brusszel


A fagyi visszanyal - Simicska Lajosék nagy trükkje

Figyelő Online
2015.05.21  07:00   
mail
nyomtatás
Nem igaz, hogy Simicska Lajos ellőtte minden puskaporát Orbán Viktorral szemben az ügynöközéssel.
A kormány még mindig gigantikus infrastrukturális beruházásokat tervez, uniós és költségvetési pénzből beautópályázzuk egész Magyarországot.

Ha a Közgép nagyon alacsony árakon ad be folyamatosan ajánlatokat, akkor vagy neki kell nyernie, vagy a helyére lépő új kedvenceknek nem marad elég nyeresége „egyéb" célokra, vagy módosítani kell a közbeszerzési szabályokat. Utóbbi egyébként folyamatban is van.

Építeni, építeni, építeni - nagy tervei vannak Magyarországnak, elsősorban az úthálózat fejlesztésében, de vannak stadion-, híd, vagy éppen vasútépítési tervek is. Azok, akik építhettek, az elmúlt 5 évben szép nyereséget termeltek, és ebből visszaadtak a társadalomnak. Vagy legalábbis a társadalom azon részének, akik hasonló preferenciával rendelkeztek, mint Orbán Viktor miniszterelnök. Látni fogjuk, hogy az infrastruktúra-építésben sikeres cégek egész sportágakat, illetve egy politikai oldal médiahátországát is finanszírozta. Aztán a felek összevesztek, a politikai főhatalom Orbán Viktor és az építésben is nagy nyertes gazdasági főhatalom egymás ellen fordult. Vége a kölcsönös előnyök rendszerének. Sebaj, gondolhatnánk, majd más nyeri a pályázatokat, más finanszírozza a sportot, a médiahátországot. Csakhogy van egy kis bibi. A korábbi finanszírozó ott maradt a piacon és immár jóval alacsonyabb áron tesz be ajánlatokat, amivel komoly kellemetlenséget okoz.

Amióta teljesen nyílttá vált az Orbán Viktor és Simicska Lajos közötti konfliktus, az állami és a fideszes potentátoknak már nem kell sorvezető ahhoz, hogy tudják, Simicska Lajossal nem illik jóban lenni. A korábbi gazdasági hátországot vezető üzletember cégeinek már nem kell, sőt egyre inkább tilos megbízást adni, a médiatermékeinek jobb nem nyilatkozni, aki ott hirdet az politikai rosszpontot gyűjt be.
Orbán bünteti Simicskát - foglalható össze röviden ezeknek az eseménysornak az értelmezése. Létezik azonban egy olyan narratíva is, amely szerint valójában a konfliktusban (ezúttal legyen mellékes, hogy ki és miért kezdte) nem csak Orbán osztja a tockosokat, de egy igazán méreteset az egykori gazdasági főhatalom visz be éppen a Fidesznek és a kormányzatnak.

A KÖZGÉP ÉS A SPORT
Kalandozzunk egy pillanatra vissza oda, hogy miként működött a rendszer a második Orbán-kormány alatt. 2010 és 2014 között Simicska Lajos a Közgéppel, vagy a médiaérdekeltségeivel sorra nyerte a közbeszerzéseket, ebből a sok üzletből döbbenetesen nagy nyereség is keletkezett, legálisan, osztalék formájában. Most ne használjunk olyan összetett és nehezen bizonyítható fogalmakat, hogy pártfinanszírozás, túlárazás, vagy korrupció. Ha csak a legális és transzparens elemeket vizsgáljuk, akkor is érthető lesz a rendszer működése.

A nagyon komoly politikai hátszélért cserében Simicskáék a politikának kedves és fontos rendszereket is működtettek, jó célokra is áldoztak. Ezt egyébként akár a rendszer pozitív elemei között is megemlíthetjük, a Simicska-Nyerges világ valóban cégeket, szervezeteket, rendszereket működtet, ellentétben a kormányzaton szintén szépen zsírósodó üzleti körökkel, akiknek ehhez nincsen tudásuk. Milyen rendszerekről van szó? Ilyen volt a kormányoldalt támogató médiabirodalom, de ilyen volt több sportág is. Maga a foci mindig is megmaradt Orbán Viktor miniszterelnök személyes felségterületének. Bár a Közgép korábban a felcsúti Puskás Akadémiát is támogatta, és az infrastrukturális fejlesztések azért csak ide is elérnek, de ma például az akadémia három főszponzora közül kettő, a Duna Aszfalt és a Mészáros és Mészáros részesül a feladatokból. Azonban a focit most vegyük ki, ezen kívül viszont a következő négy legnépszerűbb labdajátékban ez az egyetlen üzleti kör, a Közgép-csoport annyit segített a sportnak, oly mértékben finanszírozta a sportágak elitjét, hogy az egészen döbbenetes. Hogy miről szól ez a történet annak különös aktualitást ad, egy lapzártánk utáni esemény, Németh Miklós, a Közgép vezérigazgatója már nem a jégkorongszövetség elnöke.

Részletek a Figyelőben!

mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.