LÉPÉSKÉNYSZERBEN
A 2007 óta 28 tagú unió felgyorsult folyamatai kezdtek ellenőrizhetetlenné válni. Európa déli és keleti régióiból fapados járatok tucatjai, autó- és buszkaravánok viszik a vendégmunkásokat és jobb életre vágyókat nyugatra. Az osztrák railJet vonat az egyébként is munkaerőgondokkal küzdő Budapestről és Észak-Dunántúlról egyenesen Németország közepéig viszi a dolgozókat.
A tömeges munkaerőáramlás a kibocsátó országokban minőségi munkaerőhiányt szül, ami az itthon maradó képzett munkaerőért folytatott növekvő versenyhez, például fizetésemeléshez vezetett.
Az újonnan megjelenő munkaerő kínálat a célországokat is megváltoztatta. A fizetések régóta lassabban nőnek, mint a nagyvárosi lakbérek. A legjobban és legrosszabbul fizetett piaci munkahelyekért is nagyobb lett a verseny. A célországok tehát szigorítanának, Anglia évi 100 ezer, Marin LePen Franciaországa évi 200 ezer bevándorlót fogadna.
Már David Cameron is kettőről öt évre akarta azt az időszakot növelni, ameddig a szigetországba érkező uniós állampolgárok nem férhetnek hozzá a brit jóléti rendszerhez. A brexit előtti óvatos kísérletek még az uniós jogszabályok keretei között kerestek megoldást.
Cameron 2016 januári budapesti látogatására időzítették például annak bejelentését, hogy a diszkrimináció elkerülése érdekében a pályakezdő brit fiataloknak is négy évet kellene folyamatosan dolgozniuk, mielőtt jövedelempótló támogatást kaphatnak. A brit kilépési nyilatkozat benyújtása után ezek a korlátok megszűnnek, az Egyesült Királyság szabadabban alakíthatja jóléti szabályozását.
A szigetországból kiszoruló uniós vendégmunkások közül sokan nem haza, hanem Németországba, vagy Ausztriába mennek. Az Európán kívülről érkező migráció célországainak számító németnyelvű országok ezzel kettős nyomás alá kerültek. Nekik is lépniük kell.
NÉMET JÓLÉTI BREXIT
Ameddig a "polgárháborús menekültek" befogadását és integrálását politikai okokból nem kérdőjelezhetik meg, addig a nem dolgozó uniós állampolgárok juttatásait már Ausztriában és Németországban is korlátoznák.
Az alaphelyzet ugyanaz, mint Angliában. A legtöbb szociális juttatásnak az a célja, hogy a helyi inaktív, de egyébként munkaképes lakosság munkába állását ösztönözze. A segélyek és támogatások átsegítenek az olyan problémás időszakokon, mint a gyermekek felnevelése, vagy a munkanélküliség. A segélyt magunk, vagy idővel gyermekeink munkába állásával "fizetjük vissza" a társadalomnak.
Az utóbbi évtizedekben a segélyeknek ez a funkciója kiüresedett. Ahogy a bevándorlók második-harmadik generációja közül sokan megrekednek a jóléti rendszerben, úgy több tízezer, más tagországban élő uniós állampolgár is. Amikor a számuk elérte a kritikus küszöböt, a német hatóságok megtagadták tőlük a támogatást. Egy Lipcsében élő munkanélküli román asszony ezt nem fogadta el, és az EU Bíróságához fordult. A 2014 őszi ítélet nem neki adott igazat, így Németország nem köteles a munkanélküli uniós állampolgároknak segélyt fizetni.
A munkanélküli uniós külföldiek juttatásainak korlátozása mellett a németnyelvű országok egy további dolgot is szívesen átvennének az angoloktól. London csak a valóban ott élő gyermekek után fizetné a teljes családi pótlékot.
Németország 2016-ban 476 millió eurót utalt 161 ezer gyerek után más tagországokba, köztük 8600 gyerek után Magyarországra. Ausztria 2015-ben 249 millió eurót utalt 122 ezer gyerek után más tagországokba. A számokat látva nem nagy költségvetési összegekről beszélünk, inkább a terelő hatás fontos, a nyugati országok ezzel ugyanis azt üzenik, hogy a szülők után a gyerekeket is várják, hiszen holnap is kellenek majd munkások.
A tervezett szigorításnak van kedvező hatása itt is. Az új lengyel kormány a második gyerektől már havi 113 eurót fizet, ami kezd versenyképes lenni a 190 eurós német, vagy 150 eurós osztrák családi pótlékkal. Nálunk a családi adókedvezmény és a CSOK bír nagyobb marasztaló erővel.
A családi pótlék körüli vita kapcsán többet beszélünk munkáról, családról, gyermekekről, a kibocsátó és a célországok érdekéről. Végre újból nyertes-nyertes megoldást keresünk.
A cikk megjelent a Figyelő 2017/13. számában!
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.