-Azért a 87 ezer forintos 2014-es érték finoman szólva sem magas, ha ehhez hozzávesszük, hogy a minimál-, vagy közmunkás-bér nem üti meg ezt a szintet, nem nehéz drámai következtetéseket levonni.
-Úgy definiálhatnánk a korábbi számítási módot, hogy szerény, de társadalmilag elfogadható és akceptálható megélhetési színvonalat mért. Az ebben lévő fogyasztási kosár pedig tartalmazott egy meglehetősen nagyvonalú kalória bevitelt, emellett tekintetbe vette a lakhatási, oktatási, művelődési és szórakozási költségeket is. Vagyis nem arról volt szó, hogy a korábbi számítás a minimális, vagy a társadalmi sztenderd alatti létformát próbálta volna mérni. Emiatt az elmúlt években azt láttuk, hogy a háztartások 35-40 százaléka, amennyiben ezzel a módszerrel mértük, létminimum alatti fogyasztással volt azonosítható. Ez a fogyasztási szint viszont nagyon közel áll az átlaghoz, ami felveti azt a problémát, hogy van-e értelme olyan mutatót kiszámolni, amivel azt tudjuk mondani, hogy a magyar társadalomnak nagyjából a fele az átlag alatt él. Az utóbbi évek adatai szerint amúgy csökken a számuk, de ha nem satírozzuk el a határokat, élesebb lesz az a kép, amit a szegénységről, mint jelenségről tudunk közvetíteni. Az eddigi módszertan másik nagy hibája ugyanis az volt, hogy egy csoportba sorolta az átlagtól valamennyivel elmaradó szinten élőket a mélyszegénységben élőkkel. Így túl heterogén csoportot alkottak az úgynevezett létminimum alatt élő háztartások, amitől a szegénység és azon belül a mélyszegénység minden kétséget kizáróan súlyos problémája vált elmosódottá, megragadhatatlanná.
-Pedig pont ez az egyik legfőbb kritika önökkel szemben: hogy trükközni akarnak a számokkal, a módszertani változások a kedvezőbb szegénységkép kialakítását szolgálják. Tényleg nem kaptak telefont föntről?
-Nem telefonált senki sem most, sem 2007-ben, amikor ez a kérdés szintén napirenden volt. Hogy valamit kezdeni kell a létminimum ügyével, már a hivatalban is régóta szakmai vita tárgya volt. S a különböző szakmai vélemények mellett is sikerült kialakítanunk egy közös álláspontot, amivel megkerestük a számunka fontos referenciapontokat, felhasználói csoportokat: a szakszervezeteket, kutatókat, kutatóintézeteket, illetve a szakpolitikák képviselőit. A hosszú konzultációs folyamat vége nem lett teljes egyetértés, viszont sikerült összehangolnunk számos álláspontot és kérdést, a párbeszéd pedig folytatódni fog a jövőben is.
-Sokféle konzultáció van, volt vagy lesz, amiknek jó része kamu, vagy éppen nagyobb a füstje, mint a lángja.
-Ez a tárgyalássorozat az atipikus sztorik közé tartozik, ugyanis tényleges párbeszéd zajlott. A 2014. évre vonatkozó létminimum kötetünket eredeti szándékunktól eltérve a szakszervezetek kérésének engedve tettük közzé. A javasolt új számítási módok közül az egyik a kutatókkal folytatott párbeszédben körvonalazódott.
-Lehetséges olyan megoldás, hogy mindenki boldog legyen?
-Személy szerint is híve vagyok a párbeszédnek csakúgy, mint a szakmai vitáknak. Ugyanakkor nem biztos, hogy reális elvárás konszenzusra számítani, már csak azért sem, mert a szakmai álláspontot nem feltétlenül lehet politikai véleményekkel közös nevezőre hozni. De van egy pillanat, amikor egy döntésnek meg kell születnie. S ezt a felelősséget a KSH természetesen felvállalja.
-A létminimum, illetve a mindenkori bérek, minimálbérek összehasonlítása gyakran a politikai csatározások része, ahogy fentebb én is húztam egy párhuzamot. De vajon tényleg összehasonlíthatók ezek a számok?
- Közvetlenül nem összehasonlíthatóak. A létminimum a különböző összetételű háztartásokra határozta meg, hogy az élelmiszerfogyasztáson túl a lakhatásra, kikapcsolódásra, egészségügyi ellátásra, közlekedésre stb. mennyit költhetnek. A háztartások bevételeinek azonban csak egy része származik munkajövedelemből, a másik jelentős részét a társadalmi juttatások alkotják, aminek a részesedése annál nagyobb, minél szerényebb körülmények között él a háztartás. Ráadásul egy háztartáson belül nagyon eltérő jövedelemmel rendelkező tagok lehetnek, amit az említett megközelítés ugyancsak figyelmen kívül hagy.
-Az új számításnak mi képezi a módszertani alapját s milyen nemzetközi módszereket húztak be?
