![]() |
SZŰKÍTETT ÉS BŐVÍTETT KÖR
Ennek alapján szükségesnek tűnik a magyar exportot kettéválasztani egyrészt azon kivitelre, amelyről kereskedelmi és termékfejlesztési értelemben Magyarországon születik döntés. Ilyen az idegenforgalom és a hazai vállalatok külföldi stratégiai befektetései, ezek hasznát nagy valószínűséggel itt osztják ki vagy fektetik be újra. A másik rész azon áru- vagy szolgáltatásexport, amelyre csak makrogazdasági szinten, a külföldi beruházási döntések meghozatalánál van Magyarországnak valós befolyása. Ezek főként a hazánkba települt multinacionális vállalatokhoz kapcsolódnak.
A gazdaságpolitika szemszögéből viszont számos más terület egyben kezelendő a „valódi magyar exporttal". Fontos, statisztikailag nem kellőképpen vizsgált elem a hazai tulajdonú cégek beszállítása az itt működő, innen exportáló multinacionális vállalatok felé. Ezek formálisan ma nem képezik részét a kivitelnek, de ugyanolyan integrálódást jelentenek a világpiacba, mintha ugyanez a beszállítás a multik egy másik európai gyárába történne.
![]() |
Kereskedőházak:
1. |
Azerbajdzsán |
Baku |
2. |
Oroszország |
Moszkva |
3. |
Kazahsztán |
Asztana |
4. |
Kína |
Peking |
5. |
Törökország |
Ankara |
6. |
Szaúd-Arábia |
Dzsidda |
7. |
Jordánia |
Amman |
8. |
Egyesült Arab Emírségek |
Dubai |
9. |
Szingapúr |
Szingapúr |
10. |
Laosz |
Vientiane |
11. |
Vietnám |
Hanoi |
12. |
Macedónia |
Skopje |
13. |
Ghána |
Accra |
14. |
Brazília |
Rio de Janeiro |
15. |
Örményország |
Jereván |
16. |
Montenegró |
Podgorice |
17. |
Irak |
Bagdad |
18. |
Szudán |
Kartúm |
19. |
Egyiptom |
Kairó |
20. |
Mongólia |
Ulánbátor |
21. |
Marokkó |
Rabat |
22. |
Zambia |
Lusaka |
23. |
Mexikó |
Mexikóváros |
24. |
Botswana |
Gaborone |
25. |
Dél-Afrika |
Pretoria |
26. |
Chile |
Santiago |
27. |
USA (keleti part) |
New York |
28. |
Grúzia |
Tbiliszi |
Csodák nincsenek
Ahhoz, hogy egy vállalkozás termékét vagy szolgáltatását exportálja, a célországba eljuttatva is megfelelő költségelőnnyel vagy egyedi értékajánlattal kell rendelkeznie. Habár kis- és középvállalkozások esetében akadnak kivételek, a versenyképes termék, szolgáltatás általában megtalálja a felvevőpiac eléréséhez szükséges eszközöket. A tőkehiányban szenvedő cég forrásokat, a munkaerőhiánnyal küzdő szakembereket, a logisztikai hátteret igénylő szállítási kapacitást talál a piacon. Ez nem elvont közgazdasági összefüggés, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a valós igényre választ adó ötlet (legyen az termék- vagy szolgáltatásfókuszú) kellő vezetői motiváltsággal az üzletileg is értelmezhető exportsiker záloga. Ennek alapján a magyar kivitel növelésének lehetőségeit tehát leginkább olyan vállalatok esetében érdemes vizsgálni, amelyek legalább idehaza versenyképes termékkel rendelkeznek.
A külgazdasági stratégia szempontjából más eszközöket igényelnek a nemzetközileg legalább potenciálisan versenyképes termékeket felvonultató, de a külpiacra valamilyen ok miatt lépni nem tudó, illetve a már jelen levő, exportjuk bővítésére alkalmas vállalkozások. Előbbiek esetén az első feladat a nemzetközi versenyképesség igazolása, ezért exportcéljaik kitűzésekor földrajzilag és kulturálisan közel eső piacokat érdemes választaniuk, amelyek elérése kevesebb erőforrást igényel. Ritka az olyan termék vagy szolgáltatás, amelyre a szomszédos országok körében nem, a világ túlsó felén viszont jelentős igény mutatkozik.
A magyar kivitel egészét tekintve fontos, hogy rövid távon nem várható kereskedelmi csoda az ilyen vállalkozásoktól: ahogy Magyarországról a Távol-Keletre eladni, úgy kisvállalkozásból multinacionálissá bővülni sem lehet egyik pillanatról a másikra. Éppen ezért a hazai exportnyitás fókuszában a közeli piacoknak és az idehaza már kipróbált, közepes méretű vállalatoknak kell állnia.
