Tarlós: Budapest igenis fejleszt!
Figyelő Online
- Sárvári Marcell
2013.05.06 16:12
A főváros közép-, és hosszú távú fejlesztési terveiről számolt be Tarlós István hétfőn, a városházán tartott sajtótájékoztatóján, ahogy mondta: „bízva abban, hogy lehet még pozitív dolgokat mondani Magyarországon". A főpolgármester kitért a Drechsler-palota körül kialakult botrányra is.
„Budapest igenis fejleszt", mondta Tarlós István mai sajtótájékoztatóján, amelyen ismertette a főváros közép-, és hosszú távú fejlesztési terveit. A főpolgármester ezen belül is az 50 millió eurót meghaladó értékű beruházásokról beszélt, amelyek 2014 és 2020 között esedékesek. Tarlós kényszerű prioritásként az M1 és M3 metróvonalak rekonstrukcióját, valamint keleti, illetve északi meghosszabbítását említette, hiszen ezeken a vonalakon legfeljebb csak 30-35 km/órás sebességgel haladhatnak a szerelvények a rossz állapotban lévő sínek és vezetékek miatt.
A főpolgármester kitért a Balettintézet körül kialakult botrányra is, amelynek kapcsán komoly viták, és korrupciós vádak láttak napvilágot, sőt a korábbiakban demonstrációra is sor került. A Dreschler-palota épületéből 16 éve költöztették ki a Balettintézetet, ezt követően a Lechner Ödön tervezte épület már hat tulajdonosváltáson ment át, azonban a létesítményben karbantartás, beruházás nem történt ez idő alatt.
Orbán Viktor azt javasolta a főpolgármesternek, hogy „kezdeményezzétek, hogy legyen egy ilyen törvény", amelynek segítségével az épület visszakerülhet a fővároshoz. Tarlós ebből kiindulva jogszabályi változtatást szeretne elérni, amely megakadályozná a hasonló, műemléki épületek kapcsán, hogy a szerződések bárminemű garancia nélkül jöhessenek létre. Elmondása szerint az üresen álló palota eladási ára harmincszorosára nőtt az elmúlt években.
A sajtótájékoztatón bemutatásra kerültek a Duna partvonalának hasznosítását, és a fővárost érintő egyéb fejlesztési projekteket részletező tervezetek. Kiemelt projektként kezeli a főváros a villamos, troli, és autóbusz járműpark fejlesztését, amelyek közül az utóbbi tétel is 30 milliárd forintos beruházást jelent. Ennek az összegnek a felhasználásával a tervek szerint 2020-ra 400 darab új busz fog közlekedni a fővárosban. A járműpark felújítása mellett továbbá a meglévő közlekedési infrastruktúrát is fejleszteni kívánja a főváros. Ennek keretében az M3-as metróra 150, az M1-es metróra 50, a fogaskerekű vonalának rendbetételére és Széll Kálmán térig való meghosszabbítására 20, a komplett villamoshálózat fejlesztésére pedig 60 milliárd forintot szánna a tervezet.
A közlekedést érintő beruházásokon kívül a kiemelt projektek között említhető a közterületek karbantartása és átalakítása, a hulladék-közszolgáltatásokat érintő változások, valamint a fővárosi ivó-, és szennyvízi csatornarendszer átalakítása. Példaként említhetjük itt a Fővárosi Állat és Növénykert 2017-re ígért, 15 milliárdot követelő átépítését, a CET október 31-ére várt befejezését, a Széll Kálmán tér 50 milliárd forintos átalakítását, valamint a Margit-sziget tervezett teljes rekonstrukcióját. Ezeken fölül a bemutatott új tervezet kitér a Petőfi, és Lánchíd restaurációjára is, valamint egy új dunai átkelőhely létesítésére is, valamint a főváros fürdők 14 milliárdot igényelő karbantartására is.
A főváros a fenti projektekhez az EU-s, és saját forrásokon kívül a kormány anyagi támogatását szeretné igénybe venni. A támogatások megítéléséről, illetve azok mértékéről a május 22-i kormányülésen várható határozat.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.