brusszel


A tehetséget hosszú távon kell gondozni

Interjú a Csányi Alapítvány operatív igazgatójával
Figyelő Online - Pap Milán
2014.06.06  13:00   frissítve: 2014.06.06 10:16
mail
nyomtatás
Innovatív és gondolkodó új nemzedékek nélkül elképzelhetetlen a jövő. A tehetséget azonban nem könnyű felszínre hozni. Ráadásul, ha sikerül is, felszínen kell tartani. Erre vállalkozik a Csányi Alapítvány, amely Életút Programjában hosszú távú lehetőséget kínál a tehetséges gyerekeknek. Az Alapítvány céljáról, programjairól, gazdálkodásáról dr. Radoszáv Miklóst, a Csányi Alapítvány operatív igazgatóját kérdeztük.
A Csányi név a legtöbb ember számára ismerősen hangzik Magyarországon. A Csányi Alapítványról viszont még kevesen tudnak. Mivel foglalkozik az alapítvány, mi tartozik a fő profiljába?

A Csányi Alapítvány jövőre ünnepli megalakulásának tízedik évfordulóját, ami azt jelenti, hogy rengeteg tapasztalatot tudtunk gyűjteni a tehetséggondozás terén az elmúlt években. Az Alapítvány célja ugyanis, hogy a tehetséges, ámde hátrányos szociális háttérrel rendelkező gyerekeket már 10 éves korukban kiválassza, és támogassa őket egészen az első diploma megszerzéséig. Amiben Alapítványunk egyedülálló, hogy nem projektszerű programokat indít és finanszíroz, a támogatottakat 14 éven keresztül segítjük, nem csak anyagiak terén és differenciált képzés biztosításával, hanem egy állandó közösségi háttér megteremtésével is.

Hogyan válhat valaki a Csányi Alapítvány támogatottjává és hány támogatottja van jelenleg az Alapítványnak?
Az Alapítvány kuratóriuma minden évben hoz egy döntést a támogatandó térségről és a támogatottak számáról. Mindezek után azok a fiatalok pályázhatnak, akik megfelelnek beválogatási rendszerünk kritériumainak. Jelenleg 270 támogatottja van az Alapítványnak. Akikkel kilenc éve kezdtük, tehát akik akkor voltak 4-5. osztályosok, ma már egyetemisták. Elmondhatjuk, hogy a felsős korosztálytól egészen az egyetemistákig, főiskolásokig terjed a „csányisok" köre. Mindenesetre az általános iskolások és középiskolások vannak legnagyobb számban jelen. Az Alapítói szándék az 1000 fős létszám elérése, az utóbbi 3-4 évben 40-50 gyereket tudtunk felvenni évente. Most ott tartunk, hogy jövő májusra érjük el a 300-as létszámot.

Miben segítenek a tehetséges gyerekeknek, milyen képzéseket és fejlesztőprogramokat kínálnak azoknak, akik szeretnének bekerülni a Csányi Alapítvány Életút Programjába?
Ez egy komplex támogatási rendszer, de akkor kezdjük is az elején. A gyerekek bekerüléskor egyből egy gólyatáborban vesznek részt, ahol mindjárt egy harminc órás tanulásmódszertani képzésben részesülnek. Általános probléma ugyanis, hogy a gyerekek, és nem csak a hátrányosabb helyzetűek, nem szoktak hozzá a módszeres, komoly tanuláshoz. Mikor elkezdődik a tanév az Alapítvány az iskolai képzéshez igazítja a gyerekek órarendjét. Így a Csányi Alapítvány támogatottjai iskola utáni fejlesztő órákon vesznek részt. Továbbá kiegészítő programokat is tartunk a gyerekeknek, ami azt jelenti, hogy a kötelező tanórákon túl eljuthatnak színházba, koncertre, múzeumba is. A nyári időszakra tematikus szaktáborokat szervezünk, amelyek egy-egy témakört ölelnek fel, vagy egy adott készség fejlesztésére koncentrálnak.

