brusszel


A félelem és rettegés járja be a City utcáit

Figyelő Online
2016.09.26  12:11   
mail
nyomtatás
A londoni City pénzügyi szolgáltatási cégeinek vezetői "rémülettel figyelik", hogy a brit kormányon belül egyre erőteljesebb a törekvés a "hard Brexitre", vagyis arra, hogy Nagy-Britannia ne csak Európai Unióból, hanem annak egységes belső piacáról és a vámunióból is vonuljon ki - írta citybeli forrásokat idézve a hétfői Financial Times.

A londoni gazdasági napilap szerint a City vállalatvezetői attól félnek, hogy ez kikezdi az üzleti bizalmat, arra késztet vállalatokat, hogy elhagyják Londont, és így károkat okoz a City pénzügyi központjának. A Financial Timesnak nyilatkozó bankvezetők, akik tárgyaltak kormányzati illetékesekkel, közölték a lappal: az a meggyőződés alakult ki bennük, hogy Theresa May brit miniszterelnök végül ki fogja vezetni Nagy-Britanniát az EU belső piacáról és a vámunióból.

Az idézett bankárok attól tartanak, hogy a kormány szakpolitikai döntéseit a Brexit- párti miniszterek formálják, köztük Liam Fox külkereskedelmi miniszter, aki már júliusban kijelentette, hogy Nagy-Britannia "valószínűleg" felmondja a vámuniót, és David Davis, a Brexit-tárgyalások irányítására újonnan létrehozott szakminisztérium vezetője, aki nemrég "valószínűtlennek" nevezte, hogy Nagy-Britannia az EU egységes belső piacának tagja maradhatna, miután kilépett az Európai Unióból.

John McFarlane, a Barclays befektetési bankcsoport elnöke és a The CityUK lobbicsoport vezetője a Financial Timesnak kijelentette: az ilyen "szóbeli keménykedés" veszélye az, hogy növeli a bizonytalanságot, csökkenti a bizalmat, és arra készteti az üzleti vállalkozásokat, hogy elővegyék a fiókból kivonulási terveiket.

Az egyik amerikai nagybank név nélkül idézett vezetője azt mondta: attól tart, hogy Theresa May "nem fogta fel teljesen", milyen következményei lehetnek a Cityre a hard Brexitnek.

John Holland-Kaye, a londoni Heathrow repülőtér vezérigazgatója a Financial Timesnak azt mondta: "teljesen kezelhetetlen" helyzet állhat elő például a repülőterek, a kikötők vagy a brit és a francia part közötti tengeralatti vasúti forgalmat bonyolító Eurotunnel számára, ha a rendszerbe hirtelen be kell építeni a hard Brexittel járó összes ellenőrzési kötelezettséget. Más citybeli vezetők arról számoltak be, hogy a Brexit-párti miniszterek egyelőre nem is állnak szóba a Cityvel, és ha "valaki megpróbál tárgyalni velük a részletekről, azzal hessegetik el, hogy megkérdőjelezi a Brexittel járó előnyöket". Ezekre a kockázatokra külföldről is figyelmeztették már a brit kormányt. Jens Weidmann, a Bundesbank - a német jegybank - elnöke a The Guardian című baloldali brit napilapnak a minap kijelentette: a "hard Brexit" azzal járna, hogy a londoni City pénzügyi szolgáltató szektorának vállalatai elveszítenék a passporting-jogokat, vagyis szolgáltatásnyújtási engedélyeiket a kontinentális EU-gazdaságokban.

Weidmann szerint e jogok az uniós belső piachoz kötődnek, és automatikusan megszűnne hatályuk a londoni Cityben, ha Nagy-Britannia nem maradna az egységes EU-piac tagja.

A német jegybank vezetője hozzátette: ebben a helyzetben több, jelenleg Londonban működő pénzügyi intézmény is "átgondolhatja", hogy hol legyen központi telephelye. Weidmann szerint Frankfurt "vonzó" alternatívát kínálhat, és "szívesen is látná a (Londonból) újonnan érkezőket"

Kapcsolódó cikkek
MTI
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.