brusszel


Szerbia kilábal?

Figyelő Online - Németh Ferenc - Balkán Expressz
2016.02.25  13:08   frissítve: 2016.02.25 00:20
mail
nyomtatás
Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) február 22-én tartotta beruházási és vállalkozási konferenciáját Londonban. A nyugat-balkáni országok miniszterelnökeinek részvételével lezajlott fórumon az energiaügy és az infrastruktúra-fejlesztés kapcsán történtek jelentős előrelépések.
Alexandar Vučić szerb kormányfő a Niš-Pristina autópálya mielőbbi megépítését szorgalmazta. A tervezett 77 kilométeres szakasz megépítésével a térség közvetlen kapcsolatot teremtene több páneurópai közlekedési korridor között, miután csatlakozhatna a Pristina-Tirana-Durrës autópályához. A beruházás várhatóan 2016 végén indul el.


Vučić szerint a Világbank és az IMF is elégedett lehet Szerbia teljesítményével: a miniszterelnök szerint képesek tartani a pénzügyi szervezetek szigorú pénzügyi feltételeit. Arra reagálva, hogy 2015-ben ennek a lakosság fizette meg az árát, miután a közalkalmazottak fizetését és a magasabb nyugdíjakat is csökkentették, Vučić kijelentette: „Szerbia konszolidálta költségvetését, nem lesz többé szükség a nyugdíjak- vagy a bérek csökkentésére, már csak emelés következhet."

Az IMF-fel kötött készenléti megállapodás alapján Szerbiának jelentős megszorításokat kellett végrehajtania a költségvetés terén. A konszolidáció következő lépése a túlburjánzó közszféra leépítése és 17 állami tulajdonú nagyvállalat privatizálása vagy szanálása. Ez több ezer munkahely megszűnéséhez vezethet Szerbiában, ahol a munkanélküliség már most is problémát jelent, tavaly szeptemberi adatok szerint 17.3% volt.

A vállalatok között szerepel a smederevói acélmű, amelynek korábban a US Steel volt a tulajdonosa, ám a termékek piacának szűkülése miatt jelképes 1 dolláros áron visszaadta a vállalatot a szerb államnak. A Balkán Expressz értesülései szerint a gyár megvételét most egy kínai befektető, a Hebei Iron and Steel Group fontolgatja, hogy a Budapest-Belgrád vasúti pályaszakasz modernizálása során az új sínek beszállítója lehessen. Az újjáépítéssel a két ország közötti áruszállítás fellendülését várják, miközben a menetidő a jelenlegi 7-8 óra felére csökkenhet. A 166 kilométeres szakasz korszerűsítésének befejezésének céldátuma 2017 vége. A kínai befektetéssel készülő projekt csatlakozhat a szintén tervezési fázisban lévő Thessaloniki-Szófia-Belgrád szakaszhoz, illetve a montenegrói Bar kikötőjét Belgráddal összekötő vonalhoz.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.