Mi jut eszébe elsőre, ha a vállalkozókra gondol? Hogy keresik a kiskapukat? Hogy kényszerből csinálják? Vagy éppen innovatívak, kreatívak és bátrak? Erre voltak kíváncsiak a Bridge Budapest alapítói, akik a Transparency Internationallel és a CEU Business Schoollal együtt hisznek abban, hogy az ország versenyképessége a teljesítményre és tudásra épülő vállalkozásokon múlik. A reprezentatív kutatás azt vizsgálja, milyen a viszonya a magyaroknak a vállalkozókhoz és a vállalkozáshoz. A kutatás eredményeit szeptember 23-án mutatták be a Bridge Budapest alapítói.
A Kutatólabor által készített kutatásból kiderül, hogy szinte mindenkinek van személyes kapcsolata vállalkozókkal: a megkérdezettek 13 százaléka jelenleg is vállalkozó, ötödük kipróbálta már a vállalkozói létet, 84 százaléknak pedig van az ismeretségi körében. A férfiak 28 százaléka volt vállalkozó, míg a nőknek csak 18, minden ötödik diplomásnak van vállalkozása, az érettségivel nem rendelkezők közül viszont csak minden tizenkettedik embernek. Ugyanakkor érdekes adat, hogy éppen a diplomás szülők támogatják legkevésbé, hogy a gyerekük vállalkozóvá váljon, míg egy négyes skálán az érettségivel nem rendelkező szülők 2,75 értékben örülnének ennek, addig a diplomások csak 2,39-re.
A megkérdezettek szerint a család és a barátok tudják a legjobban segíteni a vállalkozókat, fontosak lehetnek még az állami támogatások, ugyanakkor az adó- és jogrendszer akadályozó tényező, csakúgy, mint az önbizalomhiány. Ez utóbbi egyébként a diplomások számára a legnagyobb probléma.
Önbizalomépítés „Több fronton is azon vagyunk, hogy mind a vállalkozók, mind pedig a társadalom tisztában legyen a vállalkozások szerepével egy ország életében. Nemcsak gazdaságilag befolyásolják az országot: a teljesítményen és tudáson alapuló vállalkozások építhetik Magyarország önbizalmát. Szeretnénk minél több érvet felsorakoztatni, miért éri meg vállalható módon vállalkozni, és ha a vállalkozók egymástól tanulhatnának erről a sokak által nehezebbnek gondolt útról" - indokolta Pistyur Veronika, a Bridge Budapest vezetője, hogy miért vágtak bele az első millió történetéről szóló kezdeményezésbe.
Vegyes a kép A kutatásban legtöbben pozitív jelzőket társítanak a vállalkozókhoz - legalábbis ezt mutatja a kutatás azon része, amelyben konkrét jelzőkről kellett megállapítania a megkérdezetteknek, hogy igazak-e a vállalkozókra. Ez alapján 88 százalék kreatívnak és 86 százalék tehetségesnek tartja a vállalkozókat, 65 százalék tisztességesnek és csak minden harmadik ember tartotta jellemzőnek a "csaló" jelzőt. A szabad asszociációt engedő kérdés viszont ettől eltérő képet mutatott. Amikor nem irányított kérdést kaptak, akkor nagyrészt negatív jelzőket használtak a válaszadók a vállalkozókra, mint a "fehérgalléros vagy szabadlábon lévő bűnöző" vagy az "igavonó barom", aki "drága autóval jár". De a vagyonosodási vizsgálat, a körbetartozás, a csőd és a kiskapuk is az asszociációk közé tartoztak.
|
A bizalmatlanság is jellemző: a fiatalok (18-29 évesek) egy 5-ös skálán 2,45-re értékelték a vállalkozók megbízhatatlanságát, az idősebbek (60-65 évesek) már 2.91-re, vagyis az idősebb korosztálynak rosszabb a benyomása/tapasztalata a vállalkozókról. A munkanélküliek vannak a legrosszabb véleménnyel a vállalkozókról: 60 szézalékban csalónak tartják őket.
Összességében kettős kép rajzolódik ki a kutatásból: egyrészt él még fejekben a korábban jellemző simlis, drága autós "maffiózó" vállalkozó képe, aki mindenhol kiskapukat keres, másrészt már elterjedt a kreatív, innovatív, bátor és becsületes vállalkozó képe is: főleg a fiatalabbak körében.
Az estén nem csak a kutatás eredményeit ismertették, hanem a Bridge Budapest alapítói, a CEU Business School oktatója és a Transparency International szakértője beszéltek a transzparens és vállalható vállalkozás fontosságáról.
"Meggyőződésem, hogy akár a saját cégünk, akár az országunk hosszútávon csak úgy lesz versenyképes, ha a gazdaság szereplői közül minél többen a szabályok szerint játszanak" - mondta Fehér Gyula, a Ustream társalapítója. "Amikor elkezdtük a Prezit, kaptunk egy jó tanácsot: csináljatok olyan céget, ahol minden legális" - mesélte ehhez kapcsolódva Halácsy Péter, a Prezi társalapítója. Azért sem mindegy, hogy milyen az üzleti környezet, mert az ország alkalmazottainak gyakorlatilag a 90%-a vállalkozásokban dolgozik - ezt már Rechnitzer Dóra a Transparency International üzleti programjának a vezetője tette hozzá az elhangzottakhoz.
Ők már mind elmesélték első milliójuk történetét, és a következő napokban, online felhívásokkal is erre buzdítanak minden vállalkozót. A történeteket az elsomilliom.hu weboldalra várják majd, ahol összegzik érveiket is.