brusszel


iPhone: varázs és mulandóság

Figyelő Online - Pálvölgyi Zsigmond, Sárvári Balázs
2013.05.02  10:05   
mail
nyomtatás
A legújabb felmérések szerint 2015 elejére már többen fognak iPhone-t használni, mint androidos készüléket. A fordulat magyarázata, hogy akinek egyszer már volt iPhone-ja, nem kíván többé más telefonra váltani. A márkahűségről és annak korlátairól elmélkedett a CNET bloggere, Chris Matyszczyk.
A Yankee Group nemrég publikált felmérése szerint kétszer többen terveznek iPhone-t vásárolni a közeljövőben, mint ahányan androidos készüléket. Az Apple térnyerése a mobilplatformok piacán mégsem elsősorban ennek köszönhető: az iPhone-t használóknak csupán mintegy 9 százaléka tervez androidos készülékre váltani, míg fordított irányban ez az arány a duplája.

Ezeket az eredményeket jól magyarázza egy márkahűséget vizsgáló teszt, melyen az Apple az első helyen végzett. A felmérés azt vizsgálta, hogy melyek azok a brandek, amiket a kutatás alanyai semmiképpen sem vásárolnának meg. Legkevesebben az Apple-t említették, míg meglepetésre a legkevésbé kedvelt márka a BlackBerry lett.

A márkahűség okait megvizsgálva viszont kétséges, hogy az Apple termékeket vásárlók lojalitása hosszú távú maradhat-e. Az androidos Samsung képes tartani a lépést az Apple-el technológiai újítások terén, sőt, felső kategóriás készülékei több paraméterben felül is múlják az iPhone-t. Így mivel az Apple nem képes jobb hardvert gyártani, mint konkurensei, inkább a telefonok szoftverére helyezi a hangsúlyt, és megpróbál minél több újítást bevezetni. A kérdés már csak az, mennyire van szükségük a felhasználóknak egy sokadik fajta térképre vagy éppen hangvezérlésre egy telefonban.

Jelenleg az iPhone-hoz való ragaszkodáshoz nagyban hozzájárul annak szimbólummá válása is. Az Apple telefonja összeforrott az innováció, a gyorsaság és az igényesség fogalmaival - mindez köszönhető annak is, hogy a terméket a magas jövedelmi szegmenshez pozícionálták. Az Apple igyekszik az applikációkból minél több bevételhez jutni, amit egy idő után csak a telefonok elterjedtségének növelésével és a készülékek árainak csökkentésével érhet el. Az iPhone tömeges terjesztésével viszont az Apple könnyen lerombolhatja ezt a nehezen kialakított szimbolikus szerepet, ami könnyen a márkahűség csökkenéséhez vezethet.

Ha az újítások elmaradnak, könnyen tovaszállhat az Apple-ről kialakított innovatív kép, mely miatt a felhasználók az iPhone mellett döntenek. Ha a vállalat nem képes tovább fokozni fő erősségét, a felhasználói élményt, akkor a márkahűség is kevés lesz a cég növekedéséhez.

Chris Matyszczyk díjnyertes kreatív igazgató és marketing tanácsadó, a CNET Blog Network szerzője.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Megújul a Figyelő

Magyarország egyik legrégebbi és legnagyobb presztízsű gazdasági hetilapja, a Figyelő erősíteni kívánja médiapiaci pozícióját.

Bíróság elé állíthatják Netanjahu feleségét

A rendőrség Sara Netanjahunak, az izraeli miniszterelnök feleségének a bíróság elé állítását javasolja

top200