-Egységes sztenderd, nemzetközi módszertan az abszolút szegénységi mutató számítására nem létezik. Az amerikainak is nevezhető módszer szerint - ami főleg az Egyesült Államokban használatos - azok tekinthetők szegénynek, akiknek a jövedelme kevesebb, mint a meghatározott élelmiszer kosár értékének háromszorosa. A hazai modell szintén egy élelmiszerkosáron alapult, amit egy középkorú, fizikai munkát végző férfira kalibráltak, 2400 kalóriás fogyasztással. Amellett, hogy ez manapság már nem egy tipikus élethelyzet, a szakirodalomban a kalóriamennyiségről is vita folyik. A számos életstílus és táplálkozási mód is nehezíti egy sztenderd felállítását. Az sem mindegy, hogy adott kalóriamennyiséget milyen élelmiszerrel viszünk be a szervezetbe. Miközben nem tudunk átvenni kész nemzetközi példákat, arra jutottunk, hogy kis módosítással alkalmazhatónak véljük az amerikai eredetű módszert, de nyitottak vagyunk a korábbi módszer megőrzése, miközben a paramétereit felülvizsgáljuk. E szerint egyrészt csökkentenénk az élelmiszerkosár kalóriatartalmát, a mostani optimum helyett a minimálisan elégséges felé mozdulva. A szakirodalom szerint 1800 kalória jelenti azt az energiaszükségletet, ami alkalmas arra, hogy újratermelje egy ember a munkaképességét. Emellett - mivel háztartásokat mérünk - át kell értékelnünk a fogyasztási egységskálát is, tehát hogy az egyes háztartástagokat milyen súllyal vesszük figyelembe. Az eddig alkalmazott skála meglehetősen régi és csak Magyarországon alkalmazták, helyette a nemzetközileg legelterjedtebb, úgynevezett OECD2 skálát tervezzük bevezetni. Ebben a második és a további felnőtt, valamint a gyermek háztartástagok alacsonyabb fogyasztási egységet képviselnek, mint a korábbi létminimum számításban. Így a többszemélyes háztartások a korábbinál kevesebb „fogyasztási egységet" tesznek ki, vagyis az egyszemélyes háztartásra számított minimum értékhez kisebb szorzó járul, és ezáltal kétségtelenül csökkenni fog a korábbihoz képest a több személyes háztartások „jólléti küszöbe". Viszont sokkal jobban tudjuk körülhatárolni a ténylegesen rászorulókat.
- Mikor véglegesedik a módszertan s mikortól lesz használatos?
- Eddig a létminimum számításhoz csak az adott évben a Háztartási Költségvetési és Életmód Felvétel keretében naplót vezető háztartások adatait tudtuk felhasználni. Ugyanakkor ez az állomány a jövedelmekről csak minimális információt tartalmaz. A jövedelemre vonatkozó adatok döntő többségét az úgynevezett éves kikérdezés során, a következő év tavaszán gyűjtjük be. Legközelebb már erre a sokkal szélesebb információs bázisra szeretnénk támaszkodni, így reálisan ennek az évnek a végén fogunk előállni az új számításon alapuló adatokkal. De addig is folytatjuk a konzultációkat a különböző felhasználói csoportokkal.
* A szegénység mérése többféle megközelítésben is lehetséges. Az abszolút, a relatív és a szubjektív mutatók eltérő szempontokat és módszertant vesznek figyelembe. A szubjektív mérés a metodika szempontjából a legegyszerűbb történet: megkérdezik az embereket, hogy egy szerény megélhetéshez/jómódhoz mennyi jövedelmet tartanak megfelelőnek. A relatív megközelítés már nemzetközi sztenderdeken alapszik. Erre az Eurostat szegénységi mutatója is kiterjed, amit az európai statisztikai rendszerben egységes módszer szerint alkalmaznak, a Központi Statisztikai Hivatal is e szerint közli az adatokat Magyarországról. A relatív-típusú mérés háromkomponensű módszer, hiszen jövedelmi, anyagi deprivációs, illetve munkaszegénységet vizsgáló ága is van. Az elemzések tárgya e három halmaz, valamit ezek metszéspontjai. Azok vannak a legsúlyosabb helyzetben, akik a három halmaz közös metszetében helyezkednek el. Az abszolút szegénységi mutató számításnak viszont nincsen egységes nemzetközi módszertana, s nem is minden országban számítják ezt az értéket. Például a kanadai statisztikai hivatal nem foglal állást a szegénység ügyében, mivel politikai kérdésnek tartja. Magyarországon az abszolút szegénységi mutató számítása közel egy évszázados múltra tekinthet vissza.
Névjegy
■ Az 1958-ban született statisztikus 1987-ben kezdett el a KSH-nál dolgozni, 2010-től társadalomstatisztikai elnökhelyettes.
■ A Janus Pannonius Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán jogi, az ELTE BTK-n pedig szociológusi diplomát szerzett.
Az interjú szerkesztett változata a Figyelő 201664. számában jelent meg.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.