brusszel


Egyre brutálisabb körülmények között zajlik az embercsempészet

Figyelő Online
2015.01.14  10:39   
mail
nyomtatás
Izgalmakat hozott a dél-olasz parti őrségnek az újév, hiszen egy 450 menekültet szállító hajóról adtak le vészhívást 37 kilométerre a calabriai partoktól. Aggodalomra adhat okot, hogy néhány napon belül már a harmadik ilyen hajó került veszélybe, a következő időszakban pedig még többre számítanak. Az embercsempészet kétségtelenül virágzik, a körülmények egyre kegyetlenebbek, az árak viszont egyre magasabbak. Az Unió határügynöksége, a Frontex a kegyetlenség új fokáról beszél - írja a Süddeutsche.de.
Egy biztos: szerencséjük volt az Ezadeen hajón utazó menekülteknek, a katasztrófa helyett ugyanis a parti őrség kezeibe kerültek. A bajba jutott hajót a calabriai kikötő repülőgépe találta meg, majd helikopterrel jutottak az Ezadeen fedélzetére, végül egy izlandi hajó vontatta a kikötőbe.

Rosszabb körülmények, mint az állatoknak
A Sierra Leone zászlaja alatt futó hajó egykor állatokat szállított, azonban annak már 50 éve. A teherhajó teljesen alkalmatlanná vált a szállításra, így ki kellett volna vonni a forgalomból, az embercsempészeknek azonban tökéletesnek bizonyult. Számítottak rá, hogy probléma lesz, így a 450 menekültet - köztük asszonyokat, állapotosakat és gyerekeket - magukra hagyta a legénység a háborgó Földközi-tengeren.

Az igazi gond csak ez után következett: Crotone-tól 80 tengeri mérföldre kifogyott az üzemanyag, leálltak a motorok, nem volt áram, és a 70 méter hosszú Ezadeen a hullámokon hánykolódott. Végül az egyik menekültnek sikerült a rádiót üzembe helyeznie, és segítséget hívnia.

A Frontex az ügy kapcsán a kegyetlenség új fokáról beszélt. Az mindenesetre nem újdonság, hogy a menekülteket legénység nélkül hagyják az utazásra már nem alkalmas hajókon.

És hogy pontosan mi változott? Elsősorban a hajók.

Korábban kisebb csónakokban szállították a menekülteket, amelyeknek a borítása vékony műanyag volt, így néhány óránál többet nem bírtak ki. A csempészek rövid idő után magukra hagyták az embereket, a biztos halálba küldve őket ezzel, mindössze egy mobiltelefont hagytak náluk, amibe a segélyhívószám volt beprogramozva. A csónakokat az utóbbi időben felváltották a teherhajók, amikért jóval többet kell fizetni - körülbelül 7000 dollárt -, miután a menekültek azon elméletileg nagyobb biztonságban vannak. Ez azonban a valóságban nincs így, a csempészek számára viszont a sokszorosára nőtt a bevétel. A kereslet pedig egyre csak nő, hiszen a Szíriában zajló események miatt rengetegen szeretnék elhagyni az országot.

Egyre több menekülthajó érkezik

A mostani esetet már két hasonló megelőzte az elmúlt napokban. Korábban az olasz parti őrség egy másik teherhajót mentett meg 768 emberrel - többségében szír állampolgárral - a fedélzetén . A recept itt is ugyanaz volt: a hajót a megfelelő irányba állították, majd a legénység elhagyta a fedélzetet. A menekülteknek különösen nagy szerencséjük volt, hiszen „ha nem találták volna meg őket, hamar szirtnek ütköztek volna" - nyilatkozta a parti őrség szóvivője.

Hasonló eset történt december 22-én is. Akkor az olasz parti őrség a Carolyn Assense teherhajót az Augusta szicíliai kikötőbe vitte. Ezúttal 850 ember volt a fedélzeten, de hajós egy sem. Ezelőtt két nappal 194 menekültet mentettek meg egy süllyedő török hajóról, 130 tengeri mérföldre Olaszország partjaitól.

A kapitány nélküli „szellemhajók" megnövekedett száma azt mutatja, hogy az embercsempészek intenzívebb munkába kezdtek, ám ha ez így folytatódik, beláthatatlan következményekkel kell számolni.

2013-ban 170 ezer menekült jutott Olaszországba a Földközi-tengeren át
Nemcsak a hajótípusok, de az útvonalak is megváltoztak: Líbia jelenti továbbra is a legfontosabb kiindulási pontot, de indulnak hajók Szíriából, Görögországból, Ciprusról és Törökországból is. A kedd éjszaka megmentett Ezadeen például valószínűleg egy török kikötőből indult, majd megállt Szíriában és Cipruson is mielőtt Itália felé vette volna az irányt. Ez a menekülési útvonal egyébként megegyezik a Norman Atlantic kigyulladt komphajó útjával, amelyen valószínűleg szintén menekültek tucatjai voltak.

Megdöbbentően magas számú, 170 ezer migráns jutott 2013-ban a Földközi-tengeren keresztül Olaszországba.

Kérdés, hogy mikor és hogyan tudnak majd véget vetni a menekültáradatnak Olaszországban, a helyzet azonban egyre kilátástalanabb, értesülések szerint ugyanis az olasz maffia is érdekelt az embercsempészetben. Addig pedig, amíg hatalmas pénzek vannak az iparágban, biztosan nem lehet egyik pillanatról a másikra változtatni a helyzeten.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Megújul a Figyelő

Magyarország egyik legrégebbi és legnagyobb presztízsű gazdasági hetilapja, a Figyelő erősíteni kívánja médiapiaci pozícióját.

Bíróság elé állíthatják Netanjahu feleségét

A rendőrség Sara Netanjahunak, az izraeli miniszterelnök feleségének a bíróság elé állítását javasolja

top200