A montenegrói parlamentben ugyanakkor bérelt helye van a kisebbségi pártoknak, ezek már 0.7% eredménnyel delegálhatnak képviselőt (a horvátok ennek a felével is). Ennek megfelelően a most megválasztott parlamentben a bosnyákokat 2, az albánokat és a horvátokat 1-1 mandátum illeti meg.
Ebben helyzetben tehát a kisebbségi pártok fogják eldönteni, ki alakíthat kormányt: a négy kisebbségi mandátummal Djukanovicék és az ellenzék is többségbe kerülhet. Az ellenzék átmeneti kormányt tervez, ami egy-két év alatt előkészíti az országot egy valóban szabad és tisztességes választás megtartására.
A legvalószínűbb, hogy a kisebbségi pártok Djukanovicot választják, és folytatódhat a DPS évtizedes sikerszériája. Már a 2006-os függetlenségi népszavazáson is a kisebbségek jelentették a mérleg nyelvét - összesen 2000 szavazaton múlt, hogy ma Montenegró nem Szerbia társállama egy közös federációban. A kisebbségeknek, lássuk be, éppen elég okuk volt a Szerbiával közös államalakulat ellen szavazni.
A körülmények szerencsére sokat változtak az elmúlt évtizedben. Már kevésbé téma a függetlenség kontra federáció megosztás, ennek megfelelően az ellenzék is sokoldalúbb lett. Viszont Djukanovic valóban pozitívan diszkriminálta a kisebbségeket, akkor is bevette a képviselőiket maga mellé a kormányba, amikor a parlamenti matematika alapján erre nem lett volna szükség, és általánosságban is bőkezűen bánt a kisebbségi jogokkal.
A játszma ugyanakkor még nincs lefutva, az ellenzék is meggyőzheti a kisebbségeket, hogy támogassák őket és átmeneti kormányukat. Először is, bár az ellenzék soraiban még mindig ott vannak a „szerb" pártok, ők a kampányban sokat finomhangoltak a kommunikációjukon, ráadásul olyan nyugatos, Európa-párti, már-már liberális pártok is vannak az ellenzéki oldalon, mint a Forum 2010 gazdasági think-tank alapjain megalakult URA nevű párt. Másodszor, a kisebbségek kisebbségként ugyan aligha panaszkodhatnak Djukanovic rendszerére, de montenegrói állampolgárként annál inkább. A gazdasági mutyik, visszaélések, Djukanovic erőpolitizálása éppenséggel egy montenegrói bosnyákot vagy albánt is joggal zavarhatnak. A montenegrói kisebbségek ismerői ráadásul azt is tudják, hogy éppen a fenti okok miatt ezek a közösségek is megosztottak.
Gyakorlatilag azért ez óriási kockázatokkal járna: az adott párt könnyen bukhatja választói bázisa nagy részét, ahogy ez történt azokkal a kisebb pártokkal, akik korábban frigyre léptek Djukanovic-csal (LPCG, SDP, újabban Pozitivna).
Ennek a megoldásnak egy alváltozata, ha nem teljes frakciók csatlakoznak a kormánytöbbséghez, hanem csak néhány képviselő. A Balkánon a választások utáni pártcserének komoly hagyománya van - nyilván létezik az az összeg/pozíció, amiért a balkáni politikus újragondolja pártválasztása helyességét.
Szerb fegyveresek Montenegróban?
A negyedik szcenárió a megismételt választás, ha maradna a patthelyzet. Az ellenzék hajlana is erre, legalábbis most erősen elkezdték kommunikálni, hogy nem ismerik el a választás eredményét. Ahhoz képest, hogy kifejezetten azért jött létre egy átmeneti kormány idén áprilisban, hogy a választási csalás lehetőségeit felszámolják, meglehetősen sok volt a gyanús jel. Az ügyészségre 114 konkrét panasz érkezett. Felkerültek a netre például olyan videók, amikben külföldön élő montenegróiak vallották, hogy repülőjegyüket az állam fizette, ha a szavazás napján a megfelelő listára adják a szavazatukat, illetve sokan szavazatvásárlási kísérlet miatt is feljelentést tettek. Az EBESZ nemzetközi megfigyelői mindazonáltal nem emeltek kifogást a választás szabályossága ellen, külső támogatás hiányában pedig aligha kényszeríthető ki egy új választás.
Az is felmerülhet, valóban akarná-e ezt az ellenzék: a mostani kampány rendkívül költséges volt, kérdés, maradt-e még tartaléka a kisebb pártoknak.
A helyzet kulcsa tehát most a kisebbségek kezében van. Ha beállnak Djukanovic mögé, Európa leghosszabb ideje hatalomban lévő politikai pártja újabb négy év bizalmat kap, és minden marad a régiben. Ha nem, azzal egy újabb érdekes fejezet veszi kezdetét Montenegróban, amikor nyolc, ideológiailag enyhén szólva sem egységes pártból (plusz a kisebbségiek) alakul amolyan „rendszerváltó" kormány.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.