brusszel


Milliárdos belépő

Figyelő Online - MAROSI GERGELY
2017.02.14  14:00   
mail
nyomtatás
Interjú Holczhauser Andrással, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkárával.
- Hatalmas költségvetési különbségek vannak a Vendée Globe résztvevői között, a verseny honlapja több mint tízszeres differenciáról ír. Egyre inkább elszakad a vitorlás elit a többiektől?
- Ez így van, és mindig is így volt, ez a profik versenye. Pontosan nem tudnám megmondani, de már a belépő költségvetés is milliárdos tétel. Nagyon nehéz egy ilyen projektet és büdzsét összerakni. Meg kell építeni vagy venni a hajót, felkészülési versenyeken kell részt venni, meg kell vásárolni a műholdas kommunikációs szolgáltatásokat, a profi meteorológiai előrejelzéseket, és rengeteg olyan eszközt, amely mind nagyon sokba kerül. A karbon technikával épült foileres hajók sokkal drágábbak, ugyanakkor könnyebbé, gyorsabbá váltak. Azt láthatjuk, hogy az élversenyzők négyévente gyorsulnak 4-6 napot, és a következő Vendée Globe-ra is nagy technikai fejlődés várható.
- Mi történik egy hajóval, ha a versenyzőnek már nincs rá szüksége? Mekkora a kereslet egy ennyire speciális vitorlásra?
- Ezeket a hajókat csak ehhez hasonló versenyekre lehet használni. Csak olyan versenyzőnek lehet eladni, akinek megvan a stábja, szándéka arra, hogy hasonló megmérettetéseken elinduljon. Ők azok, akik licitálnak a hajókra, és megveszik azokat. Huszonkilenc hajó nevezett az idei Vendée Globe-ra, és nagyjából ennyi várható a négy év múlva következőre - ez egy nagyon szűk piac. Az élversenyzőknek biztosan új hajója lesz 2020-ban.
- Mekkora publicitási értéke van egy Vendée Globe-szereplésnek? Fa Nándor ugyanakkora hős, mint itthon?
- Nándi valósággal nagyobb hős, mint itthon, Párizsban felismerik, óriási az elismerés, ami a versenyzőket övezi, sok ezren várják őket a kikötőben. Hatalmas médiaérdeklődés veszi körül a versenyt. Franciaország a földkerülő versenyek bölcsője, igazán értik, tisztelik és értékelik a teljesítményt. Rendkívüli kitartás és fizikális felkészültség, technikai és taktikai tudás kell egy ilyen versenyhez. Az is fantasztikus Nándi teljesítményében, hogy ezt az eredményt ismét egy saját tervezésű és hazai építésű hajóval érte el. A francia élversenyzők profik, óriási stábbal dolgoznak, őket nem látni szerszámokkal a kézben hajót építeni. Nándi nagyon pontosan meghatározta a célt: 90 nap körüli időre készült. Biztonságos hajót tervezett, nem volt komoly technikai problémája, arra nagyon büszke, hogy fel sem kellett másznia az árbocra. Hihetetlen teljesítmény, hogy ennyire pontosan látta, mit tud a hajó, mit tud ő, és a maximumot hozta ki mind magából, mind pedig a vitorlásából.

További részletek Fa Nándor versenyéről a friss, csütörtökön megjelenő Figyelőben.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.