A világ egyik legnagyobb cégévé nőhet az Alibaba
Figyelő Online
2013.05.15 11:49
Alig másfél évtized alatt az amerikai nagyokat is túlszárnyaló vállalattá nőtte ki magát a kínai e-kereskedelmi óriás, az Alibaba Csoport, amely számos újabb területen terjeszkedik sikeresen, és a közeljövőben már nemcsak Kína, hanem a világ egyik meghatározó cégévé válhat.
Az 1999-ben egy kelet-kínai panellakásban 18 fővel megalapított Alibaba Csoport ma 25 üzletágában összesen 24 ezer embert foglalkoztat, és a világ 240 térségének és országának vásárlóit szolgálja ki. A vállalat a statisztikák szerint a tavaly szeptemberrel véget ért pénzügyi évben 4,1 milliárd dolláros forgalom mellett 485 millió dollár nyereséget ért el.
A cég internetes kereskedelmi piactere, a fogyasztókat egymással közvetlenül összekötő (C2C), 2003-ban alapított Taobao 500 milliós felhasználói körével és több mint 800 millió listázott árucikkével a kínai e-kereskedelmi piac több mint 80 százalékát tudja magáénak, honlapja a világ 14. leglátogatottabbja, napi 70 millió betöltéssel.
A cégeket a fogyasztókkal összekapcsoló (B2C) platform, a 2008-ban alapított Tmall több mint 70 ezer márkát kínál felhasználóinak. A Taobao és a Tmall teljes bevétele 2012 során az 1,1 ezer milliárd jüant (40,7 ezer milliárd forint) is meghaladta, az általuk értékesített árumennyiség pedig messze túlszárnyalta a két amerikai internetes óriásáruház, az eBay és az Amazon összesített forgalmát. Az e-kereskedelmen túllépve az Alibaba Csoport üzemelteti Kína legnagyobb elektronikus fizetési platformját, az Alipayt, amelyet már több mint 800 millióan használnak.
A nagyságrendeket jól mutatja, hogy tavaly akadt olyan nap, amelynek leforgása alatt a portál több mint 105 millió fizetési tranzakciót bonyolított. A jelenlegi trendek fennmaradását a versenytársak gyengesége és az elektronikus kereskedelmi piac növekedési potenciálja biztosítja. A McKinsey & Company nemzetközi tanácsadó cég egy tavaszi jelentésében úgy becsülte: a tavalyi 190-210 milliárd dollárról 420 milliárd, de akár 650 milliárd dollárra is nőhet az interneten zajló kereskedelmi tranzakciók értéke az évtized végére Kínában, vagyis mindössze pár éven belül az Egyesült Államokat lekörözve a kelet-ázsiai országé lesz a világ legnagyobb e-kereskedelmi piaca.
A cég gyors és töretlen növekedését a folyamatos innováció, az új területeken terjeszkedés is segítette az évek során, és az elemzők ebben látják a vállalat jövőbeli sikerének fő kulcsát is. Az e-kereskedelmen túli kezdeményezésként például az Alibaba saját keresőt üzemeltet, kifejezetten az interneten vásárolni kívánók kiszolgálására. Az eTao a keresett termékek árainak összehasonlításában, a vásárlói döntések meghozatalában segít, és a különböző akciókat listázza.
Szintén az elmúlt évek újításaként a vállalat számítógépes felhőjéhez kötődő fejlesztői és adatkezelői szolgáltatást is nyújt, az elsők közt a kelet-ázsiai országban, hatalmas elektronikus adatmennyiségével is elemzést szolgálva. A legutóbbi években a cég hitelt kínál az internetes oldalán kereskedőknek, kihasználva, hogy az országban jelenleg korlátozottak a bankok által biztosított hitelfelvételi lehetőségek. Az Alibaba tavaly 600 millió dollár értékű kölcsönt nyújtott, és a becslések szerint hiteleinek összege az idén a kétmilliárd dollárt is meghaladhatja, de a tervek szerint a jövőben magánszemélyeknek is nyújtanának majd kölcsönt. A cég a pénzügyek mellett az egyik leginkább fellendülőben lévő szektorban, a biztosítási iparágban terjeszkedne tovább, ennek érdekében már meg is született a vegyesvállalati megállapodás a Ping An biztosítótársasággal. Szintén újításként az Alibaba nemrég 586 millió dolláros összegért 18 százalékos részesedést szerzett a több mint 480 millió regisztrált felhasználót jegyző "kínai Twitterben", a Sina mikroblogban. A társulást az internetezők bővebb körének elérésére használja majd a vállalat, közvetlenül a szociális platformot használva hirdetési felületként.
A cég kiemelt célja a mobiltelefonok piacán való terjeszkedés is, ennek biztosítására az Alibaba már évekkel ezelőtt kifejlesztette saját mobil operációs rendszerét, fejlesztői pedig jelenleg is az okostelefonokon való fizetési módozatok optimalizálására törekszenek. Nem titok az sem, hogy az Alibaba Csoport a jövőben agresszív globális terjeszkedést is fontolgat. Elsősorban a feltörekvő országok nyújtotta fejlődési lehetőségekre és azok növekvő középosztályára koncentrálnának, így a kelet-ázsiai, afrikai, latin-amerikai országok kerülhetnek céltáblájának középpontjába.A vállalat honlapján közzétett célkitűzései sorában az olvasható, hogy - tréfásan megfogalmazva - három évszázadon áthúzódó, vagyis legalább 102 éves fennállás elérésére törekszik. A jelenlegi növekedési ráta és a jövőbe mutató politika fenntartásával ez az álomcél realitássá is válhat - jósolják a a szakemberek.
MTI
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.