Döbbenten hallotta az európai uniós pályázati tanácsadói szakma, hogy Lázár János miniszter kikelt ellenük. Lapunk viszont úgy értesült, hogy csak egy bizonyos üzleti körnek üzent.
Értetlenség és harag kísérte az elmúlt hetekben Lázár János szavait az EU-s pályázatmenedzsmenti szakmában. A Miniszterelnökséget vezető miniszter ugyanis beiktatása előtt úgy fogalmazott: kevesebb vérszívót szeretne a rendszerben, s ő maga tűzzel-vassal próbálja irtani az uniós pályázatírókat, tanácsadókat, projektmenedzsereket. Nemcsak Lázár János, hanem maga a kormányfő is elégedetlen volt a 2010 után átalakított EU-s fejlesztési intézményrendszerrel.
A nyilvánosság előtt azonban a tehetetlenséget és lassúságot a Bajnai–Gyurcsány-kormány örökségének tulajdonították. „A valóságban a Fidesz által létrehozott gépezet is döcögősen működött, emellett egy a kormánypárthoz közel álló üzleti kör piócaként telepedett rá az állami-önkormányzati szféra európai uniós támogatásból megvalósuló fejlesztéseire, az elnyert EU-s pénz 20-25 százalékáért dolgozott” – magyarázta a területre rálátó szakmai forrásunk. Mint mondta, Lázár János kritikája tehát nem általában a pályázatírói, tanácsadói szakmának szólt, hanem kifejezetten ennek a körnek, amelyet információink szerint másfél éve leállítottak.
SAJÁT ZSEBBŐLA piaci szektorban tevékenykedő pályázatírók és projektmenedzserek azonban ezt nem tudták, s magukra vették a bírálatot. Maróczi Imre, a Pályázati Projektmenedzserek és Tanácsadók Országos Szövetségének (Pátosz) elnöke is úgy nyilatkozott, hogy hideg zuhanyként érte a kritika a szakmában tevékenykedő cégeket, szerinte azonban továbbra is talpon maradnak. Egyszerűen azért, mert az ügyfelek számára az a legolcsóbb, ha hozzáértő, a projekteket az ötlettől a elszámolásig nyomon követő szakembereket bíznak meg.
A Pátosz belső felmérése szerint átlagosan az elnyert támogatás 5 százaléka a tanácsadók díjazása. „Ismerem az ügyfeleket, továbbra is a vállalkozásukkal akarnak foglalkozni s nem a pályázatok kínjaival, adminisztrációval, határidőkkel és iratokkal” – jegyezte meg. Hogy mekkora lesz ebben a ciklusban a pályázatírási, projektmenedzsmenti torta, nem tudni, 1200 milliárd forintnál bizonyosan kevesebb, merthogy a 2007–13 közötti ciklusban sem volt akkora, mint azt Lázár János állította – hallottuk. A miniszter szerint az elmúlt 7 évben 1200-1300 milliárd forint vándorolt a pályázatírói, közbeszerzési tanácsadói, projektmenedzseri cégekhez. A lapunk által megkérdezett szakemberek ezt túlzónak találták, szerintük ebbe az összegbe a kormány beleszámolhatta az állam saját magának írt méregdrága tanulmányainak és átszervezési projektjeinek költségeit, a beruházásokhoz megkövetelt mérnöki tervezői és energetikai tanulmányok díját és egyéb tervek árát is.
Változatlan aggályok az Ökotárssal szemben
Interjú – Vitályos Eszter
Át kell dolgozni néhány útépítési és egészségügyi fejlesztési nagyprojektet, különben támogatásokat bukunk el – nyilatkozta a Figyelőnek Vitályos Eszter európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkár.
– Szakértői becslések szerint változatlanul veszélyben van több százmilliárd forint uniós támogatás.
– Vannak bizonytalanságok a rendszerben, a Brüsszelbe kiküldött 66 nagyprojekt érdemben befolyásolja a pénzek felhasználását. Választ még nem kaptunk minden egyes ügyben, de annyi elmondható, hogy néhány útépítési és egészségügyi projekten további módosításokat kell végrehajtanunk.
– Kiküldte már a kormány a 2014–20 közötti időszak 7200 milliárd forintnyi EU-támogatás felhasználására vonatkozó részletes tervét?
– A fejlesztési kereteket rögzítő partnerségi megállapodást és a konkrét fejlesztési terveket tartalmazó operatív programokat is megküldtük az Európai Bizottságnak. Jelenleg a megállapodás egyeztetése folyik, várhatóan július közepén Magyarország ismét megküldi az átdolgozott változatot, amelyet a bizottság reményeink szerint nyáron el is fogad. Az operatív programok tárgyalása ez után kezdődik. Mindkét fél elkötelezett a tárgyalások mielőbbi lezárásában, a bizottság és a magyar fél nyáron is szünet nélkül, folyamatosan egyeztet a programokról. A fejlesztési terveket széles körben egyeztettük, a beérkezett észrevételeket beépítettük a kiküldött programokba.
– Azért kérdezem, mert két hete robbant a hír, hogy Lázár János lehúzta a budapesti közlekedésfejlesztési projekteket a Brüsszelnek kiküldött listáról. Ehhez képest a kabinet azt mondta, nincs semmiféle lista. Mi az igazság?
