Amikor a film az élet – avagy Jafar Panahi és az önkifejezés formái
Figyelő Online
- Csákvári Géza
2015.02.12 07:25
Végül egyszer csak elindulunk. Szép komótosan - látszik, hogy noha egy taxiban ülünk, a város leglassabb sofőrje készíti a filmet. Ez a gyanú megerősödik, amikor egymástól függetlenül beül egy férfi s egy nő, és elkezdenek a halálbüntetésről vitatkozni. A férfi azonnal kivégezne minden tolvajt, a nő enyhébb ítéletet gondolna helyénvalónak. Időközben kiderül, hogy a sofőr - akinek eddig nem láttuk az arcát - nincs igazán képben a várossal. Ellenben elképesztően izgalmas beállításokkal dolgozik kis, rögzített kameráival az autóban. Nincs ezen mit csodálkozni, mivel egyszer csak kiderül: a taxis maga az iráni Jafar Panahi.
Igen, pontosan: a filmrendező, akit A fehér léggömb, A tükör, A kör és a Pályán kívül című művei világhírűvé tettek. Mindenhol elismerik a művészetét, kivéve hazájában, ahol Irán-ellenes propaganda terjesztésének vádjával 2010-ben letartóztatták, börtönbe zárták, majd húsz évre eltiltották a filmezéstől. Továbbá nem hagyhatja el az országot sem - azaz elvileg gyógykezelésre igen, de filmfesztiválra nem utazhat el. Így lett a világ egyik legfontosa...
A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2015/7 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.