brusszel


A horvát kormány nem áll el az autópálya-koncessziótól

Figyelő Online
2014.10.13  17:37   
mail
nyomtatás
A horvát kormány az ellenzék nyomására sem áll el a fő reformok bevezetésétől, így az autópályák koncesszióba adásától sem - írták a horvát lapok hétfőn.
Branko Grgic, a kormány alelnöke úgy nyilatkozott, hogy az ellenzéknek és másoknak is sokkal nagyobb felelőséggel kellene hozzáállniuk a reformok bevezetéséhez, hisz jól tudják, hogy ezek nélkül a kormány nem tudja csökkenteni az államadóságot és fizetni a kamatokat. Hozzátette, a koncessziós modellt a most ellenzéki Horvát Demokrata Szövetség (HDZ) terjesztette fel még akkor, mikor kormányon volt.

"Kulcsfontosságú üzenet, hogy komoly reformok nélkül nem tud az ország kikeveredni abból a recesszióból, amely már öt éve tart. Eljött a végső pillanat, hogy a reformokat bevezessük, hogy ne szenvedjünk további öt évig" - nyilatkozta a miniszter a horvát állami televíziónak, HRT-nek. A horvát kormány 2013 júliusában elfogadta a horvát autópályák vállalat (HAC) és a rijeka autópálya vállalat (ARZ) koncesszióba bocsátásról szóló modelljét 30-40 évre. Ezt azzal magyarázták, hogy a vállalatok adóssága több mint 4 milliárd euró, a befolyó összegből pedig az adósság egy részét kívánják törleszteni.

Csak ebben az évben a HAC és a ARZ kötelezettségei körülbelül egy milliárd euróra rúgnak.A javasolt modell egyszeri koncessziós díjat határozott meg, 2,4 milliárdtól 3,2 milliárd euróig, attól függően, mennyi időre kerül más cég üzemeltetési jogkörébe a több mint 1000 kilométer kiépített autópálya.Az üzemeltetési tárgyalásoknak, amelyre a pályázatot még tavaly októberben írták ki, az év végéig be kellene fejeződniük, amennyiben nem lesz fennakadás az érdeklődőkkel való egyeztetés során.

Sinisa Hajdas Doncic, tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter a Bloombergnek nemrég úgy nyilatkozott, hogy az új határidő akár február is lehet.A miniszter nyomatékosította, a kormány azzal köt szerződést, aki 3-tól 5 évig terjedően garanciát vállal az alkalmazottak jogait illetően, valamit csak az éves infláció mínusz 1 százalékpont mértékig emeli autópályadíjat. Cserébe a kormány 35 év helyett 40 évre meghosszabbítja az üzemeltetés időtartamát.

A döntést támadják az illetékes szakszervezetek és más nem kormányzati szervek is, amelyek a hét végén aláírásgyűjtésbe kezdtek, hogy népszavazást írjanak ki a koncesszióról.Horvátország az év végéig újabb pályázatot is meg akar jelentetni, mégpedig a horvát állami légitársaság, a Croatia Airlines eladásáról.Hajda Doncic miniszter a Bloombergnek adott interjúban elmondta azt is, hogy első körben a részvények 49 százalékát próbálták eladni, de nem volt rá vevő. A második körben, amennyiben az érdeklődő az EU tagállamaiból való lesz, a többségi tulajdonjogot is felajánlják.
Kapcsolódó cikkek
MTI
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.