brusszel


Tesla S, a komputerautó

Menetpróba az e-sportkocsival
Figyelő Online - Szirmai S. Péter
2014.06.14  08:00   frissítve: 2014.06.14 08:00
mail
nyomtatás
Kipróbáltuk a guruló jövőt, a Tesla S elektromos kupét. Részletek a Figyelőben.
Ránézésre elég jó vonalú, maseratis, jaguaros vagy épp lotusos formavilágot tükröző, autónak látszó tárgy pihent az Erzsébet téri Kempinski szálloda előtt a napokban. Ám a látszat csalt. A négykerekű eszköz, a Tesla S sokkal inkább számítógépnek bizonyult, mint hagyományos autónak. A márkanév a fejlett világban már nagyon jól cseng, az egyik legsikeresebb startup Amerikában, de mifelénk becsapós: nem keverendő össze a hajdani orsós magnetofont gyártott Tesla márkával, mert ez az amerikai Tesla. (A járművet egyébként az ismert flottakezelő, a LeasePlan Hungária Zrt. segítségével tesztelhettük.)

A Tesla egy okos gépkocsi, ami azonnal nyilvánvalóvá válik, amint az ember az indítókulcsával a zsebében alig egy-két méterre megközelíti. Az elektronika érzékeli, hogy jön a gazda, és hirtelen a négy ajtóból egy-egy méretes fémkilincs ugrik ki az áramvonalas alumíniumkarosszéria ívéből. Csak ekkor tudjuk kinyitni az ajtót és beülni, majd, ha elindulunk, a számítógép irányításával a vezérlés behúzza a kilincseket.

Hagyományos luxusautót idézne a Tesla-enteriőr bőrkormánnyal és -üléssel, ha nem lenne a középső konzolon egy hatalmas, két laptopmonitornyi érintőképernyő. Központi hely, központi szerep, mert a Tesla rejtőzködő, elektromos agyával szinte kizárólag csak ezen keresztül kommunikálhatnak a benne ülők. Más, hagyományos kapcsolót, gombot - egy-két kivétellel persze - amúgy sem nagyon találni a járműben. A képernyőről állíthatjuk a légkondicionálót, a rádiót, a navigációt, de hátramenetbe kapcsolva a monitor mutatja a Tesla S fara mögötti holttérben is mindenre figyelő tolatókamera által továbbított képet is. De más luxusautókkal ellentétben még menet közben is be lehet kapcsolni a kocsi mögötti teret mutató kamerát.

Ha az ember kiszórakozta magát az érintőképernyő önfeledt nyomogatásával és a rajta keresztül feltáruló információtechnológiai világ megismerésével, akár tehet is egy kört a kocsival, hiszen a guruló számítógépnek mégiscsak ez az alapfunk¬ciója. Hopp, és mindjárt egy kis autós atavizmus, a Tesla S kulccsal indul, amikor már középkategóriás gépkocsikban és onnan fölfelé manapság divatosan e nélkül történik az indítás.

De itt jön a lényeg, mert a Tesla S esetében nem is beszélhetünk indításról. Kulcsot persze bele kell csúsztatni, el is fordul, észleli az elektronikus agy, legalábbis erre utaló jelek mutatkoznak a műszerfalon, de nem történik semmi. Legalábbis autós értelemben nem: se búgás, se zörgés, se pöfögés, mert a Tesla S 100 százalékban e-gépkocsi. Nem hibrid, nincs benne dugattyú, hanem egy hatalmas teljesítményű villanymotor, ami BMW-sen a hátsó kerekeket hajtja, maga is a hátsó tengelyen ül. A kulcs elfordítása így olyan, mint amikor benyomjuk otthon a biztosítékot: áram alá helyezzük a rendszert.

Na de ami ezután jön, az maga az élő ipari forradalom. Az automata sebességváltónak itt nincs valódi szerepe, ám karja azért van. Ezt D-be állítva már csak a „gázpedálra" kell óvatos nyomást gyakorolni, és dodzsemszerű némasággal nekiindul a kocsi. Tessék kapaszkodni, a nyugalmat megzavaró adatok érkeznek!

Részletek a Figyelőben.

 

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Házat nyomtatással!

A 3D-s nyomtatókkal egyre többet kísérleteznek immár az építőiparban is.

Kabátba költöző kütyük

Az IT és a ruhaipar találkozása

Itt a digitális káosz?

Az alkalmazások robbanásszerű megjelenésével és a telefonok tárolókapacitásának növekedésével egyre nagyobb körülöttünk a digitális zűrzavar.

top200