brusszel


Soha nem adtam fel semmit!

Palásti József pékmester-üzletember, a Fornetti márkanagykövete
Figyelő Online - Szirmai S. Péter
2015.08.12  10:06   
mail
nyomtatás
A "4. gyermeke", a Fornetti eladása után is vannak tervei Palásti Józsefnek, a fagyasztott pékárú-gyrtó cégbirodalom alapítójának.Úgy véli, gyermekeinek nagyobb szüksége van a rá, mint hogy az örökség további gyarapítsűra.
Nem otthonülős fajta, mihez kezd a „márkanagykövetség" mellett?
-A nagy események most a Fornetti Holdingban történtek, de nekem ezen kívül is vannak terveim. A gyermekeim is szeretnék vállalkozásaikat beindítani. A Fornetti a 4. gyerekem. Megtiszteltetés, hogy beemelhettem az európai piacvezető vállalatok közé, ezzel magam is minden idők legsikeresebb magyar pékmesterévé váltam.

-A gyerekek is a fagyasztott-franchise bizniszbe vágnak?

-Nem! De, aki ért az élelmiszeriparhoz, tudja, hogy a szabályozott gyártásoknál, ha a „lisztet" kicseréled valamilyen más alapanyagra, a történet gyakorlatilag ugyanaz. Az Ausztráliában tanult kislányomnak van egy izgalmas projektötlete, ami egy-két éves előkészítés lesz, de Palásti néven komoly élelmiszeripari franchise szolgáltatással fog előlépni.

-Véletlen a párhuzam a másik nemzeti márka, a Szentkirályi ásványvíz és a Fornetti között, hogy szintén külföldi csoportnak adták el ugyanazzal a hivatkozással: „a növekedéshez tőkére, befektetőre volt szükség"?
-Nagyon más történet. A Fornetti lendületben lévő, pénzügyileg erős pozícióban került át az Aryztahoz. Erős növekedésben van 2,5 éve. Ebben a félévben a holding még a - nem szerény - tervet is 8 százalékkal túlteljesítette. Romániában pedig májusban kijöttünk a fizetésképtelenségből, amire a vállalatoknak mindössze 2 százaléka volt képes.


-Azután, hogy hatalmas kifizetetlen adóssággal bedőlt az ottani cég, és botrányoktól, belső problémáktól volt hangos a romániai franchise hálózat is. De, ha minden így meggyógyult, miért kellett az aranytojást tojó tyúkot eladni, nem tudta működtetni?
-A Fornetti Holdingban most kellett a következő 10 évre fejlesztési tervet készíteni. Amikor ezt elkezdtem elkészíteni, akkor szembesültem azzal, hogy még számos tervem van. A következő 10 éves fejlesztési periódus végén 65 éves leszek. De, mikor valósítom meg akkor a lányom zseniális ötletét.? Nagyobb szüksége van a gyerekeimnek rám, mint hogy az örökséget tovább gyarapítsuk. Akkor inkább vigyék tovább mások! A következő időszak a Fornetti számára erősen exportorientált európai uniós integrációs időszak lesz, ehhez pedig az európai mezőnyben a legnagyobb szereplőt sikerült megnyerni. Én pedig a jövőben a gyerekeim projektjeivel fogok foglalkozni.

- Nem fájt a szíve erős magyar érzelműként, hogy külföldinek adta el a „4. gyerekét"?
- Számomra elképzelhetetlen volt, hogy egy kínai vagy arab pénzügyi befektetőnek adjam el a Fornettit. Ha egy ukrán, orosz, vagy keleti pénzügyi befektető 20 százalékkal nagyobb árat kínált is volna, akkor se adtam volna neki. Szakmai presztízs az, hogy a magyar élelmiszeripar egyik zászlós hajója az Aryzta által bekerült a legerősebb európai ágazati klubba, a dobogós cégek közé. A Fornetti menedzsment, a tanítványaim, akik 15-17 éve velem dolgoztak, szintén nagyobb pályát kapnak. Ez volt a leghelyesebb döntés a dolgozók számára is. A holdingban 1600 an dolgoznak, és ne feledkezzünk meg arról a 8000 munkahelyről, amit a Fornetti hozott létre. Ebben senki sem tud valódi negatívumot találni.

- Pedig pont arról beszéltek a piaci szereplők, hogy pénzügyileg nagyon kellet a Fornettinek a segítség. Hallott erről?
-Nem foglalkozom felesleges dolgokkal, az idei hitelszerződéseinket megkötöttük, de a hitelt fel sem vettük, mert az eladás kezdett körvonalazódni. Hitel csökkenési fázisban vagyunk, miközben a fejlesztés egy pillanatra sem állt meg.

-Szóval a finanszírozással minden rendben?
-Úgy 3 millió euró az éves amortizáció, még a válság legkeményebb időszakában is évi 1 milliárd forintot ruháztunk be. Ezeket a pénzügyi adatokat amúgy rögzíti a könyvelés, az átadási és az évvégi mérleg is. A vevő, tőzsdén jegyzett cég, is auditálta, nem vesz meg akármit.

-Pedig azt is hallottam, hogy Palásti úr tavaly már a kormányzattól kért pénzügyi segítséget, mert a fejlesztésekhez nem volt elég pénze.
-Tettünk egy erős kísérletet, de nem én, hanem együtt az élelmiszeripari ágazat több jeles képviselője, hogy az EU-s fejlesztési forrásokból - 22 év után - mi is kaphatnánk végre. De ez szakmai lobbizás, mint kiderült, hiába, mert a Fornetti is az egyike annak a 63 - 250 főnél nagyobb - élelmiszeripari cégnek - akinek ez nem jár. Megszokhattam volna, mert 1979 óta csak magunkra számíthatunk. Egyszer kaptam 60 millió forintot az első Fidesz kormány Széchenyi Terv pályázatán, de azt is a franchise partnereim számára.

 

A Fornettiről szóló összeállításunkat a Figyelő holnapi számában olvashatják!

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Kiegyezés a székely–holland sörháborúban

Magyar politikai siker is a Csíki Sör Manufaktúra és a Heineken kiegyezése - állítják kormányzati informátoraink.

Bajban a taxisok réme

Lemondott az Uber elnöke, Jeff Jones, miután a cég háza táján egymást érték a botrányok.

Alternatív valóságok

Igencsak eltérő a NOB és a helyiek véleménye 
a tavalyi ötkarikás játékok hagyatékáról, de a rengeteg gond mellett van azért néhány sikersztori is.

Jönnek az automata áruházak

Egyre több, főként a fizikai világban aktív nagyáruház vezeti be a legkülönfélébb online és elektronikus eladásösztönző praktikákat.

top200