brusszel


Elképesztő nyomás alatt a botrányba került Volkswagen

Figyelő Online
2015.09.30  15:00   
mail
nyomtatás
Több mint egymillió autót érint Nagy-Britanniában a Volkswagen német járműipari csoport teszteredmény-hamisítási botránya. A spanyol kormány visszaköveteli a korábbi támogatásokat, magyar részről a PM poliitkusa követel vizsgálatot.
Több mint egymillió autót érint Nagy-Britanniában a Volkswagen német járműipari csoport teszteredmény-hamisítási botránya. A Volkswagen brit részlege szerdán közölte: adatai szerint a VW vagy valamelyik érdekeltsége által Nagy-Britanniában eladott dízeljárművek közül 1,19 millióba szerelték be azt a szoftvert, amely laboratóriumi körülmények közepette a napi használatnál jóval kedvezőbb károsanyag-kibocsátási értékeket jelez.

A cég szerint a VW személy- és haszonjárművei mellett a brit utakon futó, dízelmotorral felszerelt Audi-, Seat- és Skoda-modellek is érintettek. A Volkswagen korábbi bejelentése szerint világszerte 11 millióra tehető azoknak az autóknak a száma, amelyek elektronikus rendszere tartalmazza a botrányt kirobbantó szoftvert, vagyis ennek alapján az összes érintett jármű tíz százalékát Nagy-Britanniában értékesítették.
Az Egyesült Államokban - amelynek hatóságai a csalást leleplezték - félmillió ilyen járművet adott el a német vállalat. Általános az a londoni elemzői vélemény, hogy a Volkswagennek valószínűleg hosszú távú károkat okoz az ügy.

A spanyol válasz

A spanyol kormány visszakéri a VW-csoporttól azt az autónként 1000 eurós (313 ezer forint) összeget, amellyel az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlását támogatta - ismertette a spanyol sajtó szerdán José Manuel Soria spanyol ipari miniszter bejelentését. Spanyolország 2012-ben a PIVE-terv bevezetésével ösztönözte az autóeladásokat, amelyek jelentősen csökkentek a gazdasági válság hatására. A program lényege, hogy aki használt autóját környezetbarát gépkocsira cserélte, az 2000 eurós (626 ezer forint) támogatást kapott a vásárláshoz. A kedvezményt a kormány és a bekapcsolódó cégek, fele-fele arányban vállalták. Az ipari miniszter szerint nyilvánvaló, hogy a pénzt nem a vásárlóktól kérik vissza, hiszen ők jóhiszeműen jártak el, de megtévesztették őket.

A spanyol állam jelenleg vizsgálja, hogy milyen jogi lehetőségei vannak a pénz visszaigénylésére a Volkswagentől - mondta José Manuel Soria.
Az nem hangzott el, hogy pontosan hány autó után kellene fizetnie a VW-nek.
A PIVA-terv keretében idén májusig összesen 890 ezer régi autót cseréltek újra Spanyolországban, azaz a kormány 890 millió eurót (278 milliárd forint) fizetett ki a támogatásokra.

A VW-csoport 2009 és 2015 között világszerte 11 millió dízel dízelüzemű járművébe telepített olyan szoftvert, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. Az érintett autók közül 5 millió Volkswagen, 700 ezer pedig Seat márkájú. Spanyolországban ebből a két márkából adják el a legtöbbet.

A PM kéri a kormányt

A Párbeszéd Magyarországért (PM) azt kéri, hogy a kormány tárja fel a Volkswagen-csoport csalássorozatának magyarországi szálait. Tordai Bence, az ellenzéki párt szóvivője szerdán az MTI-nek azt mondta: választ várnak a költségekről, a károsultak számáról, és azt szorgalmazzák, hogy a kormány kezdjen vizsgálatokba, alkalmazzon szankciókat és kárpótolja az embereket. A PM-es politikus bírálta a botrány káros egészségügyi következményeit és a vásárlók átverését, továbbá szóvá tette azt is, hogy a kedvezőbb adózási besorolás miatt bevételkiesést jelentenek az államnak az "alacsonyabbra hazudott" kibocsátási értékek. Felvetette a győri Audi gyár teljesítményének csökkenését is, ami szintén adóbevétel-csökkenést okoz.

Tordai Bence szerint a kormány szoros kapcsolatot tart fenn a Volkswagen-csoporttal, amit a munkahelyek létrejöttének támogatásával magyarázott, illetve utalt arra is, hogy a cégcsoport a legnagyobb nyertese a közbeszerzéseknek.
Jelezte: tisztán akarnak látni, ezért minden hatósághoz és minisztériumhoz adatigényléssel fordulnak.

Kapcsolódó cikkek
MTI
mail
nyomtatás
címkék: Volkswagendízel

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.