brusszel


Felénk fonják az Új Selyemutat

Figyelő Online - Izsák Norbert
2013.04.12  07:00   
mail
nyomtatás
Történelmi lehetősége van Magyarországnak arra, hogy a mostanában formálódó Új Selyemút egyik nyertese legyen. A CEU docense szerint nem kell az emberi jogi problémák miatt aggódni, mert Kína gazdasági fellendülése automatikusan egyre nyitottabbá és szabadabbá teszi az ázsiai országot.
Paul Lacourbe azon is elmélkedett a Figyelőnek adott interjúban, hogy melyik modell bizonyult hatékonyabbnak: amikor a demokrácia kiépítése megelőzte a piacgazdasági váltást, vagy amikor a diktatórikus, vagy ahhoz hasonló rendszerek maguk kezdték el az átalakításokat.

Lacourbe szerint Közép-Ázsia és Dél-Kaukázus egyre inkább összekötő kapoccsá válik kelet és nyugat, észak és dél között. Kína és Oroszország is egyre hevesebben érdeklődnek a régió - és kiemelten Kazahsztán - iránt, amely nemcsak kulturálisan, de a szállítmányozás, energiaszállítás szempontjából is csomópont, nem beszélve az ott megbúvó olaj- és gázkincsekről. Megítélése szerint az Új Selyemút teljesen felborítja a hatalmi egyensúlyt a világban. Eddig a tengeri szállítmányozási utak szabták meg, mikor mi juthat el a világ különböző pontjaira, de az új útvonallal egészen más viszonyok és lehetőségek teremtődtek meg.

Az Új Selyemút azt az új vasúti és autópályarendszert, valamint energiahordozókat továbbító csövek összeköttetését jelenti, ami Kína és Európa között megkönnyíti az utazást és a kereskedelmet. Lacourbe szerint kereskedelmi szempontból sem a hajózás, sem a légi közlekedés nem túl ideális. A hajóút Európába olcsó ugyan, de sokáig tart, a repülőút ezzel szemben tényleg gyors, de meglehetősen drága mulatság.


Amit pedig mindebből Magyarország profitálni tud: rengeteg új termék exportálható Kínába vasúton, s Budapest akár új logisztikai központtá is fejlesztheti magát, hogy innen menjenek tovább Ausztriába vagy Németországba a Kínából beérkező szállítmányok. Ha Magyarország okos külpolitikát folytat, akkor a legjobb nyugati és keleti befektetések ide érkezhetnek - állítja Lacourbe. Ehhez stabil, kiszámítható politikai vezetésre van szükség, mert a kínaiak hosszú távra szeretnének tervezni, félnek attól, hogy egy új kormány felülírja az előző vezetéssel kötött megállapodásokat. Márpedig a magyar-kínai kapcsolatok rákfenéje az, hogy sok magyar cég és időnként a kormányzati szektor is késlekedik a részletes tervek kidolgozásával, s a kínaiak nem tolerálják a lassú, bürokratikus eljárásokat, nekik most azonnal kell minden.

Sok ideje nincs a magyar félnek, ha Budapest nem tudja egy világos üzleti tervvel megkeresni a kínai vezetőket, mások happolhatják el az üzletet. Ha egy-két év alatt nem mennek előre a tárgyalások, akkor azokhoz a szomszédos államokhoz fordulnak, amelyek képesek felvenni az általuk diktált tempót, és egy jó tervet tesznek le az asztalra - állítja az interjúban Lacourbe.

Az interjú további részletei a Figyelő 15-dik legújabb számában.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.