brusszel


Akarva vagy akaratlanul

Németh Dávid az elmúlt négy év gazdaságpolitikájáról
Figyelő Online - Németh Dávid
2014.04.03  08:00   
mail
nyomtatás
A kormány a kétharmados parlamenti többség birtokában számos célt fogalmazott meg, amelyek többségével sokan egyet is értettek. Halkan jegyzem meg, hogy több esetben ma sem a kitűzött vízióval kapcsolatban vannak nézetkülönbségek, hanem az oda vezető úttal. Ilyenkor látnak napvilágot a „mi lett volna, ha a kormány más utat választ” – típusú elméletek.

Fotó: HARTYÁNYI NORBERT

Vajon akkor is leminősítették volna az országot a befektetésre nem ajánlott kategóriába? Mekkora lenne a beruházási ráta, a jelenlegi 18 százalék körüli, vagy a válság előtti és a régiós szintekhez közelebbi 22-25 százalék körüli? Mekkora lenne az országtól elvárt kockázati prémium és így az adósságra fordított éves költségvetési kiadás? Ezzel összhangban jó döntés volt-e leváltani az IMF-finanszírozást egy drágább piacival annak ellenére, hogy ezt a hitelminősítők a legutóbbi jelentésükben pozitívumként említik? Milyen tempóban tudna növekedni a magyar gazdaság? És még sorolhatnánk hosszan a hasonló jellegű felvetéseket, de sok esetben az ezekre a kérdések adott „biztos” válasz pont olyan stabil alapokon állna, mint a felhőkre épített kártyavár.

Ezt elkerülendő néhány gazdasági mutatóra támaszkodva próbálok meg támpontokat keresni a gazdaságpolitika szövevényes útvesztőjében. Ezt elsősorban a kabinet által nem kedvelt külföldi befektetők, illetve néhány nagyon jelentős, ámbár nem feltétlen tudatos következmény szemszögéből teszem meg.

BIZTATÓ KEZDET
Érdemes megemlíteni, hogy a kormány néhány héttel a választások megnyerését követően milyen pálforduláson ment keresztül, elsősorban a külföldi környezet változásának és befektetők nyomásának következtében. Eredetileg egy jóval lazább, ösztönző fiskális politikát képzeltek el, ahol a költségvetési megszorítás lassabban ment volna végbe. Ez ugyanakkor az ország múltjával kivitelezhetetlen volt, hiszen ki bízna kecskére káposztát.

Talán az egyik legelvitathatatlanabb érdeme a jelenlegi kabinetnek, hogy ma már senki nem kérdőjelezi meg azt, hogy tartja a 3 százalék alatti hiányt a bruttó hazai össztermék arányában. 2003-tól 2011-ig arra licitált mindenki, hogy az adott évben mennyire száll el a költségvetés. Ezek a beidegződések, olykor nem is alaptalanul, még a mai napig is megmaradtak. Azt azonban mindenki elismeri, hogy a kormány meghozza a szükséges intézkedéseket, így a költségvetési fegyelem nem lanyhul még a választás előtti évben sem. A hiány tavaly 2,2, egy évvel korábban 2 százalék volt.

Ezen a ponton el is jutunk az egyik legnagyobb problémához a kormányzati intézkedésekkel kapcsolatban. A nemzetközi visszajelzések szerint a gazdaságpolitika nem volt kellően átgondolt. Ennek következtében rengeteg olyan melléktermék keletkezett, amely újabb és újabb kiigazítást követelt meg. Ez a kiszámíthatatlanság rontotta az ország versenyképességét és növekedési kilátásait. Az elsőként meghirdetett Széll Kálmán-terv kivívta a nemzetközi elismerést, legalábbis a tervek szintjén. Mindenki bizakodóan tekintett a meghirdetett strukturális átalakításokra, így például a nyugdíjra jogosultak körének szűkítésére, az önkormányzatok finanszírozásának reformjára vagy a foglalkoztatás bővítése érdekében tett intézkedésekre.

Ráadásul a program nagyobb részben támaszkodott a kiadások lefaragására (70 százalék) és kisebb mértékben a bevételek növelésére (30). Ez a ráta a nemzetközi sikeres kiigazítások receptkönyvében az egyik fő arány, amit be kell tartani. Ne feledjük, hogy ebben az időszakban tért át a kormány a piaci finanszírozásra, tehát szükség volt a nemzetközi szimpátiára. A külföldiek kezében lévő forintkötvény-állomány 2010 júniusa és 2011 szeptembere között 2200 milliárd forint körüli szintről 4000 milliárd környékére emelkedett.

19-RE LAPOT!
A megszerzett törékeny bizalmat a kabinet hamar kockára tette a devizahitelek végtörlesztésének engedélyezésével, a Széll Kálmán-tervben foglaltak lazulásával és elmaradásával. Az elveszőben lévő bizalmat egy külső, hiteles intézmény segítségével, az IMF-fel pótolta. Az Nemzetközi Valutaalappal folytatott tárgyalássorozat, illetve annak a látszata rámutat a kormány egyik újabb nagy erényére, az időnyerésre.

