brusszel


Újabb és újabb cégeket vesznek Orbánék

Figyelő Online - Váczi István
2014.07.22  07:00   
mail
nyomtatás
Nemcsak az E.ON-cégekkel, hanem több társasággal, köztük közszolgáltatókkal tárgyal a kormány az üzletrészek megvásárlásáról - mondta lapunknak Hegmanné Nemes Sára vagyonpolitikai államtitkár.
- A legutóbbi körben 152 milliárd forintot költött a kormány cégek, a Főgáz, az Antenna Hungária, az AVE Magyarország és a Magyar Gáz Tranzit megvételére. A lakossági áram- és gázszolgáltató, valamint gázelosztó E.ON-cégek megvásárlása hogy áll?
- Nincsenek olyan szintű tárgyalások, amik bejelenthetők. A kormány kész a tárgyalásra minden, a piacról kivonulni akaró közszolgáltatóval, illetve azzal, aki felajánlja az államnak az üzletrészét.

- Németh Lászlóné három hónapja még fejlesztési miniszterként az E.ON-üzletről azt mondta, hamarosan megkötik. De akkor nincs szó arról, hogy már az árról alkudozna az E.ON és a kormány?
- Nem tudok róla, hogy csak az ár lenne a kérdés, egyelőre a tárgyalások vannak folyamatban. De nemcsak az E.ON-os cégekkel, hanem több társasággal is. Vannak olyan közszolgáltatók, akik érdeklődnek, puhatolóznak, tájékozódnak, hogy esetleg az állam megvegye az üzletrészüket.

- A Bombardier-MÁV Kft.-t, azaz a dunakeszi járműjavítót is meg akarja venni az állam. Ez a folyamat hol tart?
- Folynak a tárgyalások, körülbelül két évvel ezelőtt kezdődött el ez a folyamat. Azt látni kell, hogy a Bombardier a megrendeléseit a MÁV-tól kapja, egymásra vannak utalva. Nyilván itt is a munkahely-megőrzés és a -teremtés a cél.



- Az az elképzelés, hogy a Budapestre érkező CAF-villamosok gyártását részben oda telepítsék?
- Több elképzelés van, de a legfontosabb cél, hogy Bombardier-MÁV Kft.-nek megrendelése legyen. A cég túlélését jelentheti, ha MÁV- vagy más típusú állami megrendelést nyer.

- Akkor nincs olyan nyomás, hogy a cég csak akkor kapja meg a CAF-munkát, ha az állam megveheti a vállalatot?
- Ez egyáltalán nem jött szóba, épp ellenkezőleg: amikor ezek a tárgyalások elkezdődtek, éppen, hogy elvesztette a megrendeléseit. A cég jelenleg a MÁV jóindulatától függ, hiszen a vasúttársaságnak saját bázisa is van, aminek megrendeléseket tud adni.

- Ha már itt tartunk: a MÁV IC-kocsik szolnoki sorozatgyártásáról született döntés?
- Az elvi döntés megvolt, hogy persze, a MÁV gyártson IC-kocsikat, körülbelül 200-ról lenne szó. Most a megvalósítás előkészítési folyamata zajlik, amelynek keretében megvizsgálják például, hogy mennyi forrás szükséges a gyártáshoz, vagy hogy hány új munkahelyet teremt.

- Itt nincs közbeszerzési kötelezettség?
- Mivel saját gyártásban készülő, saját járművekről van szó, ezért nem kell közbeszerzés.

- Új járművek a Volán-társaságoknál is elkélnének, a Közép-Magyarországot kiszolgáló Volánbuszt leszámítva nem volt náluk nagy buszbeszerzés az utóbbi három évben. Most már megvárják a társaságok régiós összevonásának év végi befejezését?
- A regionális összeolvadással párhuzamosan folyik az előkészítése annak, hogy nagyobb számú buszbeszerzést indítsunk. De azért a Volán társaságok már most is szereznek be buszokat, a Dél-Alföldi Volán például 32 darab Rába-Volvót. Ezt egyedileg engedélyeztük. Van egy olyan szakmai elképzelés, hogy legalább 10 év alá kell vinni a buszok átlagéletkorát. Jelenleg nagyon elöregedett a buszpark, számításaink szerint évente legalább 300-400 darab beszerzése lenne indokolt. Ennek egy nagyon komoly feltétele van, a finanszírozás. Uniós forrást sajnos csak nulla emissziós kibocsátású járművekhez lehet igénybe venni. Az MFB-nél viszont még mindig lehívható annak a 150 milliárdos hitelkeretnek a megmaradt része, amelyet kifejezetten erre a célra hoztak létre. Az MFB-hitelnek viszont feltétele egy olyan üzleti modell, ami biztosítja a Volánok finanszírozását. Ez mindig függ az állami költségtérítéstől, a menetrendtől és a jegyáraktól - ez utóbbiakat viszont semmiképpen sem szeretnénk emelni.

mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.