2018-ra megduplázná a magyar piacon működő brit cégek számát, és a térségbe irányuló export mértékét a Brit Nagykövetség, a Kereskedelemfejlesztési Iroda, és a Kereskedelmi Kamara új projektje. A szigetország és Magyarország kétoldali üzleti kapcsolatainak fejlesztéséért felelős új Brit Kereskedelmi Központ megnyitóján a „Mega Misson 2014" delegáció vezetője, Lord Ian Livingston, kereskedelemfejlesztési államtitkár adott interjút a Figyelő Online-nak.
- Mik a működését márciustól megkezdő új kereskedelmi központ feladatai és céljai?- „A brit exportnak a magyar importból való részesedése mindössze 1,9 százalékot teszi ki, ami igen csekélynek mondható, ezért a feladatunk, hogy bátorítsuk a szigetország vállalatait, hogy üzleteket kössenek itt, és hozzanak ide, emelvén a két ország közti üzleti színvonalat. Ennek érdekében meg kell ismertetnünk Magyarországot az otthoni vállalatokkal, elérni, hogy elég időt töltsenek itt, és élő partneri kapcsolatokat alakítsanak ki az itteniekkel. A most megnyitott intézmény pontosan ennek lehet a kulcsa, és a központja."
- Hogyan, és miben tudja majd a gyakorlatban segíteni a BKK a kis- és középvállalkozásokat a külföldi piacon való boldogulásban?- „A BKK amolyan tanácsadási központként fog üzemelni, amely piackutatással, rendezvényszervezéssel, és a szükséges infrastruktúra biztosításával járul hozzá a kapcsolatok fejlesztéséhez. Emellett napi szintű információt is nyújt majd az intézmény a friss üzleti lehetőségekről. Azáltal szeretnénk bővíteni a vállalkozások lehetőségeit, hogy segítünk megtalálni a potenciális partnereket, összehozzuk a leendő üzlettársakat, helyszínt és technológiát biztosítunk a kezdetekhez. Az érkező brit exportőrök azonban nem csak a magyar, hanem a már itt tevékenykedő brit cégek képviselőivel is tapasztalatot cserélhetnek majd, ahogy az egy tegnap esti ilyen jellegű konferencián is történt több mint száz cég részvételével. Annál is fontosabb ez, mert rengetegszer előfordul világszerte, hogy valaki árut, vagy szolgáltatást szeretne értékesíteni az adott idegen országban, de nem ismer senkit, nem tudja hol, kivel, és kin keresztül kezdjen neki a folyamatnak. Ezt a meddő szakaszt iktatja ki ez az új intézmény, megmutatva ráadásul az ország hátterét, sajátosságait, és törvényi rendszerét."
 |
- Mit jelenthet mindez a magyar cégek szempontjából?- „Ugyanúgy támogatja ez a folyamat a magyar cégeket is, mint a briteket, számukra is kiváló lehetőséget jelent ez a projekt. Az ide érkező, és a már itt lévő brit cégek az itt kialakított új partneri kapcsolatokon keresztül tudnak érvényesülni, és ugyanebben segíthetik új társaikat is. Ha egy magyar cég szeretne Nagy-Britanniába jönni, ugyanúgy megkeresheti ezeket a vállalatokat, és a központot is, ugyanolyan támogatásban fog részesülni. Ez nem csak az exportról, hanem a befektetésről, a kétirányú kapcsolatok fejlesztéséről szól."
- Mit kell tenniük azoknak a vállalkozó szellemű cégeknek, legyen az magyar, vagy angol, amelyek részt szeretnének venni a programban? Elég pusztán jelentkezniük, vagy eleget kell tenniük bizonyos feltételeknek?- „A program mindenki számára teljesen nyitott, ez a két országról szól, hogy közösen hozzunk létre értékes új üzleteket és befektetéseket. A szektorok teljes skálája számára nyitva áll a program, legyen szó energetikai, gyártástechnológiai, vagy egészségügyi vállalatról. A cél, hogy a kkv-k helyzetén könnyítsünk, akiknek ez alapvető segítség lehet, hiszen kisebb lehetőségekkel és forrásokkal indulnak el egy ilyen ösvényen, mint nagyobb társaik.„
- Ezek szerint a budapesti centrum megnyitása egy átfogó hálózat kiépítésének a része. Hogyan épül föl ez a network, milyen folyamat során alakul ki?- „Ez egy meglehetősen új keletű program, hiszen ez csupán a harmadik ilyen kereskedelmi központ, amit Kelet-Közép-Európában alapítottunk. Hasonló létesült a közelmúltban Pozsonyban, és Varsóban, és tovább keressük azokat a gazdaságokat, amelyek rendelkeznek a kellő potenciállal egy ilyen projekt befogadására. Ennek az Egyesült Királyságban is óriási publicitása lesz, hiszen a kezdeményezés fő üzenete, hogy Nagy-Britannia rendkívül nyitott az üzleti lehetőségekre, ezt mutatja a szlogenünk is: Az üzlet nagyszerű.„