A Dell és HP előtt szeptember végi adatok szerint továbbra is biztosan vezet a Lenovo a PC- és noteszgépeladások terén, sőt a kínai nagyvállalat ráerősít a jóval nagyobb profitot ígérő okostelefon-táblagép vonalra is.
A magára találó világgazdaság egyre inkább érezteti hatását a számítástechnikai hardverek értékesítésénél. Persze szó sincs arról, hogy a globális PC-eladások visszatérjenek a válságot megelőző vagy éppen a kilencvenes éveket jellemző boomhoz, de azért a nagy cégek sikerrel fedeznek fel maguknak olyan új réseket, amelyek révén az elképesztő hardverfelhozatal dacára még mindig el tudják kápráztatni a fogyasztókat.
A múlt hét végén éppen az egyik legnevesebb ICT-iparági elemző vállalat, az IDC hozta ki meglepő kimutatását, amely már a 2014 szeptemberében véget ért, legfrissebb, harmadik negyedévét mutatja. A szakértők 4,1 százalékos csökkenést vártak a számítógép- (ez esetben PC/noteszgép) eladásoknál, de a zsugorodás ennél jóval mérsékeltebb, mindössze 1,7 százalékos lett. A táblagépeket vagy a szervereket a fenti rangsorba be nem számító IDC elemzői arra jutottak, hogy főként a globális vállalati konjunktúra az, amely javított e szegmens eladási mutatóin (ezeket lásd A PC- és noteszgép-értékesítések friss adatai című táblázatban is). Ezt látszik igazolni az a tény, hogy elsősorban a legnagyobb márkanevek voltak képesek eladásaikat növelni, hiszen a név nélküli eszközöket inkább a tömegek keresik. A top 5 szállító ugyanis a kisebb márkáktól vett el piacot: az egyéb ka-te-gó-riá-ba sorolt gyártók közel 18 százalékkal kevesebb gépet adtak el: az egy évvel ezelőtti csaknem 40-ről egészen 33,1 százalékig esett a részesedésük. A vártnál lassabban zsugorodó piac tehát újra csak a koncentráció irányába mozdult el.
|
A számítógép- és mobileszközgyártás néhány friss trendje
● A harmadik negyedévben a kínai Lenovo megerősítette globális vezető helyét a PC- és noteszgépmárkák közt: 15,7 millió darabbal a világpiac 20 százalékát lefedi az IDC adatai szerint.
● A Lenovo a sokkal nagyobb forgalmú és így jelentősebb profitot hozó okostelefon-piacon is próbálja a harmadik helyet megszerezni és közvetlenül az Apple s a Samsung mögé felzárkózni.
● Az Apple pedig éppen a mobileszközökön elért sikerét meglovagolva növekszik a prémium PC/noteszgép piacon, a cél érdekében némi (szerény) árcsökkentést is bevet.
● Táblagépek és táblagép-noteszgép hibridek terén továbbra is erősek a tajvani márkák, különösen az Asus.
● A Google Nexus 9-es táblagépe is rövidesen érkezik, amely a kisebb iPad és Samsung modellek erős alternatívája lesz.
● Az év végi főszezonban már az okosórák kezdik uralni a médiát, ez lehet a karácsony új slágere a fejlett világ nagyvárosi fogyasztói közt. A trendbe mind többen állnak be, és a márkás eszközök is egyre olcsóbbá válnak: több szép szerkezet akad 200 dollár körüli vagy az alatti áron.
● Különösen az Android Wear nevű Google-szoftver hatására pörög az okosóraszegmens, hiszen a keresőcég említett programja jelentősen lerövidíti az itteni fejlesztés idejét.