Defenzív medicina
„Ha az egészségügyben nem jelenik meg az innováció, akkor folyamatosan romló színvonal mellett végezhető a gyógyító munka" - hangsúlyozta a Philips Magyarország Kft. üzletágvezetője. A konferencián arra vonatkozóan nem hangzott el információ, hogy az új, innovatív eljárások befogadására a jövőben mennyi többletforrás jut, az viszont igen, hogy a 2014-től kezdődő EU pénzügyi tervezési ciklus potenciális vesztese az egészségügy lehet.
Török Krisztina, a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) főigazgatója elmondta, a szektor a következő hétéves uniós költségvetésben nem élvez prioritást. (2007- 2014 között mintegy 460 milliárd forint költhető egészségügyi fejlesztésekre, 2014-20 között azonban már csak 100 milliárd forint.)
A főigazgató hangsúlyozta, még folynak a tárgyalások az Európai Bizottsággal, az egészségügyi államtitkár lobbizik, hogy a 100 milliárdos keret megduplázódjon. Mivel a jövőben nem áll rendelkezésre külön ágazati forrás a fejlesztésekre, a kórházaknak közös módszertanra lesz szükségük ahhoz, hogy szakmailag megalapozott pályázatokat nyújtsanak be, s uniós forrásokat nyerjenek. Az erre való felkészülés jegyében az intézmények 2020-ig szóló stratégiai fejlesztési tervet készítenek.
Az Állami Számvevőszék pozitív megállapításaival szemben Velkey György, a Magyar Kórházszövetség elnöke súlyosnak nevezte a fekvőbeteg-intézmények eladósodottságát. „Sokat imádkozunk azért, hogy az általában év végén folyósított konszolidációs pénz elég legyen"- mondta, s rögtön hozzá is tette, a konszolidációs támogatások nem gátolják meg az adósságállomány újratermelődését. A Kórházszövetség elnöke idézte Orosz Éva tanszékvezető egyetemi tanár tanulmányának főbb megállapításait a magyar egészségügy helyzetéről, ami sokkolta a hallgatóságot. ( A tanulmány az Egészségügyi Gazdasági Szemle 2013 januári számában jelent meg.)
S íme a tények: 1992-2007-ig az egészségügyi közkiadások átlagos növekedési üteme csak Magyarországon és Finnországban volt számottevően alacsonyabb, mint a gazdasági növekedés. Magyarországon 2012-ben a jóléti kiadások reálértéke az OECD becslése szerint 14 százalékkal alacsonyabb volt, mint 2007-ben, míg a GDP reálértéke 6 százalékkal csökkent. (3 legrosszabb: Magyarország, Görögország, Portugália.) S végül Orosz Éva harmadik megállapítása: 1992-ben az egy főre jutó hazai egészségügyi közkiadás az EU 15 átlag 50 százaléka volt, 2010-ben 36,7 százalékra csökkent.
Velkey György csokorba gyűjtötte az ágazat problémáit - a finanszírozási egyenetlenségtől kezdve, a defenzív medicinán át a szakemberek elvándorlásáig- ami a hallgatóság számára nem jelentett újdonságot. A leglesújtóbb megállapítás a konferencián az volt, amit a betegek a bőrükön éreznek, hogy az egészségügyi intézmények nem tudják tartani az egészségügyi protokollokat, mert annyira szűkösek a források.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.