brusszel


Százezrek hevernek a magyar parlagon

Figyelő Online
2016.03.23  09:53   
mail
nyomtatás
Egy átlagos, 100 hektár földterületet művelő agrárgazdaság évente átlagosan akár 500 liter üzemanyagot, vagyis közel 150 ezer forintot is megtakaríthat egy új traktorabroncs használatával.

A gumiabroncsgyártó többek között a repülőgép abroncsok gyártásában szerzett tapasztalatát is alkalmazta a mezőgazdasági gépek, traktorok gumiabroncsainak tervezése és gyártása során. Az így kifejlesztett abroncsok nagy előnye, a gyorsabb munkavégzés és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett az, hogy a talajjal érintkező felületük akár 26 százalékkal is nagyobb, mint a hagyományos abroncsoknak; vagyis kevésbé tömörítik össze a talajt, így magasabb terméshozam érhető el velük.

A KSH 2014-es felmérése szerint Magyarország teljes területének 46 százalékát, azaz mintegy 4,3 millió hektár területet szántóterületként hasznosítunk. A Gazdaságszerkezeti Összeírás korábbi adatai alapján hazánkban mintegy 491.000 vállalkozás és magánszemély folytat mezőgazdasági tevékenységet, és noha a magánszemélyek átlagosan csak néhány hektár földterülettel rendelkeznek, egy közepes méretű hazai agrárvállalkozás, illetve családi agrárvállalkozás átlagosan 100-120 hektár területen gazdálkodik.

Ki mint vet...

A termesztett haszonnövény kultúrától függően, egy hektárnyi szántóföldet a gazdáknak minden évben átlagosan 6-8 alkalommal szükséges gépeikkel, leginkább traktoraikkal megművelniük. Az alapművelés, vagyis a szántás, a tárcsázás, a gyűrűhengerezés, a talajlazítás, a magágy előkészítés, a vetés, műtrágya-szórás, a permetezés, az aratás és cséplés eltérő mértékben ugyan, de mind üzemanyag-igényes műveletek.

A Mezőgazdasági Gépesítési Intézet 2014-as adatai alapján egy közepes, 125 kW teljesítményű univerzális traktor üzemeltetési költségeivel számolva a termőterület megművelésének üzemanyag költsége, a művelés mélységétől és a terepviszonyoktól függően 20-30.000 forintot tesz ki évente. A magyar agrárgazdaságok átlagosnak számító, 100 hektáros üzemméretére vetítve ez azt jelenti, hogy egy agrárvállalkozásnak évente 2-3 millió forintot is üzemanyagra kell költenie.





Parlagon heverő százezrek

A traktorok és mezőgazdasági gépek abroncsaiban tehát jelentős üzemanyag- és költségmegtakarítási potenciál rejlik. A Bridgestone VT-TRACTOR abroncsokkal 50 hektáronként 36 liter gázolaj takarítható meg, ami az átlagos, 100 hektár üzemméretű magyar agrárgazdaságra vetítve, az adott terület évenkénti 6-8 alkalommal történő megművelésének üzemanyagigényével számolva, évente akár 420-560 liter üzemanyag-megtakarítást (vagyis a gázolaj átlagárával számolva évente 126.000-168.000 forint megtakarítást) eredményezhet.

„Amíg a jó minőség a személygépkocsi abroncsok esetében rövidebb féktávot, jó irányíthatóságot és élvezetesebb vezetést nyújt, addig ez a mezőgazdasági abroncsok tekintetében gyorsabb munkavégzést, alacsonyabb üzemanyag fogyasztást és magasabb terméshozamot jelent" - mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke. „A VT-TRACTOR prémium mezőgazdasági abroncs segítségével egy magyar gazda hektáronként akár 0,7 liter üzemanyagot is megspórolhat és akár 40 százalékkal nagyobb terhet is elszállíthat járművével, mint a hasonló szabványos abroncsokkal" - tette hozzá a szakember.

Alacsonyabb légnyomás, magasabb terméshozam

A mezőgazdasági abroncsok egyik legfontosabb tulajdonsága az oldalfali rugalmasság. A hagyományos, 1,0 bar, illetve 1,2 bar nyomáson működő abroncsokkal szemben a Bridgestone VT-TRACTOR abroncsok alacsonyabb, akár 0,8 bar nyomáson is üzemeltethetők, ezáltal az abroncs akár 26%-kal is nagyobb felületen érintkezik a talajjal és kevésbé tömöríti azt, így jobb lesz a talaj nedvességelnyelő és megtartó képessége, ami hozzájárul az adott terület terméshozamának növeléséhez.

A VT-TRACTOR terhelési kapacitása ráadásul független a traktor sebességétől, így nem szükséges az abroncsnyomáson változtatni, akár szántóföldön dolgozik, akár az országúton hajt a gazda. A szabványos abroncsokkal összehasonlítva ugyanazon az 50 km/h-s sebességen és 1,6 bar nyomáson a VT-TRACTOR abroncsok 40%-kal nagyobb terhet képesek szállítani, amely a gazdák számára - mivel kevesebb fordulót kell megtenniük az országúton - időt és pénzt takarít meg.

Légiközlekedésből a szántóföldekre

A Bridgestone, a világ legnagyobb gumiabroncs gyártójaként, minden olyan járműre gyárt gumiabroncsot, aminek kereke van, így portfóliójának részét képezik a mezőgazdasági gépekre; traktorokra, rakodógépekre és kombájnokra gyártott abroncsok is. Érdekesség, hogy új, VT-TRACTOR mezőgazdasági abroncsainak kialakítása során a Bridgestone felhasználta a repülőgép-abroncsok, a föld- és bánya munkagép abroncsok, a kamionabroncsok és az összkerék meghajtású járművek abroncsainak gyártásában szerzett tapasztalatát is.

A Bridgestone Corporation egyébként saját bevallása szerint a világ legnagyobb gumiabroncs és gumitermék gyártó vállalata. A Bridgestone Corporation és leányvállalatai a világ 25 országában 178 gyárat üzemeltetnek, több mint 140.000 munkatársat foglalkoztatnak, míg termékeit több mint 150 országban értékesítik. A világon minden ötödik gépjármű a vállalat által gyártott abroncsokon közlekedik.
A Bridgestone Europe egy kutató-fejlesztő központot és 10 gyárat működtet, több mint 30 európai országban tart fenn irodát, valamint több mint 12.500 alkalmazottal rendelkezik. A BSEU abroncsait mind Európán belül, mind globálisan értékesítik.

A Bridgestone Csoport 2008-ban nyitotta meg teljesen automatizált magyarországi gyárát Tatabányán. A Bridgestone Magyarország Kft. 1994-ben alakult és jelenleg több mint 20 főt foglalkoztat.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.