brusszel


A Mol miatt több milliárdos vesztesége keletkezett az INA-nak?

Figyelő Online
2014.05.12  10:14   
mail
nyomtatás
A Mol Nyrt. nem teljesítette az INA-val kapcsolatos részvényesi szerződésben vállaltakat, ezért a horvát olajtársaság 6,2 milliárd dollár veszteséget szenvedett el - közölte a Jutarnji list hétfői számában az AT&Karney és az Oil & Gas Consulting tanácsadó cégek által készített tanulmányra hivatkozva.
A két cég a horvát kormány számára készítette a tanulmányt.Az AT&Karney és az INA privatizációja előtt a társaságban vezető tisztséget betöltő Jasminko Umicevic által vezetett Oil & Gas Consulting tanácsadó cégek mintegy 350 oldalas elemzését a múlt heti találkozón Ivan Vrdoljak gazdasági miniszter ismertette a magyar tárgyalódelegáció előtt – állítja a Jutarnji list.

A Mol az MTI érdeklődésére közölte: "Az elemzést készítő tanácsadók régóta ismételgetik téves információikat és megállapításaikat az INA működésével kapcsolatban. De a téves állítások akkor sem lesznek igazak, ha azokat ezerszer megismétlik."

A lap szerint a horvát kormány számára tanácsadóként dolgozó két cég feladata az volt, számítsa ki, hogy mekkora veszteséget szenvedett az INA, amióta a Mol megszerezte az irányítási jogokat a horvát olajtársaságban. A tanácsadó cégek feladata közé tartozott, hogy fejlesztési stratégiát és új irányítási modellt javasoljanak a horvát kormány számára – tudta meg a lap.

Az elemzésből kiderül, hogy az INA minden üzletága veszített értékén.

Ez azért következhetett be, mert a szerződésben vállaltakkal ellentétben nem tartalékolt megfelelő szénhidrogén mennyiséget és a szénhidrogén kitermelés sem a szerződésben vállaltaknak alakult: 2009-től a szénhidrogén tartalékok – amelyen minden olajtársaság értéke alapul- huszonhárom százalékkal csökkentek, míg a kitermelésük harminc százalékkal. Azzal, hogy az INA nem tartotta magát ebben a két kérdésben a szerződéshez, 5,6 milliárd dollár veszteséget szenvedett el - ismertették.Ugyanakkor, ha az olajfinomítók modernizálása a terveknek megfelelően alakult volna, 564 millió dollár plusz bevételhez jutott volna az INA – áll a Jutarnji list által közölt jelentésben.

A részletes elemzésben emlékeztetnek arra, hogy az INA lejtmenete nem véletlen és nem is tudható be csupán a világgazdasági válságnak, mivel időközben a Mol hasonló mutatói mind emelkedtek: míg például az INA termelése három év alatt két százalékkal csökkent, addig a magyar olajipari vállalaté tíz százalékkal nőtt. Egy másik idézett adat szerint miközben az INA fejlesztésre és kutatásra 23 százalékkal kevesebbet költött, a Mol ezzel párhuzamosan 33 százalékkal növelte ugyanezen kiadásait.Az adatokra, illetve a tanulmányban leírtakra egyelőre nincs hivatalos válasz, mivel az elemzést nemrég kapta meg a horvát kormány – emlékeztet a Jutarnji list.
Kapcsolódó cikkek
MTI
mail
nyomtatás
címkék: MolINAügy

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Kiegyezés a székely–holland sörháborúban

Magyar politikai siker is a Csíki Sör Manufaktúra és a Heineken kiegyezése - állítják kormányzati informátoraink.

Bajban a taxisok réme

Lemondott az Uber elnöke, Jeff Jones, miután a cég háza táján egymást érték a botrányok.

Alternatív valóságok

Igencsak eltérő a NOB és a helyiek véleménye 
a tavalyi ötkarikás játékok hagyatékáról, de a rengeteg gond mellett van azért néhány sikersztori is.

Jönnek az automata áruházak

Egyre több, főként a fizikai világban aktív nagyáruház vezeti be a legkülönfélébb online és elektronikus eladásösztönző praktikákat.

top200