brusszel


A jövő megérkezett!

CxO KONFERENCIA
Figyelő Online - Halaska Gábor
2013.03.28  12:00   
mail
nyomtatás
Többek közt a brit miniszterelnök jövőkutató tanácsadója, a Lotus Forma–1-es csapat informatikai felelőse és a Cisco egyik külföldi vezetője is igen tanulságos előadásokkal érkezett a lapunk szakmai támogatásával rendezett balatonfüredi konferenciára.

Konferencia a Figyelő támogatásával. Külföldi sztárelőadók is megjelentek

Ma már a jövőkutatás sem a régi. Legalábbis a Figyelő és az Ad Valorem közös szervezésében a balatonfüredi Anna Grand Hotelben megtartott exkluzív vezetői konferencia ilyen különös tanulságokkal is szolgált. Az egyik sztárelőadó, a brit miniszterelnök tanácsadója, jövőkutatója igen érdekes anekdotával zárta előadását. Ben Hammersley szerint az amerikai hadsereg az 1950-es, 60-as években még olyan jövőkutatást rendelt az anno őt foglalkoztató szervezettől, amelyben arra volt kíváncsi a hadvezetés, hogyan változhatnak a következő 20 évben a hadviselésben használt technológiák. A hetvenes években a megrendelés már 10 éves előrejelzésről, a nyolcvanasban inkább 5 éves jóslatokról érkezett. Ma viszont a hivatalos jövőbelátóktól is legfeljebb egyetlen évre előre kérnek ötleteket, tippeket, trendeket, legyen szó akár az amerikai hadseregről vagy éppen a brit kormányról.

A brit miniszterelnöki tanácsadó vissza is kérdezett a közönségnél: önök szerint mi lesz az euróövezettel 5 év múlva? Vagy mi történik Cipruson akár egy hónap, egy hét, vagy akár csak egy nap elteltével? A világban ma szinte óránként változhatnak meg fontos üzleti trendek is, így a vállalatok egy-egy területért felelős vezetőinek nem napra-, sokkal inkább percrekésznek kell lenniük. Azaz az egyre kiszámíthatatlanabb jövő példája nem ismeretlen a cégvilágban sem.

AGILITÁS KELL
Különösen nem a vállalati funkciók informatikai támogatásának világában. Ez utóbbi volt az egyik fontos téma Dirk Schlesinger, a Cisco Internet Business Solutions Group (Internetes Üzleti Megoldások Csoport) szenior igazgatójának előadásában. Véleménye szerint egyszerűen fenntarthatatlanok a vállalatoknál a régi típusú versenyképességi sémák. A Cisco kutatása kimutatta: az agilis és innovatív társaságok részvényértéke növekszik igazán, e cégek számítanak a gazdaság hajtóerejének. A Cisco szakértője szerint e társaságok illetékes vezetői és különösen az informatikai főnökök akkor járnak jól, ha a vállalati folyamatok virtualizációjában gondolkodnak.

Sőt élen is járnak ebben, és például szolgáltatásként vásárolják meg a munkájukhoz szükséges feltételeket. Ezzel dinamikusan, valós időben tarthatják kézben a folyamatokat, illetve ismerhetik fel a vásárlók, az ügyfelek igényeit, vagy éppen egy üzletágnak, vagy egy részpiacnak a legapróbb rezdülését is. Mivel pedig a technológia robbanása miatt mindenhol (értsd: a konkurenseknél is) napokon belül kiépülhetnek vagy már ki is épültek azok a technológiák, amelyek például érezhetően javítják egy társaság ügyfélszerzési és -megtartó képességét, ezért nem szabad az informatikai innovációban sem a régi sémákat követni.

A vállalati informatikai témák szintén egészen új aspektusát ismerhette meg a döntően céges felső és felső középvezetőkből álló közönség. Michael Taylor a Lotus F1 Team helyettes informatikai vezetőjeként a hihetetlenül izgalmas technikai sport kulisszatitkaiba vezette be a döntően férfiakból álló közönséget. Persze a 120 jelenlévő közül a tucatnyi hölgy sem sétált ki a teremből, hiszen nem az autók specifikációjáról volt szó. Igaz, az ausztrál futamon éppen pár nappal ezelőtt nyert Kimi Räikkönen, amit azért megemlített a mögötte álló csapat egyik informatikai felelőse.

Ben Hammersley előadása. A jövőkutató a brit miniszterelnöknek is dolgozott

SZUPERGÉP A FORMA–1-BEN
Közben azonban nemcsak a sport szerelmesei, hanem az informatikai ínyencek is találtak érdekességet a prezentációban, amikor a Lotus F1-es csapat London melletti technológiai központját mutatta be az előadó. Itt például saját maguk üzemeltetnek egy 33 teraflopra alkalmas szuperszámítógépet, amely 360 terabyte háttértárral és 10 ezer gigabyte memóriával dolgozik. Ezzel számítják ki, hangolják tökéletesre az autók aerodinamikai tulajdonságait. Itt minden egyes alkatrész, minden kész autó prototípusnak számít, az előzetes tesztekre, vizsgálatokra is minimális idő jut. Ezért is kap kiemelt szerepet a szuper-számítógépes szimuláció, illetve a verseny közben történő adatgyűjtés. A karosszéria-alkatrészek 90 százalékát helyben gyártják le, négyötöd részt kompozit anyagokból.

Ilyen körülmények közt nyilvánvaló, hogy az informatikának kulcsszerepe van. Ahol a század és ezred másodpercek is számítanak, a szabályok pedig évente alapjaiban változnak meg, ott nincs helye a régi szemléletnek, a lassú döntéshozatalnak. Michael Taylor ezek után könnyen vont párhuzamot a más vállalatok vezetéséért felelős emberek döntései és a Forma–1 hátterében dolgozó csapatok hozzáállása közt.

