- Közép-Magyarország régió és így Budapest is jelentősen alacsonyabb fejlesztési forrásra jogosult Brüsszeltől a 2014-20-as időszakban, mint korábban, tekintettel arra, hogy gazdasági fejlettségi mutatója meghaladja az uniós átlagot. Ez összhangban van azzal az uniós támogatási elvvel, miszerint a forrásoknak elsősorban a felzárkóztatást, kiegyenlítést kell szolgálniuk, ezért a kevésbé fejlett régiók fejlesztésére kell irányulniuk. Környezetvédelmi és közlekedési típusú fejlesztésekre azonban továbbra is elérhetőek a Kohéziós Alap forrásai a főváros számára is. Ezek felhasználásáért Budapest is versenybe szállhat, ha jól előkészített, kidolgozott és költség hatékony projektekkel áll elő.
- Mennyi pénzt jelent ez Budapestnek?
- A főváros a városfejlesztési koncepciójában 27 darab 50 millió euró feletti projektet nevesített. Annyi látszik biztosan, hogy 280 milliárd forint a Közép-Magyarországra számára biztosított keret, ennek körülbelül a fele Budapest, Pest megye és Érd településeinek fejlesztésére jut. A másik fele az országos projektek Közép Magyarországi Régió „lábaira" használható fel. Világosan látszik, hogy olyan volumenű budapesti fejlesztések, mint amelyek az elmúlt időszakban megvalósultak, nem kivitelezhetőek a jövőben.
- „Sokkal kevesebb vérszívóval megáldott rendszert szeretnénk létrehozni. Tűzzel, vassal próbálom irtani a pályázatírókat, közbeszerzési tanácsadókat, projektmenedzsereket"- ezt Lázár János mondta. Valóban minden papírmunkát a minisztériumokban végeznek majd? Azaz aki uniós pénzt akar elnyerni, nem kell semmi mást tennie, mint az igényét a megfelelő szaktárcánál jelezni?
- A 2014-20 időszakban egyszerűsíteni akarjuk a kiírások nyelvezetét és az eljárásrendet is. Az a célunk, hogy a pályázónak ne legyen szüksége „tolmácsra", azaz pályázatíró cég közreműködésére. A 8200 milliárd forintnyi támogatásból nagyjából 1000-1300 milliárd forintot vittek el a fejlesztéshez nem kötődő kiadások, mint a pályázatírás költsége, a közjegyzői és ügyvédi díj, a közbeszerzési eljárás ára. Ez felesleges, meg szeretnénk szüntetni. Az új rendszerben bárki önállóan is tudja kezelni a saját anyagait, illetve ha elakad, a Széchenyi Programirodához fordulhat. Az állami szervezet szolgáltatása ingyenes projekttanácsadással bővül annak érdekében, hogy a pályázat kiválasztásától a megírásán át a fenntartási időszakra vonatkozó előírásokig minden adminisztrációs kötelezettségének eleget tudjon tenni a vállalkozó fizetős segítség nélkül. Ha valaki mégis inkább pályázatíró céggel szeretne pályázni, megteheti, ám nem számolhatja el pályázati költségként.
- Térjünk vissza a Norvég Alaphoz. Lát esélyt arra, hogy a norvégokkal való tárgyalás után feloldják a befagyasztott 30 milliárdos alapot?
- Azt gondolom, hogy meg fogunk tudni állapodni. Ahogy a norvég donor kérte, a formai előírásoknak megfelelően az éves értekezleten döntünk a végrehajtási intézményrendszer változásairól, ami reményeink szerint már Norvégia számára is elfogadható lesz.
- És mi a helyzet az Ökotárssal? Miért ez a kormányzati nyomás a civil szervezeten? Osló a Kehi ellenőrzés beszűntetéséhez kötötte a civil alap pénzeinek további folyósítását.
- Szerencsétlenül össze van mosva a két történet. Az, hogy Norvégia nem fogadta el az NFÜ jogutódjaként a Széchenyi Programirodát, s erre tekintettel felfüggesztette a támogatások folyósítását, illetve az Ökotárs pénzosztó tevékenysége. Utóbbival kapcsolatban változatlanul aggályaink vannak, s nem értjük, hogy a donor országok miért nem rendeltek el vizsgálatot, holott Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes és Balog Zoltán miniszter levélben többször is tájékoztatták a nemzetközi szervezetet. Szeretnénk meggyőződni arról, hogy az Ökotárs Alapítvány működése, illetve a civil alap forrásainak elosztása a jogszabályokban rögzített módon történik-e. Többször is határozottan kijelentettük, hogy nem a civil szervezetek vegzálása a cél; éppen ellenkezőleg, azt szeretnénk elérni, hogy minden hazai civil szervezet egyenlő esélyekkel indulhasson a Norvég Civil Támogatási Alap forrásaié.
NÉVJEGY
A 35 éves, jogász végzettségű új államtitkár mindig is érdeklődött a közélet, a közszolgálat iránt. Korábban önkormányzati képviselő volt, majd a 2010-es kormányváltás után a Fidesz parlamenti frakciója mellett dolgozott, 2012-től a Miniszterelnökség főosztályvezetője, 2013-tól pedig a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnökhelyettesként tevékenykedett. Ez év elejétől a Miniszterelnökség helyettes államtitkáraként az uniós fejlesztésekért felelt, innen került új pozíciójába.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.