Július 1-vel a mobil parkolással és az e-matricával indul az egységes mobilfizetési rendszer, de ez még nem jelent díjemelést, ígéri Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NMF Zrt.) vezérigazgatója, aki az új szereplők belépésével nagyobb versenyre számít, így nem is tudja értelmezni az EU Magyarország ellen indított kötelezettségszegési eljárását.
-A fejlesztési tárcával kötött szerződés szerint már tavaly be kellett volna vezetni az uniós szabályok szerint az egységes mobilfizetési rendszert, de 2014. júliusra halasztották a startot. Tartható ez a dátum?- Az első szolgáltatással, az elektronikus útdíj szolgáltatáshoz kapcsolódó mobilos verziójával, a Hu-Go-mobillal, már hamarabb ki tudtunk jönni, de július 1-vel két fontos elemével indul a nagy, egységes mobilfizetési rendszer. Az egyik, együtt a mobil parkolás és az e-matrica. Július 1-től a Nemzeti Mobilfizetési Rendszeren keresztül parkolást, autópálya úthasználati jogosultságot is lehet venni, a személyautóra e-matricát, a 3,5 tonnánál nagyobb teherautókra meg útdíjat, viszonylati jegyet fizetni.
-Mi a másik fontos elem?-A másik a saját ügyfélszámlakezelő-rendszer bevezetése, amelyre később más szolgáltatásokat is rá lehet csatlakoztatni. Fontos ugyanis, hogy ez a projekt nem csak a mobil parkolásról szól, hanem az egységes nemzeti mobilfizetés váza jön létre. Ez az első mérföldkő az egységes mobilfizetési rendszerben, de egyéb szolgáltatások is indulnak majd.
-Milyen területen?-A közigazgatásban. A társaságunk 2018-ig elfogadott szakmai és üzleti stratégiájában meghatározott projektek közül az első a jelenlegi egységes mobilfizetés, a következő az elektronikus jegyrendszer, utána az egységes közigazgatási mobilfizetést szeretnénk elindítani, hogy például eljárási díjakat is lehessen mobilon fizetni.
-Büntetéseket is?-Azt nem, de a kocsija műszakivizsga-díjának, okmányok, tb-kártya kiváltásának, például a hamarosan érkező e-anyakönyvi kivonat kifizetésére is alkalmas lehet majd a rendszer.
-De, miért kellett a mobilparkolást egységesíteni, ha az egymással versenyző szolgáltatók jóvoltából eddig is jó működött?-A parkolásnál az volt a fő feladat, hogy az összes közterületi önkormányzati parkolási rendszert integráljuk, egységesítsük, hogy a rendszerhez kapcsolódó, újonnan csatlakozó viszonteladóknak ne kelljen egyenként a 70 közterületi parkolást szervező önkormányzati társasággal külön szerződni. Ugyanezt az egységesítést kell majd végigvinni a közösségi közlekedésben a mobil jegyértékesítésének kiépítésében is. De, ebben is várható, hogy az országos rendszer 2016-os indulása előtt, akár már az év végén, vagy jövő tavasszal, egy-két részmegoldás hamarabb megjelenik.
-Titokzatosan hangzik, mire gondol?
-Ha, a rendszer indulása előtt, már tudunk például mobilos szolgáltatással MÁV vonatjegyet, vagy valamelyik nagyváros buszjárataira helyi jegyet vásárolni, azt előbb bevezetjük. De, hogy országosan is lehetővé tudják tenni a teljes áru és a kedvezményes jegyek megvásárlását mobilon, ehhez is létre kell hozni az egységes rendszer alapját. A Volán társaságoktól a városi közlekedési cégekig, a fővárosi BKK-ig integrálni kell a sok szolgáltatót. E projekt előkészítését is elindítottuk, mert az egységes jegyrendszer-platform bevezetését törvény írta elő. Már 2015 végére elkészül az a központ, amely lehetővé teszi, hogy átjárható, egységes rendszereket tudjon az NMF Zrt. üzemeltetni.
-Ez irodát, vagy szerverközpontot jelent?-A központ valójában egy technológiai csomagot takar, amelyben lesznek szoftverek, közlekedési kártya, sok egyéb, amely például ahhoz is szükséges, ha egy utas napijegyet vesz a fővárosi BKK-nál, azzal más társaság járatain is tudjon például az agglomerációban utazni.
-Parkolni is?-Azzal, hogy az egységes rendszer startja után bevezetjük a közlekedési jegy mobil értékesítését is P+R megoldásokat is tudunk kínálni a mobillal fizető ügyfélnek. Például olyan konstrukcióban is, hogy a napi parkolási díj mellé közösségi közlekedési jegyet kapcsol. Ennek a műszaki hátteret hozza létre az NMF Zrt., de hogy konkrétan milyen ajánlattal rukkolnak majd ki az integrált alvállalkozók, az már rajtuk és a jogszabályokon is múlik.
