brusszel


Ebben is lemaradt Magyarország a környező országoktól

Figyelő Online
2014.03.18  13:11   
mail
nyomtatás
Elsősorban műszaki cikkeket, számítástechnikai termékeket, valamint könyveket és játékokat rendelnek a magyarok webáruházakból - derült ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatásából, amelynek eredményeit sajtótájékoztatón ismertették kedden Budapesten. A 200 milliárdos online kiskereskedelmi forgalom kétharmadán hat szektor osztozik, a forgalom döntő részét pedig a hagyományos üzlettel is rendelkező webáruházak viszik el. Nagy a lemaradás a régiós országokhoz képest.
A vizsgált hat szektor 2013-as forgalma meghaladta a 133 milliárd forintot, ami 67 százaléka a teljes tavalyi, mintegy 200 milliárd forintot kitevő online kiskereskedelmi forgalomnak - mondta el Madar Norbert, a GKI Digital Kft. üzletágvezetője.
A hat szektor 133 milliárd forintos forgalmának felét teszik ki a műszaki és számítástechnikai cikkek, 20 százalék a játékok és kultúra termékkör, például a könyvek részesedése, a ruházati, sport és divatkiegészítő termékek 12 százalékkal, a szépség-egészség termékkategória 10 százalékkal, az otthon, kert kategória pedig 8 százalékkal részesedik.



Az uniós szabványok alapján létrehozott online kiskereskedelmi index (OKI) szerint komoly potenciál van a hazai webáruházakban. A tavalyi negyedik negyedévhez képest ugyanis 25 százalékkal, 24,3-ra nőtt a mutató, ami egyértelmű bővülést jelez.

Mi kell a jó webáruházhoz?
Madar Norbert a hazai piaci viszonyokat ismertetve elmondta, hogy Magyarország a webáruházak tekintetében jelentős lemaradásban van a környező országokhoz képest. Csehországban és Szlovákiában például jóval elterjedtebb az online vásárlás, ráadásul a hazainál alacsonyabb áfával dolgozó külföldi szereplők versenyelőnnyel is rendelkeznek a magyar piacon. A kutatásból kiderült az is, hogy a szereplők véleménye szerint az online értékesítés területén egyáltalán nem könnyű új szereplőként megjelenni, és az első egy-két évet túlélni.



Jelenleg mintegy 3500-4000 magyar nyelvű áruház van az interneten, ezek közül 2000-2500 az aktívan működő. Rácz Csaba, az Árukereső.hu üzletágvezetője szerint még jelentős tartalék rejlik a webáruházakban. Annak érdemes saját webáruházat nyitnia, aki viszonylag jó árakat tud garantálni, a hazai fogyasztóknak ugyanis ez az egyik legfontosabb szempont. A felmérés azt is megmutatta, hogy a magyar online vásárlók tudatosabbak az átlag vevőknél, így az ár mellett a megbízhatóság is fontos szempont. Nem elég tehát a kapcsolat menüpontnál egy emailt megadni, amit naponta egyszer néz meg a tulajdonos, ez ugyanis elbizonytalaníthatja a vevőket. A sikeres webáruház működéséhez elengedhetetlen az is, hogy újabb termékek vásárlására emlékeztessék a fogyasztókat. Ha például valaki vásárolt egy grillsütőt, akkor pár héttel később érdemes figyelmébe ajánlani valamilyen kiegészítőt is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a webáruházak megítélésénél fontos a frissített termékkínálat, valamint az ügyfélközpontú gondolkodás is.



Még fontos a fizikai kapcsolat
A kutatás szerint az üzlettel is rendelkező webáruházak a forgalom 87 százalékát viszik el, a legnagyobb hat szektor szereplőinek pedig 49 százaléka rendelkezik a webáruház mellett hagyományos üzlettel is. További 31 százaléknak van valamilyen saját átadópontja, és csak 20 százalék számít tisztán online kereskedőnek.



A vásárlások átlagértéke a hat szektorban 12 ezer forint, míg a teljes online kiskereskedelemben 8300 forint. Mindkét érték jelentősen meghaladja a hagyományos kiskereskedelem 3 ezer forint körüli, egy vásárlásra jutó átlagértéket.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.