Völgyhíd és több kilométeres alagút: folytatódik az M0-ás építése
Figyelő Online
- VARGA ZSOLT
2014.12.01 09:27
Ha minden jól megy, napokon belül fontos lépést tehet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. az M0-ás továbbépítése ügyében.
Ennek már nagyon itt van az ideje. Miközben a közlekedési kormányzat négy éven belül minden megyeszékhelyet -amúgy helyesen - be akar kapcsolni a gyorsforgalmi úthálózatba, a fővárost majdan körülölelő és tehermentesítő M0-ás legjobb esetben is csak valamikor egy évtized múlva záródik be. De legalább most remény van arra, hogy az építkezés folytatódjon.
Az M0-ás északi Duna hídját több mint hat éve adták át a forgalomnak, 2008 szeptembere óta kapcsolat van a két Megyer, Káposztás és Békás között.
A Megyeri híd átadása óta azonban egyetlen kapavágás sem történt, mondhatni csak papírmunka folyt. Most azonban Loppert Dániel, a NIF kommunikációs vezetője arról tájékoztatta a Figyelő Online-t, hogy ha semmi nem szól közbe, december közepéig szerződést köthetnek az M0-ás északi, azaz Buda fölött vezető szakaszának mérnöki munkájára. Tavaly év végén jelent a nyomvonalat kijelölő rendelet, amely biztosítja a kivitelezéshez szükséges területeket Budakalász, Üröm, Pilisborosjenő, Solymár és Budapest közigazgatási határain belül.
Az északi szektor az M11-es és a M 10-es főút között húzódik majd. Nyolc kilométeren épül majd ki a pálya, amely a zöldek sorozatos tiltakozása ellenére rendelkezik már környezetvédelmi engedéllyel. Az engedélyezési és ajánlati tervek elkészítésére nyáron írták ki a közbeszerzési pályázatot, az ajánlatok benyújtásának határideje augusztus volt. A nyertesnek -amelyet remélhetőleg napokon belül megneveznek az eredményhirdetésen -, a feladattal jövő év végéig kell végeznie. A NIF a következő közbeszerzési pályázatot, ami már magára az építésre vonatkozik, várhatóan 2016-ban írja ki. A jelenlegi ütemezés szerint a munkálatok legkorábban 2017-ben kezdődhetnek el.
Az új pálya - amely ott indul, ahol az M0-ás most végződik, Budakalász határában, a bevásárlóközpont előtt, - először egy völgyhídon fog átívelni a Szentendrei HÉV vonal és egy mellékút fölött, majd 2 kilométeres alagútban halad Óbuda, Budakalász és Üröm közigazgatási területén. Újból a felszínre bukkanva egy mély bevágásban fut tovább, mígnem egy újabb, ezúttal 3 kilométeres alagút következik. Az M0-ás most tervezett északi szakasza a 10-es főút közelében, a pilisborosjenői hulladéklerakó területén lép majd ki az alagútból, ami első hallásra nem tűnik túl jó választásnak.
Loppert Dániel nem kíván becslésekbe bocsátkozni, mennyibe fog kerülni az M0-ás legújabb, ezúttal 8 kilométeres szakasza, mint mondja, a kivitelezés összegét csak az eredményes közbeszerzési eljárást követően tudja megadni. Mindenesetre egy átlagos autópályánál jóval drágábbnak ígérkezik, már csak azért is, mert hosszabban fut majd alagútban, mint a felszínen. Átadásának tervezett határideje 2020. Ezt követően nagyjából 4 év és csaknem 20 kilométer hiányzik ahhoz, hogy végre bezáruljon az M0-ás körgyűrű.
Az M0-ás nyugati szektorának nyomvonala - a 10. számú főút és az 1. számú főút között - a változatoktól függően körülbelül 18 kilométer. A készülő hatástanulmány 3-4 változatot fog vizsgálni. Az előkészületek 2019-ig tarthatnak, a beruházásra valamikor a következő uniós költségvetési ciklus első felében sort keríthetnek - már amennyiben a pénzügyi forrás rendelkezésre áll.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.