Ezek szerint egész évben foglalkoznak a tehetséges fiatalokkal, akik így nyáron sem maradnak magukra. Az alapítványi tehetséggondozás gerincét mégis a kötelező oktatáson túl is folytatódó fejlesztő foglalkozások adjak. Mi történik itt a gyerekekkel?
A fejlesztő órák három területre koncentrálnak. Az órák számának felét a nyelvtanulás teszi ki, amelynek célja középiskola végére minimum egy középfokú nyelvvizsga megszerzése, de még inkább a használható nyelvtudás elsajátítása. A gyerekek nyelvtudását nyelvi versenyeken és félévente szóbeli vizsgákon mérjük. A legjobban teljesítők külföldi nyelviskolai képzésben vehetnek részt, többnyire Angliában és Németországban. A fejlesztő foglalkozások másik fontos iránya az informatikai képzés, hogy a gyerekek ne csak használói, hanem tudatos felhasználói legyenek az újabb és újabb informatikai eszközöknek. A harmadik területet a kisebbeknek a drámapedagógiai, a nagyobbaknak az önismereti fejlesztés jelenti. Persze a végső cél a Csányi Alapítványnál, hogy minél több boldog gyereket lássunk. Minden gyerekkel kijelölt mentor foglalkozik, aki végigkíséri tanulmányaikat a kezdetektől egészen az egyetemig. A mentorok, pedagógus vagy szociális munkás végzettséggel rendelkeznek, ugyanakkor mindig valamely speciális területről érkeznek, legyen az a művészet, a természet- vagy a humántudományok. A mentorok választják ki a gyerekek számára a fejlesztő tanárokat, illetve alanyi jogon jár pszichológus a családi és egyéb személyes problémák feldolgozására is. A Szülők Akadémiája nevű programunkon pedig együttműködünk a támogatottak családjával. Reményeink szerint programjainkkal az egész család életét tudjuk jobbá tenni.

Az egyetemre, főiskolára bekerülőket miben tudják segíteni?
Az egyetemistáink az Alapítvány által biztosított induló csomaggal kezdhetik meg felsőfokú tanulmányaikat. Ez a csomag egy laptopot, a kollégiumi élethez szükséges eszközöket és havi 60 ezer forint szociális ösztöndíjat tartalmaz. A 4,5-ös átlagot elértek tanulmányi ösztöndíjban is részesülnek. A fejlesztésre ebben az időszakban is nagy hangsúlyt fektetünk a pályaválasztás terén, illetve igyekszünk minél több lehetőséget is felmutatni. Legutóbb a magyarországi Microsofttal kötöttünk együttműködést, illetve tervezzük egy Csányi-kollégium létrehozását is, amelyet szakkollégiumi rendszerben szeretnénk majd működtetni. Idővel egyre több támogatottunk kerül be a felsőoktatásba, így ez lassan szükségessé is válik.




Miből gazdálkodik az Alapítvány?
A Csányi Alapítvány magánalapítvány, amely dr. Csányi Sándor magánvagyonából, 1 milliárd forintos alapítói tőkével kezdte meg működését. Ezt az alaptőkét gazdagítják a későbbi alapítói befizetések és különböző adományok. Nagyon sok módja van a „jól segítésnek", a támogató például meghatározhatja azt is, hogy melyik programot kívánja támogatni, ha valaki mondjuk, a drámapedagógiai nevelést tartja hasznosnak, mert neki éppen ez a módszer segített kijönni életének egy nehezebb szakaszából, akkor kérheti, hogy az általa felajánlott összeget a drámapedagógiai órák finanszírozására használjuk fel. Így a támogató is jobban érzi, hogy részese a gyerekek fejlesztésének és van beleszólása abba, hogy az általa felajánlott pénz pontosan mire megy el. És bár az egy százalékok csak töredékét teszik ki az alapítványi vagyonnak, mi fontos visszajelzésnek tartjuk a munkánkkal kapcsolatban is. Annál is inkább, mert minden egyes forintot meg kell becsülnünk a költségvetésünk összeállításakor. Fontos, hogy az emberek tisztán lássák, hogy az életpálya programmal a támogatottak képzésének finanszírozását 14 évre előre kell terveznünk. Nem szállhatunk ki a felénél, vagy az egyetem kezdeténél. A gyerekeknek tudniuk kell, hogy hosszútávon számíthatnak a Csányi Alapítványra és közös munkával, illetve a „biztos háttér" tudatával nemcsak elérhetik céljaikat, hanem utat találhatnak önmagukhoz és saját képességeik kibontakoztatásához is.

mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.