brusszel


Bohémektől a bátrakig

Figyelő Online - Devecsai János
2016.04.29  17:20   
mail
nyomtatás
SÁNDOR SZANDRA. Amerikába különösebb tervezés nélkül, egy barát segítségével kerültek ki, és hamar megvetették a lábukat: a tengerentúli ma már a Nanushka egyik legfontosabb piacának számít - mondta lapunknak a vállalat alapítója és kreatív igazgatója.
- Már tíz éve jelen vannak az Egyesült Államokban. Milyenek voltak a piacra lépés körülményei?
- Magyarországon kívül ott debütáltunk először. A 2006-os tavaszi-nyári kollekciónkat mutattuk be elsőként, és már rögtön a nyitó szezonban mintegy 30 ezer dollárnak megfelelő rendelést vettünk fel. Az amerikai nyitás nem teljesen tudatos stratégia része volt, több tényező alakította így.

- Mint például?
- A családnak élt kint egy barátja, aki úgy döntött, hogy megpróbál magyar márkákat kivinni az Egyesült Államokba, és a Nanushka volt az egyik, amit választott. Az indulást nagyon könnyűnek éreztük, ami szerintem annak is köszönhető, hogy jól eltaláltuk az ízlésvilágot és azokat az öltözködési értékeket, amikben az amerikaiak is osztoznak. Sokat segített, hogy New Yorkban a kollekciókat nem csak sok millió dollárba kerülő divatbemutatókkal lehet népszerűsíteni. Az egyesült államokbeli a mai napig az egyik legnagyobb piacunk, azon belül főleg New Yorkban és Los Angelesben bonyolítjuk a legkomolyabb forgalmat. Ez a két város egyébként két teljesen külön világ.

- Miben különbözik egy New York-i és egy Los Angeles-i vásárló?
- Los Angelesben sokkal lazábban, bohémabban öltöznek, és mivel általában meleg az idő, előnyben részesítik a természetes összetételű anyagokat. A New York-iak sokkal bevállalósabbak, bátrabbak, szabadabbak az öltözködésüket tekintve, és nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az aktuális trendeknek.

- A tengerentúli mennyire tér el az európai piactól?
- Főleg a vásárlási kultúrában látni komoly eltéréseket. Az online shopokat az európai piactól eltérően ma már mindenki olyan magától értetődően használja, mint az utcai boltokat. Nincs semmilyen negatív prekoncepciójuk a netes vásárlás kapcsán, ezt a nyitottságot pedig a webshopunkban is érzékeljük. Sajnos Európában ez az értékesítési csatorna még láthatóan nem vált igazán népszerűvé. A másik jól látható különbség, hogy Amerikában nagyon árérzékenyek az üzletek. Megfizetik a drága árut, de csak akkor, ha látják, hogy a magasabb összeg indokolt az anyaghasználat vagy akár a márkanév miatt. Mivel az Egyesült Államokban az összes szegmensben óriási a ruhaválaszték, ezért nem könnyű kitűnni. A verseny nagyon kiélezett, ez szintén lenyomja az árakat.

- Előfordult, hogy önt is meglepte a Nanushka kinti népszerűsége?
- Tavaly New Yorkban egy reggel egy hotelből léptünk ki, ahol épp fotóztak egy modellt, akin Nanushka kabát volt. Apróságnak tűnhet, de nagyon jó érzés volt. Emellett persze az is megtisztelő, hogy neves sztárok, mint Drew Barrymore, Taylor Swift vagy Angelina Jolie is hordták már a ruháinkat.

- Mik voltak az igazán nagy mérföldkövek?
- A márka életében jeles pillanat volt, amikor 2012-ben megállapodást kötöttünk egy New York-i showroommal. Ahogy az is, amikor bekerültünk a város két közkedvelt és ismert multibrandhálózata, a Steven Alan és a Bird boltjaiba. Fontos év volt a 2015-ös is: az őszi-téli volt az eddigi legjobban eladott kollekciónk az amerikai piacon. Ebben az időszakban több mint 1100 ruhadarabot értékesítettek a kinti üzletek.

- A gyártás a jövőben is itthon marad?
- Egy része igen, de egyes darabokat és termékcsoportokat már most is külföldön készíttetünk. Jelenleg inkább az a célunk, hogy a gyártás minél nagyobb részét vigyük máshova. Ugyanis azt szeretnénk, ha minden folyamat ott zajlana, ahol azt a technológiát a legjobban ismerik. A selymet például a Távol-Keleten és Indiában tudják a legnagyobb hozzáértéssel kezelni.

- Észak-Amerikában mik a tervek?
- A következő szezonokban szeretnénk minél több neves helyre bekerülni. Egyrészt így nagyobb volumenben tudnánk megjelenni a tengerentúli piacon, másrészt kint vannak olyan áruházbrandek, amelyeknek a szakmában akkora neve van, hogy ha bejutunk, már más országokban is könnyebb lesz az értékesítés. Csak hogy egy példát mondjak, ilyen a Barneys New York.

- A PortfoLion 360 millió forintos befektetéséből is jutott a nemzetközi terjeszkedésre? Mire költötték ezt az összeget?
- A 2012-es befektetés után eredetileg a nagykereskedelmi csatornák megerősítése volt az üzleti stratégiánk, ezért a pénzt arra költöttük, hogy a világban a nagykereken keresztül minél több helyen legyünk jelen. A tervek azóta picit módosultak. Most jutottunk oda, hogy az online felületünket szeretnénk komolyabban átalakítani, ezzel párhuzamosan pedig a kiskereskedelmi vonalat is megerősíteni mindenhol, ahol ez indokolt lehet. Úgy látjuk, hogy a PortfoLion befektetése hamarosan megtérül.

- Jelenleg hány partnerrel vannak jelen az Egyesült Államokban? Hogyan változik ez a szám a jövőben?

- Az idei tavaszi-nyári szezonban 17 partnerboltunk van az országban. Ez várakozásaink szerint folyamatosan bővülni fog.

- Amerika és az EU egy közös szabad kereskedelmi megállapodást készít elő. Milyen hatással lesz a Nanushkára, ha ez az egyezmény megszületik?
- Reméljük, hogy a megkönnyített feltételek következtében felgyorsul az együttműködés a tengerentúli partnerekkel. Akadályt eddig sem jelentett egy ilyen jellegű megállapodás hiánya, de a napi operatív működés szintjén mindkét oldalon könnyebbséget hoz majd.

- Egy kevésbé üzleti kérdés: milyen inspirációk alapján születtek a legújabb kollekciók?
- A mostani tavaszi-nyári ruháinkban a hopi indiánok jelképei és rituáléi jelennek meg. A hopi kultúra mélyen gyökerezik a spiritualitásban és a szimbólumok fontosságában, ami ezt a kollekciót is áthatja.

Névjegy
- 1982-ben született, 18 éves korától a neves London College of Fashionben divattervező szakon tanult.
- Első kollekcióját 2006-ban dobta piacra, majd 2011-ben megnyitotta showroomját Budapest szívében.
- 2012-ben elnyerte a Glamour Woman of The Year díjat, még ebben az évben a PortfoLion által kezelt OTP Kockázati Tőkealap I. 360 millió forint befektetést és 225 millió forint kölcsönt adott divatcégének, a Nanushkának.
- Ruháikat jelenleg mintegy 28 országban több mint 160 boltban lehet megvásárolni; közel 20 ezret adnak el belőlük évente.
- A Nanushka International Zrt. 2014-es árbevétele 391 millió forint volt.
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.