Az Atlanti-óceán mindkét partján történelmi jelentőségű esemény készülődik. Elkezdődtek a szabad kereskedelmi tárgyalások az EU és az Egyesült Államok között. José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke szerint évi több tízmilliárd eurót eredményezhet a megállapodás és új munkahelyek ezreit. Obama elnök visszafogottabban nyilatkozott, nem emlegetett történelmi távlatokat, és főleg a gazdasági előnyökre hívta fel a figyelmet.
A világ két meghatározó gazdasági centruma között eddig kötött kereskedelmi egyezmények többnyire politikai indíttatásúak voltak. Céljuk az volt, hogy enyhítsék a német és az angol félelmeket, amelyek szerint a hidegháború befejeztével megszakad az együttműködés az USA és az öreg kontinens között, sőt akár a NATO is felbomolhat.
A hidegháborús retorika manapság ismét divatossá vált. A fő ellenség azonban nem a Szovjetunió és a kommunista államok, hanem a feltörekvő, úgynevezett BRIC országok, Brazília, India és Kína, de főleg Kína. Tartani azonban immár nem a katonai, hanem a gazdasági fenyegetéstől kell. A BRIC országok összesített GDP-je meghaladja az EU és az Egyesült Államok együtt számolt bruttó hazai termékét. Folyó áron számolva a kínai GDP 2030-ra a világon a legnagyobbá válik.
Egyértelmű, hogy az egyeztetések és tárgyalások célja nem egyféle transzatlanti közös piac létrehozása. A valóban történelmi jelentőségű dolog ez lenne, ám az eltérő gazdasági berendezkedésű térségek miatt annyiféle szabályozást kellene harmonizálni, amire vajmi kevés esély mutatkozik. Így gyakorlati oldalról kell megközelíteni a kérdést, és azokat a korlátokat kell megkeresni és lebontani, amelyek valóban a realitások talaján maradva segítik a versenyt a BRIC országokkal. A mezőgazdasági kérdések például fel sem kerültek a napirendre, hisz ezek az EU-ban és az Egyesült Államokban is a politikailag leginkább érzékeny területnek számítanak.
A majdan megkötendő szabad kereskedelmi egyezmény célja az is, hogy nyomást gyakoroljon a feltörekvő országokra. Rákényszerítse például Indiát és Kínát, hogy ismét erőre kapjon a WTO, a Világkereskedelmi Szervezet, amelynek intézményi keretében lehetne tárgyalni például az ázsiai piacot védő vámok lebontásáról.
|
Obama-fi gurás autó tart a Super Bowl felé. Passzív zseni |
Egy ausztrál lap kolumnistája szerint az európai–amerikai kezdeményezés véget vethet Ázsia évszázadának, csaknem egy évtizeddel azt követően, hogy az egyáltalán elkezdődött. Számos elemző gondolja úgy ugyanis, hogy a 21. század a feltörekvő országok, főleg Kína korszaka lehet. A magam részéről ilyen hatásokban én nem reménykednék. Ha lesz egyezmény, s az nem pusztán egy aláírási ceremóniát jelent majd Brüsszelben és Washingtonban, a legtöbb, amit el lehet érni, annyi lesz, hogy a végét jelzi a jelenlegi multilaterális kereskedelmi szisztémának. A WTO és elődje, a GATT két pilléren nyugodott. Az egyik a kereskedelem liberalizációja volt, a másik pedig a szabályozás. Ez utóbbi tényezőt a tagállamok gyakran figyelmen kívül hagyták. Az első tényező, a liberalizáció napjainkban egyre inkább veszít a súlyából, lévén a kétoldalú megállapodások egyre nagyobb térnyerése figyelhető meg.
Ezek közül is a legnagyobb lenne az európai–amerikai szabad kereskedelmi megállapodás. Ha ezt megkötik, akkor valószínűtlenné válik, hogy a WTO által meghatározott multilaterális kereskedelmi rendszer képes lenne megőrizni erejét és befolyását. A Világkereskedelmi Szervezet nyilvánvalóan nem szűnne meg, nem tűnne el, ez általában nem jellemző a nemzetközi szervezetekre. Viszont valami olyasmivé válna, mint a többi genfi székhelyű hasonló intézmény. Mint például az ILO, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet. Egy hellyé, amelynek ablakából gyönyörű kilátás nyílik a Genfi-tóra, és ahol a tagállamok miniszterei évente egyszer továbbra is megtartanák szép beszédeiket. De ahol érdemi döntések nem születnek többé.
A szerző a befolyásos brüsszeli Brueghel Intézet kutatója, az Európai Bizottság elnökének korábbi tanácsadója