A globálissá vált fogyasztói igények és információáramlás mellett nem szabad annak az emlékképnek a csapdájába esni, hogy távoli piacokon a világ legjobbjainál gyengébb minőségű terméket vagy szolgáltatást lehet értékesíteni. A nemzetközi kereskedelem nem így működik. Nem szabad, hogy a szakpolitikai döntéseket nosztalgikus termékek, régi sikerek alapján határozzák meg: az elmúlt évtizedekben gyökeresen változtak meg azok a piacok, amelyeken Magyarország 30 vagy 40 éve sikeres volt. Bizonyos helyeken a kormányzati segítség lehet akár szükséges feltétel, máshol csak segítség, de a legjobb ajánlatra való képesség a belépő a világ minden pontján. A rendszerváltás utáni szégyenlősség - miszerint a külképviseleteknek méltóságon aluli a gazdasági lobbitevékenység - levetkőzését pozitívan értékelik a vállalatok, de a gyakorlati példák azt bizonyítják, hogy nem szabad túldimenzionálni sem az állami hátszél szerepét.
![]() |
Makrogazdasági feltételek
Az állam szerepe az export közvetlen (kapcsolatépítés speciális helyzetekben) vagy közvetett (megfelelő oktatás és szakemberképzés) támogatásában vitathatatlan. A kérdés csak az, hogy egyes eszközeit mely vállalkozástípus esetében miként, milyen egyensúly kialakítására törekedve használja fel. A jelentős FDI-beáramlás fontos és hasznos a magyar gazdaság számára, de hosszú távon. Az ilyen keretek között megszerezhető tudást hazai cégekben kell desztillálni, és saját jogon - de persze nem az eredeti partnereink konkurenciájaként - a világpiacon megjelenni, egyébként a jövedelmi és fogyasztási konvergencia reálisan megcélozható szintjét sem érhetjük el.
Amíg a vállalkozások nem tudják megugrani a verseny legalapvetőbb feltételeit, a hazai sikert és a nemzetközileg bizonyítottan versenyképes termék létét, nincs értelme finanszírozási segítségnyújtásnak sem, ahogy az állam nemzetközi kapcsolatépítő funkciója szintén nem releváns. Fontos ugyanakkor, hogy az exporthoz szükséges eszközök és képességek megszerzését támogatja-e a magyar környezet, végső soron az állam: adottak-e a megfelelő makrogazdasági feltételek; az adórendszer támogatja-e a vállalkozások létrejöttét és eredményes működését; az oktatás kiszolgálja-e a munkaerőpiac minőség- és mennyiségbeli igényeit. S végül, de nem utolsósorban: képes-e Magyarország megtartani képzett munkavállalóit? Ha ezekre a kérdésekre mind igen a válasz, akkor jelent igazi segítséget a közvetlen állami támogatás. Az MGYOSZ felmérése szerint azonban a piac elérése, a kommunikáció nem az elsődleges, de még csak nem is a másodlagos probléma (lásd a grafikont).
Sziszifuszi munka
Nem kétséges azonban, hogy akadnak olyan, jelentős exporttapasztalattal rendelkező vállalatok is, amelyek kivite-lének növekedését valóban a közvetlen állami lépések segíthetik. Kedvező finanszírozási és biztosítási feltételek mellett, az államközi kapcsolatok felhasználásával könnyebben juthatnak el a kiszemelt célországokba. Kérdés azonban, hogy az erre fordított közösségi források arányban állnak-e a lehetséges eredményekkel. Szerencsére vannak Magyarországon ígéretes vállalkozások. A Figyelő évente kibocsátott, 200 feltörekvő cégről szóló listája, a kereskedelmi bankok finanszírozási sikertörténetei jó példák, de a magyar startupszcéna is minden bizonnyal tartogat további kellemes meglepetéseket. Igényeiket és lehetőségeiket elemezni kell, hogy döntés születhessen világpiacra lépésükhöz hasznos intézkedésekről. A startupok esetén a Jeremie-alapok, a Design Terminál roadshow-i pozitív példát mutatnak.
![]() |
Az MGYOSZ felmérése, jelen írás és az MGYOSZ-Figyelő Klub soron következő rendezvénye egyaránt azt a célt szolgálja, hogy - kihasználva a jelenlegi kormányzat kiemelkedően aktív külpiaci orientációját - érdek-képviseleti szereplőként segítsük a diskurzus szakmaiságát és a rendelkezésre álló erőforrások leghasznosabb felhasználását. Ezen túlmenően azt, hogy ne a gyorsan és látványosan kommunikálható és egyedi, nem túl nagy hatású lehetőségek kerüljenek előtérbe, hanem a sokéves aprómunkára épülő, a piaci viszonyokhoz illeszkedő, de hosszú távon életképes és pozitív, reprodukálható mintát adó ügyletek, vállalatok, iparágak.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.