brusszel


Öngyilkos autók kora

Figyelő Online - Sárvári Balázs
2014.08.12  07:00   
mail
nyomtatás
Az átszaladó kisgyermeket üsse el, vagy minket, utasokat vigyen a halálba önműködő autónk egy elkerülhetetlen ütközéskor? Ki döntheti el, hogy miként programozzák be a kocsikat? E kérdésekben az egyéni döntés szerepe mellett foglal állást esettanulmánnyal felérő cikkében Jason Millar. A technológia etikus és megbízható használatához ilyen döntéshelyzetekre kell felkészíteni a hétköznapi felhasználókat.
Robotok uralják a világot - ez még akkor is igaz, ha ennek formája nem az Asimov által megálmodott módon zajlik (lásd a szerző Én, a robot című művét). Hamarosan megjelennek az önműködő autók is, és várhatóan ellepik majd az utakat. S bár nem humanoid robotok vezérlik majd őket, számos etikai kérdésben kell életfontosságú döntéseket hozniuk. Példaként vegyük a klasszikus alagút kísérletet: a szűk bejárat előtt egy gyermek fut át, így a sebesen haladó kocsi már csak elütheti őt, vagy felkenődik valamelyik falra. Mivel a féktáv elégtelen mindenki megmentésére, a halálos kimenetel szinte garantált.

Ebben a helyzetben nincs korrekt válasz. Az elsődleges kérdés, hogy mit tegyen az autó. Ám ennél is fontosabb problémát jelent talán, hogy ki választhatja meg az autó útját ilyen esetekben. Másképp fogalmazva, kinek van jogalapja ahhoz, hogy morális kérdésekben központi döntést hozzon.


Az egyik lehetséges válasz a tervezőkre hárítja a felelősséget. Ez azonban csak akkor lehet helyes megoldás, ha birtokukban van a helyes válasz - ez a feltevés kétségkívül nem állja meg a helyét. Aligha lehet olyan tételt kidolgozni, ami alapján minden esetben a gyermek, vagy az utas(ok) halála egyértelműen legjobb megoldás lesz.
Ahhoz azonban, hogy a válaszadás jogát személyes feladattá tegyük, fel kell készíteni az egyszerű állampolgárokat, hogy személyes döntésükkel életük végéig együtt tudjanak élni, lelkiismeretük előtt el tudjanak vele számolni. Az életbevágó problémák komplex, morális kezelése terén talán az orvosok rendelkeznek a legszéleskörűbb élményekkel. A megoldás ráadásul itt is egyéni választás eredménye - például, amikor a beteg a kemoterápiáról dönt.
Egy friss felmérés alapján vélelmezhetjük, hogy a tervezők sem megbízható, sem etikus megoldást nem táplálnának a vezérlő egységekbe. A legfontosabb tétel, ami elvárható ebben a kérdésben, hogy a dizájnerek és a mérnökök is realizálják morális felelősségi körük határait - akárcsak azt az orvosok teszik. Feladatuk, hogy megfelelően dolgozzák ki a teret az egyéni szerepvállaláshoz.

Jason Millar mérnök, filozófus, a kanadai Kingstonban található Queen's Egyetem Filozófia Tanszékének doktorandusza.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék: autókrobot

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Megújul a Figyelő

Magyarország egyik legrégebbi és legnagyobb presztízsű gazdasági hetilapja, a Figyelő erősíteni kívánja médiapiaci pozícióját.

Bíróság elé állíthatják Netanjahu feleségét

A rendőrség Sara Netanjahunak, az izraeli miniszterelnök feleségének a bíróság elé állítását javasolja

top200