Veszélyesebb a motorozás, mint az AIDS
Figyelő Online
2015.02.12 12:20
Napjainkban már nem az AIDS, az ebola vagy a malária jelenti a legsúlyosabb egészségügyi kockázatot fejlődő országokban, hanem a motorbalesetek - számolt be a
Foreign Policy.
A járművek száma drasztikusan megnövekedett Ázsiában és Afrika bizonyos részein. Az utakon egyre több motoros kanyarog a buszok, teherautók és személyautók között, de a motorosok rendszeresen felbukkannak a járdán és az egyirányú utcákban is - rossz irányba közlekedve. Ha esni kezd az eső, a motorosok beállnak a hidak alá és az aluljárókba, hogy ne ázzanak meg, viszont így megbénítják a közlekedést. A piros lámpa és a stop tábla nem jelent semmit, a gyalogosoknak mindenhol vigyázniuk kell.
A kicsi és olcsó motorok ellepték Délkelet-Ázsiát és a fejlődő világ sok országát. A tulajdonosaik számára (akik sokszor a szegénységi küszöb alatt élnek), a reményt jelentik, hiszen a motorral messzebb is elmehetnek dolgozni. Bár ezeket a motorokat úgy tervezték, hogy csak egy fő utazhasson rajtuk, a legtöbben családi közlekedési eszköznek tekintik a motorokat és akár öt főt is szállítanak, bukósisak nélkül.
Chhay Hour, a 26 éves kambodzsai mérnök nemrég vette meg első motorját, egy használt Hondát a főváros Prampi Makara negyedében, ahol több száz használtmotor-kereskedés található. Mivel áthelyezték, már nem járhat gyalog a munkahelyére, hanem motorral kell megtennie a négy mérföldes távot. Jogosítványa nincsen. „Kinek van rá egyáltalán szüksége?" - kérdezi nevetve, miközben csodálkozva felhúzza a szemöldökét. „Nem tervezem, hogy bármikor megszerzem. Csak egy darab papír. Ha a rendőrök megállítanak, nem számít, hogy van-e jogosítványom, úgyis megbüntetnek valamiért" - mondja.
Hour hozzáállása - és a rendőrökre jellemző korrupció - nem egyedi jelenség Délkelet-Ázsiában. A kambodzsai sofőrök negyedének van csupán jogosítványa és egy nem sokkal ezelőtti kutatás szerint a motorosok 70 százaléka nem tudja, mit jelent a stop tábla. Emiatt Kambodzsának és a többi fejlődő országnak egy újfajta egészségügyi krízissel kell szembenéznie: egyre többen halnak meg közlekedési balesetben.
A gazdagabb országokban, mint például az Egyesült Államokban, a motorok általában az utakon közlekedő járművek 3-5 százalékát teszik ki és a halálos balesetek áldozata 10-12 százaléka motoros. Ezzel ellentétben azokban az ázsiai országokban, ahol nemrég növekedett meg jelentősen a motorok száma, a halálos országúti balesetek egy harmadában két- vagy háromkerekű járművet vezetett az áldozat. A közlekedési balesetek aránya Délkelet-Ázsiában a legmagasabb, Kambodzsában a halálos balesetek 67 százaléka motoros ütközés, míg Thaiföldön és Laoszban 74 százalék. Mivel a közlekedési eszközök száma minden ötödik évben megduplázódik, a halálesetek száma várhatóan rohamosan növekedni fog.
A délkelet-ázsiai kormányok többsége lelkesen hirdeti, hogy biztonságosabbá teszi az utakat és megoldja a motorok elhelyezését, azonban az ígéretekből nem sok minden valósul meg. A kormányok ugyanis haláleseteket a gazdasági fejlődés elkerülhetetlen költségének tekintik. Ez azonban súlyos tévedés, a közlekedési balesetek hatalmas gazdasági károkat okoznak. A Világbank becslése szerint a délkelet-ázsiai országoknak a GDP-jük 2-3.5 százalékába kerül a sok közúti baleset. Csökken a termelékenység, hiszen sokan meghalnak vagy maradandó sérüléseket szereznek a balesetekben. A helyzetet az is súlyosbítja, hogy az áldozatok általában a családfenntartó férfiak. Emellett az egészségügyi rendszert is megterheli a sok baleset, továbbá az ütközések jelentős anyagi károkat is okoznak. Ratnak Sao, a WHO közúti biztonsággal foglalkozó szakértője elmondta, hogy a balesetek évente 337 millió dollárba kerülnek a kambodzsai gazdaságnak. „Nem csak azokról van szó, akik meghalnak. Mindenki fizet" - mondta Sao.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.