brusszel


Jövedéki ászokátok

A foci vb-ben bíznak a sörgyártók
Figyelő Online - Szirmai S. Péter
2014.05.05  07:00   frissítve: 2014.04.25 16:55
mail
nyomtatás
Hiába a rezsicsökkentés, a gázszámlán spórolt pénzét nem sörre költi a magyar. Keseregnek is a sörgyártók, akik az outdoor fesztiválosdiban meg a brazil foci világbajnokságban bíznak, hátha nem fogy tovább a piac az idén, és mint korsóban a hab, végre elindul felfelé.
A gégét porosító február-márciusi nyárral, azaz a korai szezonkezdettel jól bedurrantottak az égiek a sörbarátoknak, de hogy jól indult-e a sörszezon, az relatív. A csapnivaló tavalyi évkezdethez képest mindenképpen, amikor még áprilisban is a havat lapátolta a magyar, ahelyett hogy a vörössalakos kocsmaudvaron lazult volna habos, füles korsót markolva. De a relatív jó után még nem tudni, milyen lesz a folytatás. A „folyékony kenyér" gyártók, a vagy száz magyarországi fesztiválban és mindenekelőtt a brazil foci világbajnokság, a bajnokok ligája gigaporosító erejében reménykednek, és okkal. Joris Huijsmans, a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. vezérigazgatója meggyőződése, hogy a barátokkal elfogyasztott jó Soproni a képernyő előtt a legjobb recept a foci élvezetére. „A sörpiaci növekedés kulcsa - az urbanizáció, a gyarapodó GDP és népesség és - mindenek előtt a napsütés." - mondta a Figyelőnek Joris Huijsmans. Bár korai lenne szerinte azt állítani, hogy már minden csodálatos, de a cége felelőssége, hogy első legyen az innovációban és a befektetésekben.

A Heinekent folytatja is a hosszú menetelést az innovációban, amire tavaly -csak új csomagológépek beszerzésével - több mint egy milliárd forintot költött, mert a vezérigazgató szerint az export- és a belföldi piacon már van hely a bővülésre.
Tavaly legalábbis volt, mert 6 százalékkal nagyobb, kis híján 50 milliárd forintos árbevételt ért el a társaság. „Növekedést tervezünk az idén is, ami az innovációból származik" - mondta Joris Huijsmans, ami egybecseng Alexis Nasard, a Heineken Group globális innovációs részlegének vezetője terveivel, hogy 2020-ra a csoport összes bevételének 6 százaléka az innovációból származik majd. Hát, a martfűi és soproni gyárban évi 2 millió hektoliter árpalevet főző magyar leány már ennél is jobban teljesít, mert a bevételének csaknem 20 százaléka már az innovációból származik. „Az idén azt tervezzük, hogy meghaladjuk a 20 százalékot és ezzel a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. lesz a leginnovatívabb a Heineken cégek közül" - ígéri Jan-Willem van Wensem, a magyar cég holland marketingigazgatója. A Heineken Hungária a cél érdekében összesen 6 innovációt vezet, illetve már vezetett be az idén. Egyebek között teljesen új csomagolást kap a Soproni, lime és citrom menta ízzel gyarapodott a radler család. A Strong-bow portfóliója vörös ribizli és bodza változattal gyarapodott valamint új kiszerelésekkel és kisebb palackokkal is bővült. Gondolva az árérzékeny vevőkre, a Soproni 6 darabos gyűjtőcsomagolással is piacra dobják, mert így olcsóbb, mint 6 üveget egyenként megvásárolni.
Mert ez a lényeg, az ár! Főleg ez volt a ludas abban is, hogy tavaly megint gyászévet zártak az árpahabosítók. A Magyar Sörgyártók Szövetsége szerint tavaly megint 4,45 százalékkal csökkent az előző évhez képest a belföldi értékesítés. Az piszkíthatott a levesbe, hogy a 2013. januári 10 százalékos jövedéki adó emelést a gyártók már nem tudták kigazdálkodni, árat emeltek, de a sörisszáknak nem tetszet a drága ötlet, és a minél olcsóbbat nyelték. Szaknyelven, a „forgalom eltolódott a gazdaságos árkategóriájú, olcsóbb sörök felé".

A rossz ötleten amúgy már bukott a költségvetés is, mert az adóemeléssel ugyan vagy 5 százalékkal, 2,1 milliárd forinttal több jövedéki adó folyt be az államkasszába, de 4,45 százalékkal 6,185 millió hektoliterre csökkent a belföldi értékesítés, a szövetség tagvállalatai és a Pécsi Sörfőzde Zrt. adatai alapján. Mivel sörből az olcsóbbat vitték, az áfa-ból is mintegy1,2 milliárd forinttal kevesebb érkezett. A habos szektor 2013-ban így csak alig több mint 66 milliárd forint adót fizetett be. Nem is beszélve a veszteség miatt elmaradt nyereségről, de csak a sörgyártóknál, mert a prémium portéka helyett a jól ismert „gazdaságos", azaz a kereskedelmi márka 8 százalékkal jobban fogyott az áruházláncoknál.

Nem csoda, ha a sörszövetségi vélemények szerint károsan hatott az adóemelés a piac valamennyi szereplőjére.
Ezek után Csíkné Kovács Klára, a sörszövetség elnöke a minap mégis meglepő tervekkel rukkolt ki a minap. Az ugyanis az idei cél, hogy a közel 25.000 munkavállalónak kenyeret adó söripar a magyar gazdaság motorja legyen. Segítheti annak fellendítését a kapcsolódó szektorokban a munkahelyek számának növelésével. De nem is ez volt a hallgatóság számára a legmeghökkentőbb megállapítása, hanem talán az, hogy a sör (önmagában) nem hizlal. Sőt, a benne lévő antioxidánsok miatt egészséges is. Egy belgiumi felmérés szerint ezért kell férfinek napi 1, nőknek pedig fél litert belőle meginni. Ráadásul demokratikus ital is az elnök szerint, mert ugyanazt a sört kapja a miniszter is, mint a sofőrje. Csak az iszonyat sok 58 féle adó nem demokratikus, ami a sörön van, miközben a bor után még jövedéki adó sem kell fizetni...

Ezért is örülnek a megkérdezett söripari vezetők a beígért céges rezsicsökkentésnek, de emellett égető lenne az egyéb adók, terhek mérséklése is. Azért nem árt óvatosan örülni, mert valamilyen hirtelen ötlet miatt, amit már rebesgetnek is, még lehetnek meglepetések, amelyet a sörszövetségi rendezvényen, mint sötét fantomot, igyekeztek is elhessenteni. Például, ha a nemzeti dohányboltok mintájára - ne adj isten - bevezetik a nemzeti italboltok koncessziós rendszerét is a szeszes italokra, amit annyira cáfolnak a kormányzati erők, hogy már tart tőle a nép.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék: sörfocivb

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Kiegyezés a székely–holland sörháborúban

Magyar politikai siker is a Csíki Sör Manufaktúra és a Heineken kiegyezése - állítják kormányzati informátoraink.

Bajban a taxisok réme

Lemondott az Uber elnöke, Jeff Jones, miután a cég háza táján egymást érték a botrányok.

Alternatív valóságok

Igencsak eltérő a NOB és a helyiek véleménye 
a tavalyi ötkarikás játékok hagyatékáról, de a rengeteg gond mellett van azért néhány sikersztori is.

Jönnek az automata áruházak

Egyre több, főként a fizikai világban aktív nagyáruház vezeti be a legkülönfélébb online és elektronikus eladásösztönző praktikákat.

top200