Spanyolországban tilos lesz részegen gyalogolni
Figyelő Online
2015.03.03 11:04
A legújabb spanyol törvénytervezet azt tartaná igazságosnak, hogyha a gyalogosoknak nagyobb, az autóvezetőkéhez hasonló felelősségük lenne. A politikai szereplők mellett a gyalogosok nagy része is túl extrémnek tartja az ötletet -
írja a The Guardian.
Előfordulhat, hogy idén nyáron már jobban kell ügyelniük spanyol utcákon éjjel kószáló részeg turistáknak, ugyanis a spanyol közlekedésért felelős vezető bejelentette, hogy bevezethetik az alkoholszonda tesztet a gyalogosok számára is. Emellett azt is tervezik, hogy megszabják, mennyivel lehet futni az út mellett. Az új javaslatok - amelyeket több közlekedésbiztonsági szabály között rejtettek el - az autóvezetőkhöz hasonló felelősséget ruháznának a gyalogosokra.
Vajon milyen jogszabályok követik a spanyol kezdeményezést? Például megbüntethetnék a rövidlátókat akkor, ha szemüveg nélkül mennének ki az utcára. Vagy pénzbüntetést kaphatnának azok, akik gyaloglás közben írnak üzenetet a mobiljukon. Esetleg azért is járhatna csekk, ha valaki olyan feltűnő ruhadarabot visel, ami elvonja a járművezetők figyelmét: ez hasonló lenne a 2008-as (elbukott) római kezdeményezéshez, a „miniskirt ban-hez".
A tervezet, amelyet a spanyol kormány tagjai erősen elleneznek, nem megy ennyire messze. Jelenleg még nem lehetne bevezetni, mivel fontos részletek hiányoznak, például nincs meghatározva az az alkoholszint, amelyet túllépve már nem közlekedhetnek a spanyol gyalogosok a saját lábukon. A tervezet célja inkább az, hogyha a gyalogosok viselkedésükkel megszegik a már meglévő jogszabályokat, (például nem a kijelölt gyalogos átkelőhelyen mennek át) vagy gyalogost ér közlekedési baleset, akkor kötelező legyen elvégezniük az alkohol- vagy drogtesztet. Az még nem derült ki világosan, hogy a hatóságok mit kezdenének ezzel az információval: egy lehetséges terv az, hogy magasabb büntetést kapna az, aki ittasan ment át az úton.
Ilyen értelmezésben már kevésbé tűnik extrém ötletnek a törvénytervezet. Mivel a gyalogosok, sőt a biciklisek is képesek nagy kárt okozni hanyagságból, nekik is vállalniuk kéne a felelősséget az autóvezetőkhöz hasonlóan. Ez a saját védelmüket is elősegítené. Az egyszerű tapasztalatok alapján egyértelműnek tűnik, hogy a részeg gyalogosok sokkal kockázatosabban viselkednek, mint józan társaik. Ez az elgondolást egy 2011-ben publikált tanulmány megerősítette: a Journal of Trauma szerint az alkoholt fogyasztott gyalogosok 55 százaléka nem vette figyelembe a zebrákat, míg ez az arány 22 százalék volt a józanoknál. Az ittasakkal több komolyabb baleset történt: átlagosan két nappal töltöttek többet a kórházban, a sérüléseik pedig kétszer olyan súlyosak voltak.
A spanyol tervezet egy több évtizede húzódó csatározás részének tekinthető. Kezdetben, azaz az 1920-as évek előtt egyértelmű volt, hogy a gépjárművezetőké a felelősség. A helyi közösségek azt támogatták, hogy szigorúbb sebességkorlátozásokat vezessenek be és ezáltal csökkentsék a közlekedési balesetek számát. Az autóipari szereplők azonban erőteljesen lobbiztak amellett, hogy a gyalogosok felelőssége megnövekedjen. Még nem látható előre, hogy spanyolországihoz hasonló törvénytervezeteknek milyen hatásuk lesz: sajnos előfordulhat az is, hogy így még rosszabbá válik a helyzet.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.