brusszel


Drága tanácsadók

Figyelő Online - Bucsky Péter
2016.08.16  10:00   
mail
nyomtatás
Bár kisebb nehézségek vannak, még időre befejeződhet az elektronikus jegyrendszer kiépítése. Ez azonban nem tűnik az adófizetők szempontjából sikersztorinak.

Amióta Tarlós István főpolgármester felmentette Vitézy Dávidot, az állást váltani kényszerülő közlekedési szakember több ügyben is erős kritikát fogalmazott meg volt cége új vezetésével és a fővárossal szemben. A kommunikációra mindig is nagy energiát fektető Vitézy szerint mindent a legnagyobb rendben adtak át, ám a Budapesti Közlekedési Központ új vezetése nem képes időben végrehajtani a projektet. Pikáns, hogy éppen a BKK létrejötte után álltak le évekre a legnagyobb fejlesztések, és Vitézy akkor azzal érvelt, hogy mindent át kell tervezni, mert a BKV nem jól látta el a feladatát. Így volt ez az 1-es és 3-as villamosok felújításával, a Bubi kiépítésével, a Futár forgalomirányítási és utastájékoztatási, valamint az e-jegyrendszerrel is. A BKK két jelentősebb projektet kezdett meg és juttatott finisbe a Vitézy-érában: a budai fonódó villamoshálózatot és a jegyautomaták beszerzését.

Az e-jegyrendszer előkészítése időközben rekordhosszúságúra nyúlt. A BKV már 2004 óta dolgozott rajta, ők is csak egy visszavont tanácsadói szerződésig jutottak el. A Vitézy vezette BKK ugyan szerzett hitelt az EBRD-től a beruházásra, ám ott cserébe elvárták a saját beszerzési szabályok követését, ami nem könnyítette meg a főváros dolgát. A BKK legutóbb közleményben tájékoztatott arról, hogy gondok voltak a rendszer előkészítésével. Erre rögtön reagált Vitézy egy Facebook-posztban. Állítja, hogy a legjobb szakértőket kérték fel, akik a londoni e-jegyrendszer megalkotásán is dolgoztak. Ami nem jelent jó referenciát, ha azt nézzük, hogy az eredeti 150 millió fontos költségek végül 190 millióra emelkedtek. A PPP-s (vagyis az állam és a magánszféra együttműködésében megvalósuló) konstrukcióban kiépített rendszert végül ekkora összegért vásárolta ki a Transport for London, így valószínűleg a világ egyik legdrágább jegyrendszerével büszkélkedhetnek. Ennek is szerepe lehet abban, hogy a brit fővárosban világviszonylatban is kiemelkedően drága a tömegközlekedés, még a jövedelmekhez viszonyítva is. Nem mellékesen az e-jegyet kiépítő Tran-Sys szerződését nem hozták nyilvánosságra, s az egész projektet többen kritizálták a transzparencia hiá-nya miatt. A tanácsadókat - úgy tudjuk - az EBRD jelölte ki, és a minőségbiztosítót is a bank ajánlotta. Informatikai projektekre rálátó forrásaink arra figyelmeztetnek, hogy az ilyen külső tanácsadóknak érdekükben áll az előkészítési fázis meghosszabbítása, bonyolítása, mert így tudnak sokat számlázni. Ők a megvalósításban, az üzemeltetésben nem vesznek részt, felelősségük tehát nincs.

A budapesti e-jegyrendszerről azt mondják, hogy a világ talán legfejlettebbje lesz, ám nem biztos, hogy ez a projekt mellett szól. Persze jó, ha a legkorszerűbb technológiát használják, de kérdés, tud-e annyival többet a 29 milliárd forintos kiépítési költségű hazai rendszer például a bukarestinél, amit viszont 4 milliárdból kihoztak (igaz, még 2006-ban). Ott egy chipkártyát használnak, amit csak fizikai-lag lehet feltölteni például egy automatánál. A budapesti ehhez képest egy online szisztéma lesz, amelynek a lényege, hogy a kártya odaérintésekor egy szerverről kéri le a rendszer az információkat az adott kártyán lévő összegről, a tulajdonos utazási jogosultságáról. Mindez akkor lehetséges, ha a rendszer hozzáfér a központi adatokhoz. A kiírt pályázatban azonban nem szerepel, hogy az adatoknak összeköttetésben kell lenniük néhány, a BKK-nál már futó alkalmazáshoz.

Arra sincs még válasz, hogy a 29 milliárdos fejlesztési és üzemeltetési költséget hogyan tudja az évi csupán 60 milliárdos jegyárbevételből kigazdálkodni a BKK. A projektben részt vevők a bliccelés visszaszorítása miatt megugró forgalomra számítanak. A hitel 8 éves futamideje alatt 4 milliárddal kellene ehhez emelkednie az utastábor bővülésével a bevételeknek.

Hiteles gondok

Információink szerint a BKK már hetek óta tárgyal magyar kereskedelmi bankokkal, és a Népszabadság információi alapján az OTP lehet az egyik befutó. Az EBRD hitelével sok probléma van, jó eséllyel alacsonyabb kamatokat is el lehetne érni. A kontraktus nem nyilvános, a bank kényesen kerüli a transzparenciát. További érv a finanszírozó kiváltása mellett, hogy a hitelszerződés, illetve a fővárossal és a BKK-val kötött háromoldalú kontraktus szinte mindenben vétójogot ad a banknak. Ennek része, hogy akár a jegyárbevételeket is leemelheti a BKK számlájáról, és méregdrága szakértők foglalkoztatását írhatja elő a projekthez. De azért sem jönne rosszul az EBRD kivonása, mert a BKK jelentős átalakítása is lehetetlen a jóváhagyásuk nélkül.

A cikk megjelent a Figyelő 2016/32. számában

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.