-Egységes rendszerről beszél, de lefedik az egész országot?-Magyarországon ma 70 településen van fizetős közterületi parkolási rendszer, és július 1-től mind a 70 helyen lehet majd mobillal fizetni. A rendszer lehetővé teszi azt is, ha bővül a lista, új belépők is csatlakozhatnak. Arra is lesz mód, hogy akár időszakosan, például - májustól szeptemberig - a nyári turistaszezon idejére kapcsolódjon be egy-egy település. A csatlakozás pillanatától kezdve az ott parkoló autós már tud mobillal fizetni az egységes rendszeren keresztül. Sőt, parkolóórák létesítése nélkül is lehetővé válik a rendszer segítségével adott területen a fizető parkolás bevezetés, amely infrastruktúra kiépítésének, üzemeltetésének, a pénz begyűjtésének, nem lenne kevés a költsége, és így meg lehet spórolni.
-Ne mondja, hogy csak 70 településen kell itthon a parkolásért fizetni!-Ha egy településen kiépítik a fizetős parkolást, az még nem jelenti azt, hogy automatikusan mobillal is lehet fizetni. Számos település nem csatlakozott az egységes közterületi rendszerhez, mert a kiépítése túl nagy beruházás lett volna. Ezért, például sok helyi idegenforgalmi nevezetességnél létesített fizető parkoló nem része a közterületi fizetős rendszernek. A jogszabály így nem is kötelezi a szolgáltatót a mobilfizetés lehetővé tételére, hiába szednek díjat a parkoló őrök.
-Mi történik a korábbi mobilfizetési szolgáltatókkal az állami rendszer indulása után, csatlakoznak, vagy tönkremennek?-Azok a szolgáltatók, amelyek SMS-sel, vagy valamilyen applikációval akarnak parkolási termékeket eladni, viszonteladóként csatlakozhatnak. Korábban sok viszonteladó csak 3-10 közterületi parkolócéggel állt kapcsolatban, a mostani viszonteladók mind a 70 helyszínen virtuálisan jelen lesznek.
-És az autósok mit kapnak az egységes rendszertől?Az az autós, aki belépett valamelyik viszonteladó hálózatába, biztos lehet benne, hogy a szolgáltatójával az ország valamennyi közterületi parkolójában tud majd a mobiljáról fizetni.
-Ha mindenki mindenhol ott lesz, miben tudnak versenyezni?- A mobilfizetés lehetőségért felszámított - kényelmi díjaikkal, amelyet az ügyfél által fizetett díjába építenek be. A jogszabály kimondja, hogy az NMF Zrt.-nek a viszonteladóktól be kell szedni az önkormányzati parkolási díját, és a viszonteladók parkolási tranzakciónként az általuk beszedett kényelmi díjból 40-40 forintot fizetnek az NMF Zrt. számára. A saját kényelmi díját viszont úgy árazza be, ahogyan azt üzletileg gondolja, ezzel tud versenyezni a többi viszonteladóval. Ez a díjazási modell korábban is hasonló volt, abban fognak versenyezni, hogy mekkora kényelmi díjat számítanak fel, és milyen módon adják az ügyfeleiknek a szolgáltatást, SMS-ban, vagy mobil applikációk formájában.
-Nem határozza meg az NMF Zrt. az alvállalkozójának?- Abba nem szólunk bele, hogy milyen fizetési módozatokat kínál a szolgáltató az ügyfeleinek. Kötünk egy szerződést arról, hogy ha jelzi, hogy ezt és ezt a parkolási terméket megveszi, továbbítja az ügyfelének, azt feljegyezzük az elektronikus listába és a hónap végén elszámolunk vele. Hogy a díjat hogyan szedi be a saját ügyfelétől a szolgáltató, előre, vagy utólag, az már az ő ügye.
-De milyen verseny az, amelyben a viszonteladók mellé a NMF Zrt. maga is beszáll kiskereskedelmi szolgáltatóként?-Ezt a lehetőséget a jogszabály írja elő, hogy nálunk is nyithassanak számlát, a NMF Zrt.-nek azért kell megteremteni az ügyfelek számára, mert lehetnek olyan ügyfélcsoportok, amelyeket valamilyen megfontolásból a viszonteladók nem szolgálnak ki, de az NMF Zrt.-nek muszáj. Ha valaki azzal keresi meg a társaságot, hogy őt a viszonteladók nem szolgálták ki, nekünk kell megoldást találni a számára.
