brusszel


Sört a nőknek?!

Figyelő Online - Mészáros Pintér Szilvia
2013.03.22  14:56   
mail
nyomtatás
A kérdés örök téma a söripar számára, de az elmúlt három évben Magyarországon tapasztalható trendek - elsősorban az ízesített, valamint az ízesített alkohol -és cukormentes sörök - térnyerése miatt különösen aktuális. A hazai piac telített, a növekvő adóterhek miatt romlott az ágazat nyereségessége és az elmúlt két év során tapasztalható növekedés is megtorpant 2013-ban.
Magyarországon az 1990-es évek elején az egy főre jutó sörfogyasztás még meghaladta a 100 litert, napjainkban ez a szám alig éri el a 60-at. Mivel a hazai söripar meghatározó szereplői 2011-ben közel 61 milliárd forint adót fizettek be a magyar államnak és közvetlenül 1 700, közvetve pedig 26 000 fő foglalkoztatásához járulnak hozzá, érzékenyen érintené az amúgy is nehéz időket élő hazai gazdaságot, ha az iparág leszálló ágba kerülne.

Legtöbbször azt halljuk, hogy a magyar egy borivó nemzet, ám legalább annyira sörivó is. A KSH által 2012 júniusában közzétett Statisztikai tükör szerint hazánkban az alkoholfogyasztás folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, de a szeszesitalok közül első helyen még mindig a sör (36,2%) áll, ám a bort (29,5%) megelőzték az égetett szeszes italok (34,3%) 2010-ben.




1. ábra: A bor és a sör egy főre jutó fogyasztásának alakulása 1990-2010 (liter)
/Forrás: KSH - Statisztikai tükör -Az élelmiszer-fogyasztás alakulása 2010, 2012/42/

Hogy mi okozta a sörfogyasztás ilyen mértékű visszaesését? A fő okok közt említhetők a társadalmi változások, hisz olyan sörfogyasztó rétegek, mint bányászok és egyéb ipari munkások eltűntek. A sör folyamatosan drágult és a vásárlók áttértek az újonnan megjelenő „kannás" borokra. A fiatalok körében nem volt divat sört inni, és olyan tévhitek is elterjedtek, mint hogy a sör hizlal. A szocializmus alatt folyamatosan romlott a sörök minősége, így az új gyártulajdonosoknak nehéz volt elfelejtetni a vevőkkel a márkákhoz kapcsolódó negatív asszociációkat, komoly marketingkommunikációs aktivitásra volt szükség. A helyzetet tovább rontotta az EU csatlakozás után megjelenő import sörök hada, a jövedéki adó emelése és a hűvös nyarak is. Emellett említhetném még az újonnan megjelenő egészségtrendeket, melyek az alkoholmentes italok irányába fordítják a fogyasztókat.

Jelenleg a csökkenő sörfogyasztási tendencia mellett a legnagyobb gondot az okozza a gyártóknak, hogy a kereslet a nagyon olcsó, promóciós termékek felé fordult, a prémium kategória szenvedi el a legnagyobb veszteséget. Az értékesítés csökkenése leginkább a vendéglátóhelyeken és a kisboltokban érezhető, a nagy bevásárlóközpontokban kevésbé, mivel itt kaphatóak a legolcsóbb termékek. Ráadásul 2013. január 1-jén a sör jövedéki adója 10%-kal nőtt (a többi alkoholterméké 15%-kal, kivéve a pezsgőt, ami szintén 10%-kal), ami drágulást eredményezett a kereskedelmi forgalomban.

Ahhoz, hogy a söripar képes legyen szembenézni a nehézségekkel és növekedni tudjon törekednie kell az innovációra. Emellett megoldást jelenthet az is, ha a gyártók új célcsoportok felé nyitnak. Mint már említettem, a mai generáció körében nem olyan népszerű a sörfogyasztás (inkább az édes ízű cukros üdítőkhöz szoktak, a sör keserű íze kevésbé vonzó számukra) és a fiatalok száma is egyre csökken, amiből arra következtetek, hogy szűkül a potenciális fogyasztók köre. A sörgyártók hagyományos célcsoportja főként a 25-35 év közötti férfiakból áll, de ezen változtatniuk kell, ki kell terjeszteniük vásárlóközönségüket a nőkre és az idősebb korosztályra egyaránt, ha szinten akarják tartani, esetleg növelni forgalmukat.

