brusszel


Ukrán sztráda magyar pénzből?

Figyelő Online - Bucsky Péter
2014.05.08  08:00   
mail
nyomtatás
Javában folynak a tárgyalások arról, hogy magyar finanszírozója legyen egy ukrajnai autópályának. A beruházás nyomán átrendeződhetnek a hazai forgalmi viszonyok is.
Magyarország finanszírozhatja Beregszász és Munkács között egy új autópálya építését - állítja egy napokban megjelent hír a Kárpátinfo.net oldalon. A cikk szerint 600 millió eurós, nagyjából 180 milliárd forintos becsült költség igen magasnak tűnik, hiszen a szakaszon hegyek sincsenek és az mindössze 40 kilométer hosszú. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NGM) a finanszírozás részleteiről nem tudta tájékoztatni lapunkat, a Magyar Export-Import Bank Zrt.-hez (Exim) irányítottak. Ott azonban a tárgyalások kezdeti szakaszára hivatkozva még nem akartak nyilatkozni. Pedig az ukrán fél már kész tényként nyilatkozik a közös programról. A határon túl azt is tudni vélik, hogy a magyar állam éves 2,5-3,6 százalékos kamattal adna kölcsönt.

ÚJ UTAKON

Azt már csak valószínűsíteni tudjuk, hogy cserébe magyar cégek részvételét is kérné az Exim a projektben, ami a nagyon kedvező kamatfeltételek miatt igen valószínű lehet. Az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva valószínűsíthető az is, hogy melyik magyar cég lehetne a jelölt, hiszen a Közgép mellett csak az osztrák Strabag és a Swietelsky rúg labdába a hazai nagy építkezéseken. Ezzel akár jelentős referenciához is juthatna a vállalkozás, talán könnyebb feltételekkel, mintha nyílt tenderen kellene indulnia. Korábban nem sok jelét adta az Exim, hogy nagy infrastruktúra projektek finanszírozásába is beszállna, és nincs is tapasztalata e terén. Még 2012-ben Hegyi Gábor üzleti vezérigazgató-helyettes a Gazdasági Rádiónak adott nyilatkozatában beszélt arról, hogy Észak-Afrikában lenne lehetőség a magyar szerepvállalásra sztrádaépítésekben, ám azóta sem lehetett erről hallani. A legutóbb a Vegyépszer kapott több százmilliárdos líbiai út- és infrastruktúraépítési megbízást, ám a forradalom miatt ez kútba esett..

A korábbi híreknek viszont ellentmond az április Nyíregyházára látogató Valerij Luncsenko kárpátaljai kormányzó tárgyalásai után megjelent MTI hír. Ebben már nem új sztrádáról, hanem a meglévő 140 kilométernyi főút fejlesztéséről, azaz rekonstrukciójáról volt szó, igaz ez is Eximbank hitelből. Ennek összege jóval szerényebb, 39 millió euró, közel 14 milliárd forint lenne.

A cikket keresse a Figyelő hetilap 2014/19. számában.


Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.