Ez két okból fontos: hátha addig a nemzetközi környezet jobbra fordul, illetve javulnak az ország egyensúlytalansági mutatói, ami biztonságosabb befektetői környezetté teszi Magyarországot. A sajtóban persze számtalanszor elhangzott, hogy a kabinet 19-re húz lapot. De ez eddig mindig bejött. Persze, mert szerencséje volt a kabinetnek – hangzott a válasz. Ez részben igaz is, de véleményem szerint ez a szerencse közelébe sem ér annak a 2002–08 közötti időszaknak, amikor a világgazdaság dübörgött, amit a régiós társaink kihasználtak. Velük szemben Magyarország potenciális növekedése folyamatosan hanyatlott.

Elég egyértelmű negatív visszajelzést kapott az ország az elmúlt két évben a versenyképességét illetően.  A World Economic Forum felmérése alapján a 48. helyen álltunk 2011-ben, a 60.-on 2012-ben és a 63.-on 2013-ban. A visszaesés nagyban „köszönhető” az átláthatatlan kormányzati gazdaságpolitikának, a verseny csökkenésének s a piaci dominancia és az állami befolyás növekedésének, a professzionális vezetőségben való bizalom csökkenésének, illetve a gazdálkodást, befektetéseket nem segítő szabályozásoknak, szabálymódosításoknak. 

A leglátványosabb rajzolata az elmúlt évek gazdaságpolitikájának és a válság hatásának az ország külső adóssága, finanszírozási képessége és a belső megtakarítási szerkezet alakulása. A folyó fizetési mérleg többlete évről évre új rekordokat döntöget: 2011-ben 419 millió, 2012-ben 826 millió, míg 2013-ban 2941 millió euró. A javulás több tényezőre vezethető vissza. Egyrészt szerény az import dinamikája a visszafogott lakossági fogyasztás és a lanyha beruházási aktivitás miatt. Másrészt egyre több uniós transzfert hívunk le. Harmadrészt pedig a válságadók visszatartják a jövedelmeket.

Tagadhatatlan, hogy jelentős jövedelemkiáramlás volt megfigyelhető 2004-től kezdődően: míg 2003-ban 3,7 milliárd, 2008-ban 7,5 milliárd euró hagyta el az országot. Ugyanakkor erős korreláció található az egy főre eső külföldi működő tőke (FDI) nettó állománya és a jövedelemkiáramlás között. Mivel a régióban a Csehország után Magyarországba áramlott a legtöbb FDI, így nem meglepő, hogy ebből a két országból viszik haza a legtöbb jövedelmet a külföldi befektetők. Ezért a válságadók tüneti kezelésre átmenetileg megfelelők, viszont hosszú távon beépülhetnek a fogyasztói árakba. Ráadásul a kiszámíthatatlan szabályozói környezet miatt még inkább felerősödhet a jövedelem hazavitele, így elmaradhatnak a fejlesztések és a hatékonyságjavítás.

VÍVÓDÁSOK
A kormány, látva a háztartások növekvő megtakarításait, sikerrel ösztönözte azok átcsatornázását az államadósság finanszírozásába. Ennek azonban szintén megvan az ára, akárcsak annak, hogy az IMF-hitel helyett a piacról finanszírozzuk az államadósságot. Ugyanakkor az ország stabilitását nagyban javította a gyorsan leépülő külső adósság. Ennek szintje 2009-ben a GDP 150 százaléka volt, ez 2013-ra 119-re mérséklődött. Amennyiben feltételezzük a kabinetről, hogy döntései túlmutatnak a rövid távú egyéni és politikai haszonmaximalizáláson, és hosszú távú gazdaságpolitikai irányelvek optimalizálásán fáradozik, akkor az elmúlt éveket egy átállási periódus kezdetének tekinthetjük. Jól látható volt a kormányon a vívódás: utáljuk, vagy szeressük a külföldi befektetőket?

A különböző gazdasági szereplőket ugyanakkor nem lehet egymástól élesen elkülöníteni, így sokszor ellenséggé váltak egy olyan csatában, amelyben nem lehet cél az ellenség teljes kiirtása, csak a megfelelő szabályok közé terelése. Hosszú távon az a gazdaság tudott tartósan és stabilan növekedni, amelynek fejlődését jelentősebb belső tőkefelhalmozás előzte meg. Jó példa erre Kína, ahol az 1978-as reformok elindulásától még majd 20 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy igazán beinduljon a tartós gazdasági bővülés, és mind a háztartások, mind pedig a vállalatok jelentős tőkefelhalmozást hajtsanak végre. Így nemcsak a külső eszközökre támaszkodtak a beruházásaik és növekedésük során, hanem belföldi a szereplők önerőből, hazai forrásokból kiegészítve hajtották végre az invesztíciókat.

Akarva vagy akaratlanul, de a kormány ennek a lehetőségét előkészítette. Viszont az intézményi és jogbiztonsági környezet, az átláthatóság és kiszámíthatóság javítása nélkül az átmeneti kiábrándultság depresszióba süllyedhet. Ha így lesz, akkor két szék között a pad alá esünk. Nem élvezhetjük a külföldi befektetők szimpátiáját sem, és a belföldi szereplők sem kockáztatnak egy bizonytalan és kiszámíthatatlan gazdasági környezetben. Ha ez a forgatókönyv valósul meg, akkor előbb feléljük az ország vagyonát megint, majd ismét eladósodunk, és még inkább leszakadunk.

A szerző a K&H Bank vezető elemzője
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék: választás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200