– A Közép-Magyarország régió és így Budapest is jelentősen alacsonyabb fejlesztési forrásra jogosult Brüsszeltől a 2014–20-as időszakban, mint korábban, tekintettel arra, hogy gazdasági fejlettségi mutatója meghaladja az uniós átlagot. Ez összhangban van az EU-s támogatási elvvel. E szerint ezeknek a pénzeknek elsősorban a felzárkóztatást, kiegyenlítést kell szolgálniuk, ezért a kevésbé fejlett térségek fejlesztésére kell irányulniuk. Környezetvédelmi és közlekedési típusú fejlesztésekre azonban továbbra is elérhetők a Kohéziós Alap forrásai a főváros számára is.
– Mennyi pénzt jelent ez a fővárosnak?
– Budapest városfejlesztési koncepciójában 27 darab 50 millió euró feletti projektet nevesített. Annyi látszik biztosan, hogy 280 milliárd forint a Közép-Magyarországra allokált keret, ennek körülbelül a fele a fővárosra, Pest megye településeire, így Érd fejlesztésére jut. A másik fele az országos projektek Közép-Magyarország régió lábaira használható fel. Világosan látszik, hogy olyan volumenű budapesti fejlesztések, mint amelyek az elmúlt időszakban megvalósultak, nem kivitelezhetők a jövőben.
– Valóban minden papírmunkát a minisztériumokban végeznek majd? Azaz annak, aki uniós pénzt akar elnyerni, nem kell semmi mást tennie, mint az igényét a megfelelő szaktárcánál jelezni?
– A 2014–20-as időszakban egyszerűsíteni akarjuk a kiírások nyelvezetét és az eljárásrendet is. Az a célunk, hogy a pályázónak ne legyen szüksége tolmácsra, azaz pályázatíró cég közreműködésére. A 8200 milliárd forintnyi támogatásból nagyjából 1000-1300 milliárdot vittek el a fejlesztéshez nem kötődő kiadások, mint a pályázatírás költsége, a közjegyzői és ügyvédi díj, a közbeszerzési eljárás ára. Ez felesleges, meg szeretnénk szüntetni. Az új rendszerben bárki önállóan is tudja kezelni a saját anyagait, illetve, ha elakad, a Széchenyi Programirodához fordulhat.
– Lát esélyt arra, hogy a norvégokkal való tárgyalás után feloldják a befagyasztott 30 milliárdos alapot?
– Azt gondolom, meg tudunk állapodni. Ahogy a norvég donor kérte, a formai előírásoknak megfelelően az éves értekezleten döntünk a végrehajtási intézményrendszer változásairól, s ez reményeink szerint már Norvégia számára is elfogadható lesz.
– És mi a helyzet az Ökotárssal? Miért ez a kormányzati nyomás a civilszervezeten?
– Szerencsétlenül össze van mosva a két történet. Az, hogy Norvégia nem fogadta el az NFÜ jogutódjaként a Széchenyi Programirodát, s erre tekintettel felfüggesztette a támogatások folyósítását, illetve az Ökotárs pénzosztó tevékenysége. Utóbbival kapcsolatban változatlanul aggályaink vannak. Nem értjük, hogy a donor országok miért nem rendeltek el vizsgálatot, holott Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes és Balog Zoltán miniszter levélben többször is tájékoztatta a nemzetközi szervezetet. Szeretnénk meggyőződni arról, hogy az Ökotárs Alapítvány működése, illetve a civil alap forrásainak elosztása a jogszabályokban rögzített módon történik-e. Többször is határozottan kijelentettük, hogy nem a civilszervezetek vegzálása a cél, éppen ellenkezőleg, azt szeretnénk elérni, hogy minden ilyen hazai szervezet egyenlő esélyekkel indulhasson a Norvég Civil Támogatási Alap forrásaiért. Esetleg hozzácsapták a törvényileg kötelező közbeszerzési eljárások összegét s az állam által előírt kötelező nyilvánosság költségeit. A pályázati tanácsadás díja azonban nem szerepelhetett ebben az összegben, az ugyanis nem volt elszámolható. A nyertesek jellemzően saját zsebükből fizettek – mondták lapunknak. Elsősorban az állami, önkormányzati beruházásoknál, valamint néhány civil programnál volt lehetséges, hogy az állam által kötelezővé tett pályázati projektmenedzsment költségeit elszámolják az intézmények, de a pályázatírást ott sem.
A kormányzat tehát a saját maga és a brüsszeli pályázatok által előírt és vasszigorral betartatott kötelezettségek teljesítését bírálja most. Nem enged a jövőben semmilyen a pályázattal és a projektek megvalósításával kapcsolatos költséget az uniós támogatás terhére kifizetni – hallottuk.
Minden pályázó maga rendezte számláját a pályázatírójával eddig is, de ha csak közpénzből fizetett állami tanácsadókhoz fordulhatnak majd, akkor a nem pályázó cégek is kénytelenek lesznek az állami tanácsadók eltartásához hozzájárulni az adójukon keresztül.
„Ha tehát a kormány sokallja az uniós tanácsadási költségeket, akkor elsősorban saját magának tehet szemrehányást, mivel a nagy állami beruházásoknál, közbeszerzéseknél számoltak el ilyen címen horror összegeket” – mondták lapunknak. Szakmai becslések szerint 10 ezer pályázati szakemberről, mintegy 2-3 ezer kis cég jövőjéről van szó, jellemzően magyar mikrovállalkozásokról.
S bár egy bizonyos üzleti kör előtt akarja becsukni a kaput a kormány, kirekesztené ezt a 2-3 ezer céget is a piacról, amelyek azonban meg vannak győződve arról, hogy a jövőben is rájuk támaszkodnak a pályázók. A kabinet tervei szerint mindenesetre ősztől kizárólag minisztériumi kormánytisztviselőkre, a Széchenyi Programiroda munkatársaira bízzák az uniós pályázatok írását és a projektek menedzselését.