brusszel


Orbán-Simicska háború - alulnézetből

Figyelő Online - VARGA ZSOLT
2015.05.04  13:43   
mail
nyomtatás
A napokban helyszíni bejárást tartottak az M4-es autópálya nyomvonalán, ami több meglepetést is tartogatott a Figyelő Online értesülései szerint.
A leállított beruházásra vigyázó biztonsági embereknek számukra szokatlan, nem igazán testhezálló munkával is barátkozniuk kell: takarítanak, festenek is. A betontorzókra ugyanis nem egyszer rikító, piros festékkel azt mázolták felháborodott kezek, hogy „K...a Fidesz!", de a kormánypárt első emberét sem kímélték. Azt nem tudni, a biztonsági őrök magánszorgalomból tűntetik-e el a szitokszavakat, de valószínűbb, hogy munkaköri kötelességből, mert festéket is kapnak hozzá.


A tiltakozás szolidabb, diplomatikusabb formáját választották a környékbeli polgármesterek, akik lobbiznak, petíciót írnak. Ami azt illeti, van félnivalójuk. Eddig azt hihették - joggal -, hogy nyernek, nem is keveset az M4-es autópályával, most viszont attól tarthatnak, hogy sokat veszítenek. Az egyik neve elhallgatását kérő polgármestertől megtudtuk, úgy számoltak, hogy falujuk évi 25 millió forintos iparűzési adóra tesz szert az építkezés jóvoltából. „Ebből nem lesz semmi, pedig bőven lett volna helye a pénznek. Most viszont, ahogy hallom, a végén még a zsebünkbe is nyúlhatunk" - így a polgármester. A helyszíni bejárást követően az a hír, rémhír terjedt el az önkormányzati elöljárók körében, hogy néhány hónap múlva már az érintett településekre bízzák a munkahelyszínek vigyázását, őrzését. Ez pedig nem lehet valami olcsó mulatság.

Utánajártunk: a félelem nem teljesen alaptalan, bár a polgármesterek körében futótűz gyorsaságával terjedő hír csak félig igaz.

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szóvivője a Figyelő Online kérdésére elmondta, hogy a szállítási útvonalak és árkok kerülnek vissza az önkormányzatok tulajdonába. Fenntartásuk nyilván pénzbe kerül majd, de közel sem annyiba, mint a félig kész sztráda óriás betontorzóinak őrzése, állagmegóvása. A helyzetet persze némiképp komplikálja, hogy a szállítási útvonalak nem ritkán magán a munkaterületen futnak át. Kérdés, ezekben az esetekben ki lesz a gazda, aki felelőséggel és pénzzel tartozik majd.


Emiatt okkal-joggal fájhat a környékbeli polgármesterek feje, de kétségkívül az ország pénztárcája is megsínyli a gigaberuházás hirtelen leállítását. Építési szakértők szerint egy pár hetes leállás milliókba, néhány hónapos már akár százmilliókba kerülhet - az idő hiábavaló teltével exponenciálisan nőhet a veszteség. Rákérdeztünk erre Loppert Dániel szóvivőnél, aki részletekkel egyelőre nem szolgálhatott, mint mondta, a vállalkozásokkal most folyik a műszaki tartalom felmérése. Reményeik szerint, ha ez a munka heteken belül befejeződik, akkor már okosabban lehetünk.

Egyes kormánypárti politikusok részéről időközben már az is felvetődött, hogy a félig kész beruházást egyszerűen magára kellene hagyni, és egy új M4-es nyomvonalat kijelölve kezdeni az egészet elölről. Az általunk megkérdezett közlekedési szakértők „hagymázas ötletelésnek" nevezik ezt. Egyrészt a teljes jelenlegi nyomvonal földterületének kisajátítása megtörtént már, másrészt a kijelölt és épülő pályaívektől sem lehet elvonatkoztatni. „Egy 2X2 sávos út már elkerüli Szolnokot, a másik félig kész, és akkor most fogjunk bele egy harmadikba? Egyetlen ország sem lehet ilyen pazarló, még akkor sem, ha személyes bosszú vezérli vezetőit" - summázta véleményét egy ismert közlekedésmérnök.

Annak már nagyobb a realitása, hogy Szolnokot összekötik az M5-ös autópályával 2X2 sávon, mondjuk a 405-ös út kiszélesítésével. Ezzel a kormány egyszersmind betartaná azt az ígéretét, hogy belátható időn belül minden megyeszékhely gyorsforgalmi úton elérhető lesz. Ez az ideiglenes, mondhatni átmeneti megoldás viszont azt vetítené előre, hogy az M4-es autópálya ügyében évekig nem történne évekig semmi. Ez az óriás betontorzó lenne az Orbán-Simicska háború mementója, emlékműve.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.