brusszel


Ármeghatározás az online piacokon

Figyelő Online - Sárvári Balázs
2014.09.22  17:40   
mail
nyomtatás
Közel kerülhetünk az egy ár törvényének megvalósításához, azaz a jövőben kisebb árkülönbségekre számíthatunk - állítja Yuriy Gorodnichenko és Oleksandr Talavera, akik kutatásaik során egyedi adatbázist használtak az online árváltoztatások során fellépő súrlódások elemzésére. Úgy találták, hogy az online áruházakban az árváltozások kisebbek, időtartamaik rövidebbek és az árkorrekció gyorsabb.
Eric Schmidt a Google korábbi vezérigazgatója 2012-es beszédében az internet nemzeti határokat lebontó hatásáról beszélt. Míg a határok szerepe alakulóban van, az e-kereskedelem elterjedése segítség a közgazdászok számára a nemzetközi kereskedelemben lévő súrlódások természetének megértésében.

Az online piac egyedi előnyökkel bír. Az árváltoztatás költsége az online piactereken jelentéktelen, így azok könnyen változhatnak, reagálva az ingadozó keresleti és kínálati tényezőkhöz. A vásárlók és az üzletek térbeli távolsága, mint súrlódás az e-kereskedelemben nem jelenik meg. A keresett termékhez tartozó legjobb ár megtalálása az online piacon néhány egérkattintással megvalósítható. Mivel a kereső személynek nem kell fizikai távolságokat leküzdenie az árak összehasonlításához a folyamat kényelmes és költségmentes.

Az online piac jellemzői segíthetnek megérteni néhány közgazdasági problémát, például az árfolyam ingadozások árazási szerepét (a változó nominális árfolyam hogyan befolyásolja a hazai árakat), valamint az egy ár törvényének jelenlegi vonzerejét (egy adott termék ára különböző helyeken is azonos legyen). A kutatók mindkettőt gyengének találták a nemzetközi adatokat alapján. Habár az egy ár törvénye vonzó koncepció, a múltbéli kutatások túlnyomó többsége számos súrlódást kiemelt, melyek megakadályozták, hogy a törvény hosszú távon fennálljon. A súrlódások több formája ismert, de a legjellemzőbbek a keresési költségek, a nominális árkorrekció költsége és az utazási költségek. Ezek a költségek pedig a standard piacon elkerülhetetlennek tekinthetőek.

Gorodnichenko és Talavera amerikai és kanadai internetes árakat hasonlítottak össze, bizonyítékot keresve az árkorrekció és az egy ár törvényét befolyásoló súrlódások természetére és forrásaira. Több mint 5 éven keresztül (2008-2013) az egyik vezető ár-összehasonlító oldal adatait gyűjtötték a termékek széles választékában. Több mint 140 000 termék adatait és 11 millió árajánlatot gyűjtöttek össze. Az adatbázis több szempontból egyedinek tekinthető:

• az adatok gyűjtése (5 év) hosszabb időtartamot ölel fel, mint általában az online árakat vizsgáló kutatások
• a vizsgált termékkör szélesebb, mint a rendszerint CD-re és könyvre vonatkozó kutatások adatai
• az USA-ból és Kanadából származó megegyező termékkör az árak konkrét és egyszerű összehasonlíthatóságát biztosítja
• az adatok olyan lényegi tulajdonságokra is kitérnek, mint az áruk és eladók hírneve
• az adatok több eladótól származnak, így becsülni lehet a források fontosságát az árak különbözősége alapján
• az adatmérés gyakorisága lehetővé teszi a lényegi árváltozásokat okozó események között az árváltozásig eltelt idő mértékét

A kutatásból kiderül, hogy az árak változásának nagysága az online piactéren kevesebb, mint a fele (4 százalék) a normál piacokon mértnek (10 százalék). Az árváltoztatás az online piactereken gyakoribb (hozzávetőlegesen 3 hetente egyszer), mint a hagyományos piactéren (4-5 havonta esedékes). Megfigyelhető, hogy az áreloszlás jelentős és tartós, még a nagyon szűken értelmezett termékek esetében is.

Az online árak nominális árfolyamhoz való igazodásának érzékenysége 65-70 százalékos, míg a hagyományos piacokon ez 20-40 százalék. Az árkorrekció sebessége lényegesen gyorsabb az online piacon. Az árrés kiigazítás (az árváltozások gyakorisága, iránya, mérete és az eladók kilépése) aktívan reagál a nominális árfolyam sokkjaira.

Jelentős különbség van az árkorrekció és az árfolyamokhoz való igazodás sebességében a különböző termékeknél. Az értékek az árak ragadósságától, az eladók forgalmától, az árváltozások szinkronizálástól, az eladók hírnevétől és a verseny mértékétől függnek. Ezen eredmények segíthetnek kisimítani az árak alakulásában jelentkező nemzetközi különbségeket.

Yuriy Gorodnichenko a University of California Közgazdaságtan Tanszékének docense.
Oleksandr Talavera a University of Sheffield Pénzügyi Vezetés Tanszék kutatója.

mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Megújul a Figyelő

Magyarország egyik legrégebbi és legnagyobb presztízsű gazdasági hetilapja, a Figyelő erősíteni kívánja médiapiaci pozícióját.

Bíróság elé állíthatják Netanjahu feleségét

A rendőrség Sara Netanjahunak, az izraeli miniszterelnök feleségének a bíróság elé állítását javasolja

top200