-Az NMF Zrt. belépésével, mennyivel drágul majd a parkolás?-Az egységes rendszer létrejötte miatt nem növekednek a mobil fizetéssel a közterületi parkolási díjak. A 6 viszonteladó között van olyan is, aki kisebb kényelmi díjakkal fog dolgozni. Azt várom, hogy ki fog alakulni a verseny, hiszen 2010 óta markáns volt a díjemelkedés. Ezt a trendet akarjuk megfordítani, hogy középtávon csökkenjenek a parkolási díjak.
-Milyen feladatokat vesz át az NMF Zrt. az önkormányzatoktól?-A rendszerépítésből adódóan a zónák nyilvántartását mi elektronizáljuk, egységes nyilvántartást hozunk létre. A parkolási tranzakciókat központilag tároljuk. Visszamenőleg lehet ellenőrizni, hogy valaki fizetett-e a parkolásért vagy nem. A parkolóautomatákat nem vesszük át, hiszen ezek az önkormányzatoké, de már van olyan rendszer is Szegeden, amely parkolóautomata mentes, mert a rendszer lehetővé teszi, és ezt másnak is fel tudjuk kínálni.
-Ez azt jelenti, hogy csak telefonon, vagy a neten, bankkártyával is lehet fizetni?-A mobil fizetés nem csak a mobiltelefont, mint eszközt jelenti, hanem a helyfüggetlen fizetést. Nem vagyok egy fix parkolóautomatához kötve, hanem SMS mellett okostelefonnal interneten bankkártyával is fizethetek.
-Már csak azt árulja el, július 1-re virradó éjszaka hogyan tudnak 4000 parkolóautomatán minden mobilfizetési telefonszámot kicserélni, ennyi matricát átragasztani?-Az átállás viszonylag jól szabályozott. A jogszabály szerint évi egy alkalommal, a parkolási társaságokkal együttműködve, kell a parkolóoszlopokon a matricákat cserélni. Az NMF Zrt. legyártatja a matricákat a saját költségén, és az önkormányzatok ragasztja át. De közös kampányt is indítottunk az autósok tájékoztatására.
-Mi lesz a legfontosabb, amire július 1-től az autósnak figyelni kell?-Hogy az SMS alapú mobilparkoláshoz a telefonszám 810-ről 763-ra változik. Nem árt megnézni az autósnak, hogy az eddigi fizetési szolgáltatója bekapcsolódott-e az új rendszerbe is, ha igen, a számára nem lesz változás.
-Arra utal, hogy a legnagyobb fizetési szolgáltató, az EME Zrt. bizony nem csatlakozott?-Az EME Zrt. eddig valóban nem csatlakozott.
-Nem jelentkezett a pályázatra, vagy keresték és nem akart?-Minden piacon lévő, potenciális partnert, akit alkalmasnak láttunk a feladatra, megkerestük, 3 mobil- és 3 fizetési szolgáltató csatlakozott is, az NMF Zrt. lett a hetedik, de 2 üres helyet továbbra is fenntartunk a rendszerben a később csatlakozóknak. Az EME Zrt.-t is próbáltuk rábírni a csatlakozásra, emiatt egy hónappal el is halasztottuk a matricagyártás indítását, de tovább nem tudtunk várni.
-Az EME azért nem csatlakozott, mert szellemi tulajdona eltulajdonítása miatt bejelentést tett az NMF Zrt. ellen?-Ezt az EME mondja! Én is részt vettem a mostani fejlesztésben, keringett egy ilyen hír erről, de hivatalos eljárás nem indult ellenünk ezzel kapcsolatban.
-Az EU viszont indított kötelezettségszegési eljárást a szolgáltatásnyújtás indokolatlan és aránytalan korlátozása miatt, hogy az NMF Zrt. államosítja a mobilfizetési piacot, mi erről a véleménye?-Az unió Magyarország ellen indította ezt az eljárást, azzal, hogy korlátozza a versenyt. Nem is értem miért, mert, ha eddig a fizetési szolgáltatók 3-10 helyre tudtak belépni, most meg 70 területre tudnak, miközben a piacon már 7 szereplő van jelen és további szereplők belépése várható, ez alapján nem tudom értelmezni a versenykorlátozást.
Névjegy - Veres Mihály
42 éves, a Miskolci Egyetem, Gépészmérnöki Karán 1994-ben végzett, mint mérés- és automatizálási mérnök, a Miskolci Egyetem, Műszaki Informatika karán, Logisztika szakán, Rendszertechnika szakirányon 2000-ben kapott mérnök- informatikus (M.Sc.) oklevelet.
A Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft-nél 2000 - 2013 között tudományos munkatársként, kutatóként, majd ITS szakértőként, ITS csoportvezetőként dolgozott, ezután nevezték ki a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatójának.
Nős, egy lányát neveli.