A nők szerepe, a velük szemben állított társadalmi elvárások jelentős átalakuláson mentek keresztül az elmúlt évtizedekben. Elfogultság nélkül, ma már teljes joggal kijelenthetjük, hogy ők a gazdaság motorjai, a fogyasztói társadalomban előkelőbb helyet foglalnak el a férfiaknál, a költések többségéért ők felelnek, és a vásárlási döntések nagy részét is a gyengébbik nem tagjai hozzák, főleg, ha FMCG (Fast Moving Consumer Goods) gyorsan forgó fogasztási termékekről beszélünk.


A sört évezredekre visszanyúló történelme során fogyasztották nők és az erősebbik nem képviselői egyaránt, valahogy mégis inkább a „férfiak itala" jelző ragadt rá. Nagy hiba volt, hogy a nők kikerültek a söripar látóköréből, épp itt az ideje, hogy újra számításba vegyék őket, mint ideális célcsoportot. A gyártók számára a nagy kérdés az, hogy a női célcsoport innovációkkal való meghódítása, vagy a hagyományos sör termék elterjesztése-e a jó megoldás.

Úgy tűnik a piac szereplői jelenleg az előbbi mellett tették le a voksukat, gondoljunk csak az utóbbi időkben újonnan megjelenő és intenzíven reklámozott ízesített, alkohol -és cukormentes sörökre. A kérdés csak az kiknek szánják ezeket a termékeket valójában? Elég nehéz elhinni, hogy egy sörivó férfi például a cukormentes verziót keresi, inkább tűnik úgy, hogy a nőket próbálták megcélozni ezzel. A probléma viszont pont itt kezdődik! Nem találkoztam még olyan sörreklámmal, ami a nőknek is szólt volna, pedig nem kevés olyan nő él Magyarországon, aki szereti a sört.

Különböző hazai kutatásokból kiderült, hogy a nők 70%-a kostólt már sört életében és a folyékony kenyér a második legnépszerűbb ital körükben (az első helyen a bor szerepel).

Egy nem reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a nők fele rendszeresen fogyaszt és vásárol is sört, többségük már nem gondolja úgy, hogy az aranyló nedű csak a férfiak itala, és illőnek tartja a mértékkel és kulturáltan történő női sörfogyasztást. A sörözéshez nem kell számukra különösebb alkalom, egyértelműen társaságban fogyasztják, általában fél liternél nem többet. Az italt a kikapcsolódással kötik össze, és azért isszák, mert frissítő, üdítő jellegű. A megkérdezett nők kedvelik az ízesített söröket, főleg a fiatalabb korosztály tagjai, a világos sörök, úgy tűnik, hogy veszítenek népszerűségükből. A hölgyek multi-márkahűek, szívesen kipróbálnak új fajtákat, még a sört nem szeretők is. A nők egyértelműen a dobozos söröket vásárolják - főként hiper -és szupermarketekben - az üveges sörök helyett, mert azzal kevesebb a „macera", mégis üvegnyitóra és pohárra vágynak, ha ajándéktárgyról van szó. Ebből arra lehet következtetni, hogy valójában az üveges sört tartják az igazinak és inkább pohárból fogyasztanak. A csapolt sör háttérbe szorul főként a válság hatására, valamint a kor előrehaladtával az otthoni sörfogyasztás válik jellemzővé, főként akkor, amikor a nő nem egyedül él, hanem párkapcsolatban. A megkérdezett hölgyek állítják, hogy a sörreklámok nincsenek rájuk hatással, szerintük azok főként a férfiaknak szólnak. A sör nem fogyasztásának legfőbb oka az ital keserű íze, ami meglepő, hogy a felmérésben részt vevők közel 10%-a még mindig úgy véli, hogy a folyékony kenyér nem nőnek való ital.

Mivel a hölgyek inkább multi-márkahűek és a köztudatba él még néhány sztereotípia is a sörfogyasztással kapcsolatban, ezért a sörgyártóknak azt javasolnám, hogy először közösen építsenek fel egy kommunikációs stratégiát és magát a sört, mint italt tegyék ismertebbé és népszerűbbé a nők körében, valamint ösztönözzék a nem fogyasztókat a kipróbálásra, mint tették azt hazánkban a pálinka és a magyar bor esetében. Fontos hangsúlyozni, hogy csak a felelősséggel és mértékkel történő sörfogyasztás támogatott.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200