Anélkül, hogy neveket említene, a magazin arról ír, hogy egy felügyelő-bizottsági ülés előtt a testület tagjai világossá tették: „hajlandóak tudomásul venni, hogy éves jutalmuk csökken, de a teljes összegről nem mondanak le”. Tették ezt annak ellenére, hogy ismétlődően arról beszéltek a dolgozóknak: a válság a Csoport létét fenyegeti.
A VW korábbi vezérigazgatója, Martin Winterkorn egy éve több mint három millió euró jutalmat kapott.
A Társaság egyik szóvivője azt mondta az AFP hírügynökségnek, hogy a felügyelő-bizottság április 28-án teszi közzé a VW éves jelentését. „Az igazgatóság eltökélt és példát akar mutatni a jutalmak alakításával kapcsolatban” - mondta a szóvivő, aki a Spiegel cikkét „alaptalan spekulációnak” nevezte.
Martin Winterkorn tavaly érkezett utódjára, Matthias Müllerre vár a feladat, hogy az autógyártót kivezesse fennállása óta legnagyobb válságából. A válság akkor tört ki, amikor kiderült: a VW a szennyezőanyag-kibocsátás szintjét meghamisító szoftvert épített be világszerte eladott, 11 millió darab dízelmotoros járművébe.
A válság beköszöntekor Matthias Mueller azt mondta a dolgozóknak: „minden szinten megszorításokra” kell felkészülni, a vezetéstől a dolgozókig bezárólag. A Spiegel szerint azonban a korábbi pénzügyi vezető, Hans-Dieter Poetsch, akit októberben a felügyelő-bizottság vezetőjévé neveztek ki, közel 10 millió euró „kártérítést” kapott, hogy munkakörének változása miatt csökkenő fizetését ellensúlyozzák.
Matthias Mueller (MTI fotó) |
A kibocsátási botrány várhatóan megbecsülhetetlenül sok, több milliárd euró nagyságrendű büntetéssel és jogi költséggel jár majd a VW számára.
A szakszervezetek aggódnak, hogy a botrány következtében szükségessé váló megszorítások elbocsátásokhoz vezethetnek. „Az a benyomásunk, hogy a dízel-botrány az elbocsátások ürügyéül szolgálhat, holott ilyesmiről hónapok óta nem volt szó” - olvasható a munkástanácsnak a cég vezetéséhez írott levelében, amely a befolyásos IG Metall szakszervezet honlapján jelent meg. A munkástanács felszólította a vezetést, hogy „vessen véget a foglalkoztatottak és a VW termelő üzemeinek jövőjével kapcsolatos spekulációnak” és szülessen egy, „a jövőre vonatkozó” megállapodás.
A VW munkaügyi igazgatója, Karlheinz Blessing szerint a munkástanács levele „nagyon jó alap” a jövőbeni együttműködésre. „Kifejezetten üdvözöljük a tárgyalásokra és a hosszú távú, jövőbeni megállapodásra vonatkozó javaslatot. „A termelő üzemek fenntartása a vezetés érdeke is. A tárgyalások gyorsan és építő jelleggel zajlanak majd.”