Az Európai Bizottság regionális főigazgatóságának munkatársai jelezték a magyar kormánynak, hogy az M4-es autópálya fejlesztésénél felmerül a kartellgyanú, amely lehetetlenné teszi a projekt uniós finanszírozását - mondta a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára kedden, hozzátéve, a kormány nem tett le arról, hogy a fejlesztési ciklus végéig az összes megyei jogú város - így Szolnok is - elérhető legyen gyorsforgalmi úton.
Csepreghy Nándor az MTI kérdésére kifejtette: az M4-es autópálya építését a kormány európai uniós források terhére tervezte megépíteni, mivel egy több mint 100 milliárd forintos beruházásról van szó. Az Európai Bizottság 2013-ban nem értett egyet a kormány tervével, hogy Szolnok felé autópálya épüljön, ezért a kabinet visszavonta a benyújtott tervezetet, és a bizottság szakértőivel együttműködve megkezdte a projekt átdolgozását, hogy újra benyújthassa azt elfogadásra az Európai Bizottságnak.
A helyettes államtitkár hozzátette, hogy az elmúlt másfél évben számtalan alkalommal tárgyaltak a bizottság szakértőivel, akik folyamatosan nyomon követhették a projekt alakulását. A bizottság regionális főigazgatóságának munkatársai jelezték a kormányt képviselő szakértőknek, hogy az M4-es fejlesztésénél felmerül a kartellgyanú, amely lehetetlenné teszi az uniós finanszírozást. Az uniós szabályok szerint ugyanis, ha egy beruházás értéke meghaladja az 50 millió eurót, akkor a tagállamok támogató döntésén kívül az Európai Bizottságnak is hozzá kell járulnia ahhoz, annak érdekében, hogy a projekt a későbbiekben uniós forrás terhére elszámolhatóvá váljon - magyarázta Csepreghy Nándor.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter március 26-án elrendelt egy belső vizsgálatot, amelynek április végén lesz eredménye, és ezzel párhuzamosan a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. leállította az építkezést - emelte ki.
A helyettes államtitkár hangsúlyozta, a kormány nem tett le arról a szándékáról, hogy a fejlesztési ciklus végéig az összes megyei jogú város elérhető legyen gyorsforgalmi úton, így Szolnok esetében is tartja magát korábbi terveihez.
Korábban a 444.hu megkérdezte az Európai Bizottságot, hogy valóban megállapítottak-e kartell-gyanút. Sophie Dupin de Saint Cyr, a bizottság szóvivői szolgálatának munkatársa a következőt válaszolta:
The tendering procedure was not questioned - azaz a tenderezést nem kérdőjelezték meg. Ebből következik, hogy kartellgyanút sem állapíthattak meg - írja
a 444.hu.
A magyar kormány és a brüsszeli bizottság tárgyalásaira rálátó egyik szakértő forrásuk pedig egyértelműen úgy fogalmazott, hogy „a bizottság nem vetett fel kartellvádat".