Néhány friss informatikai trend a konferencián elhangzottak alapján

A felgyorsult technológiai fejlődés és a gazdasági bizonytalanság miatt a jövő jóval kevéssé látható előre, mint egy-két évtizeddel ezelőtt.

Csak azok a szervezetek tudnak növekedni, sőt életben maradni hosszabb távon, amelyek agilis módon, nem a régi sémák mentén újítanak. Szinte azonnal, napra-, sőt percrekészen reagálnak a piac és az ügyfelek-partnerek viselkedésének változására. De egyúttal a vezetői intuíció szerepét sem becsülik le.

Kritikussá vált a felhasználói élmény, az ügyfél-elégedettség, hiszen szinte azonnali a visszacsatolás, például a közösségi oldalakon.

Ma már a neten minden entitást minősítenek, így a cégeket, a márkákat, sőt a vállalatvezetés munkáját is.

A lehető legegyszerűbb megoldásokra kell törekedni, hogy a döntések meghozójának vagy egy online áruház vásárlójának ne a technológiával kelljen bajlódnia.

A marketing, a reklám nem csúsztathat, nem hazudhat, mert az online közösségi médiában azonnal kiderül a turpisság. E helyett inkább praktikus, hasznos információt kell közvetítenie, és nem szabad direkt reklámnak tűnnie, ha erős hatást akar elérni.

Vége a kockás füzetek korának. Ha egy kereskedelmi láncban csak a nap végén összesítik a forgalmat, manuálisan, az hatalmas versenyhátrányt jelent. Ma vállalatirányítási rendszerek a cég- vagy az illetékes vezető mobiljára is továbbíthatják egy-egy több ezer termékes kereskedelmi lánc áruinak (vagy szolgáltatásainak) pontos, percrekész forgalmi adatait. Persze az óriási adathalmazokban el is kell igazodni, azaz még fel is értékelődik a vezetői intuíció, illetve a lényeglátás szerepe.

MINDENKI MINŐSÍTHET
„Ki kell lépni a komfortzónából” – ezt az előbbiekkel összecsengő mondatot már Papp László, a Gartner Magyarország ügyvezetője fogalmazta meg egy órával későbbi előadásában. Ebből kiderült, hogy a vállalatoknál Európa-szerte szinte ügyet sem vetnek a dolgozók termelékenységének mérésére. Még erre alkalmas informatikai eszközök iránt sem érdeklődnek, holott ez nemcsak Ázsiában, de Észak-Amerikában is elterjedt gyakorlat. Ahogyan Ben Hammersley korábban, úgy a Gartner helyi vezetője is kiemelte az online értékelések fontosságát, amelyek megváltoztatják egy-egy cégvezetés hozzáállását is. Papp László a HR világára erősen ható Glassdoor.com oldalt hozta fel példának.

A 120, döntően cégirányításért felelős felső és középvezető résztvevő közül mindössze hárman jelentkeztek, hogy hallottak már az oldalról. Pedig ez egy olyan site, ahol 280 ezer munkavállaló a világ minden tájáról saját értékelést készíthet vállalatáról, vezetőiről. Az oldalon pedig 30 nagyobb magyar cég adatai is nyilvánosak. Mindez viszont oda vezethet, hogy a jobban értékelt társaságokhoz vonzódnak majd a fontos kulcsemberek, úgy, hogy a dologra közvetlen ráhatása nincs a vezetőknek. Mindössze annyit tehetnek, hogy sokkal jobban odafigyelnek az alkalmazottakra. Legyen az akár egy étterem, egy szálloda vagy egy-egy taxivállalat, amelyek már évek óta a fontos turisztikai minősítő oldalak (például TripAdvisor.com, Lonely Planet és hasonlók) felhasználói minősítését naponta figyelik, és próbálnak reagálni az ottani igényekre, kritikákra.

Persze a felhasználók azokat a termékeket, szolgáltatásokat és szoftvermegoldásokat használják majd, amelyek pofonegyszerűek. A konferencia másnapjának üzleti reggelijén Gerő Viktor, a Central-Fund partnere, a Vatera egyik alapítója is beszélt az efféle kihívásokról. Mivel az online kereskedelem egyre nagyobb része terelődik mobiltelefonra, az egyszerűség és a kiemelkedő áttekinthetőség, azaz a felhasználói élmény (user experience) egyre kritikusabb kérdés lesz.
mail
nyomtatás
címkék: CxO konferencia

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Ötvenmilliárd feletti tőke a startupoknak

Az új ciklus első Európai Uniós forrásból finanszírozott kockázati tőkebefektetése a debreceni Insimu Patient volt, amely tőkét kapott a Hiventurestől.

Budapesti konferenciával indul a FabLaBNet

Az Európai Unió által támogatott új projekt, a FabLabNet március 28-án indul a partnerek által közösen, 3D-nyomtatott alkatrészekből épült rakéta jelképes kilövésével..

Kaposváron oktatják a jövő startup vállalkozóit

Európában is egyedülálló digitális oktatási platformmal és a diploma mellett akár befektetési lehetőségekkel is várja a Kaposvári Egyetem 2017-ben hallgatóit.

Másfél milliárd 6 erős nagyprojektre

A Bay Zoltán Kft. másfél milliárd forintnyi magas hozzáadott értékű kutatási, fejlesztési és innovációs projektek fejlesztését kezdi meg.

top200