Alacsony bázisról, de dinamikusan növekszik a 3D-tévék eladása az olimpia előtt. A vásárlók döntési szempontjai közé már az energiatakarékosság is befurakodott.
Nem sokkal korábban beszerzett plazma- és LCD-tévéken nézhették a foci-Eb meccseit a fővárosi Akvárium Klub látogatói, illetve óriáskivetítőnek LED-falat is építettek. A lapunk által megkérdezett több budapesti szórakozóhely közül azonban ez volt az egyetlen, amely az idén megújította tévés eszközparkját (lásd alább keretes cikkben).
Fővárosi műszaki üzlet. Keresik a térhatást. Fotó: Bánkuti
Hiába követi tehát hamarosan olimpia az Eb-t, a vendéglátóhelyek kereslete vélhetően nem lendíti fel a tévéeladásokat. A gyártók és a kereskedők így csak a háztartásokban bízhatnak, és bennük nem is kell csalódniuk. A hazai tévépiacon meghatározó súllyal két dél-koreai cég rendelkezik, a Samsung és erős másodikként az LG. Utóbbi becslései szerint a tavalyihoz képest idén 10-20 százalékkal nő a magyar piac forgalma.<#zaras_figyelo#>
Igaz, arról, hogy valójában mekkora az ágazat, nem is olyan könnyű adatokat szerezni. Rab Sándor, a Sony magyarországi kereskedelmi igazgatója nagyjából 250 ezerre becsüli az egy évben eladott tévék számát, míg Dreiszker Péter, a Samsung Electronics Magyar Zrt. fogyasztói elektronikai divíziójának marketingmenedzsere úgy látja, az idén várhatóan 400 ezernél több televízió kel el a hazai piacon. A KSH 2010-es adatai alapján az országban csaknem 6 millió tévé műkö-dött, amelyből 750 ezer volt plazma vagy LCD.
TÉRHATÁSÚ OLIMPIAMivel a londoni olimpiát 3D-ben is közvetítik, több piaci szereplő a technológia gyors térhódítására számít. „Januártól májusig nagyjából nyolcszor annyi 3D-tévé kelt el, mint a múlt év hasonló időszakában” – mondja például Szili Krisztián, az LG Electronics regionális szórakoztatóelektronikai marketingmenedzsere. A kiinduló bázis ugyanakkor vélhetően szerény, még akkor is, ha a GfK Hungária szerint egy év alatt megnégyszerezték piacrészüket a 3D-s LED-tévék.
Az Eb-re való készülődés időszakában általánosságban is jelentősen nőttek az eladások: darabszámban és értékben is 30-40 százalékos növekedést könyveltek el az egy évvel korábbihoz képest. Ez persze nem csak a sportrajongók miatt alakult így, a gyártók és a kereskedők rendre a kiemelt sportesemények elé időzítik vásárlásösztönző kampányaikat. A GfK Hungária szerint májusban erősödtek leginkább az eladások. Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere viszont arról számolt be, hogy közvetlenül az esemény előtti napokban nőtt ugrásszerűen a forgalmuk, június egészében pedig 50 százalékos növekedést könyvelhettek el. Ebben az időszakban az értékesítés volumene a karácsony előttiével vetekedett.
Bár az Eb és az olimpia hatása nyilván erősíti egymást, Sztupár Andrea, a GfK Hungária kereskedelem és technológia területének vezetője szerint az utóbbi hatása enyhébb lesz a forgalomra, hiszen a cserét tervező sportrajongók nagyobb része már az Eb előtt beszerezte az új tévét.
Okosból buta tévé
Míg a plazmatévé a képpontokat kis világító gázbuborékokkal, addig az LCD a háttérvilágítás-szűrőkön keresztüli átengedésével állítja elő. A LED-es változatban pedig diódák adják a képernyő háttérvilágítását. A plazmapanelek átlagos élettar-tama 100 ezer óra, míg az LCD-é 50 ezer. A LED látványos előnye, hogy vékonyabb, mint a hagyományos LCD, emellett kevesebb áramot is fogyaszt. Az alapkészülékek mellett egy másik szempontú megközelítésben megkülönböztethetünk okos és 3D-s tévéket, illetve ezek kombinációit is. Igaz, a szolgáltatók által biztosított set-top-boxok az okos készüléket is egyszerű monitorrá, a számtalan beépített előnyös funkciót pedig használhatatlanná tehetik. Az OLED-kijelzők háttérvilá-gítás nélkül működnek. Ennek előnye, hogy a fekete színt nagyobb kontraszttal jelenítik meg, valamint vékonyabbak és könnyebbek is lehetnek a hagyományos, folyadékkristályos modelleknél.
A PLAZMA VISSZAVÁGDarabszámra a piac több mint felét a LED-es háttér-világítású készülékek adják. A hagyományos LCD-készülékek és a plazmatévék aránya pedig értékben és mennyiségben az elmúlt években is jellemző tendencia szerint folyamatosan csökken.
A legnépszerűbb tévé az idei vásárlási boomban a Full HD felbontású, 80-82 centiméteres képátlójú, LED-es háttér-világítású készülék volt, amelyhez átlagosan 96 ezer forintért lehetett hozzájutni. A LED-es LCD kategória egyébként 80 ezer forint körül kezdődik, de 1 millió forintért is árulnak ilyen készüléket. A vásárlók továbbra is az ár-érték arány és a funkciók alapján választanak elsősorban, az utóbbi időben viszont egyre nagyobb jelentőséget kap az energiatakarékosság.
A hagyományos LCD-technológia – amelynek darabjai a 70 és 700 ezer forint közötti árkategóriába esnek – Dreiszker Péter szerint mára gyakorlatilag elavultnak tekinthető, a LED minden téren messze felülmúlta, akár a képminőséget, akár a külső megjelenést, a keret és a készülék vastagságát nézzük. Ráadásul a marketing-erőfeszítések nyomán a vásárlók is egyre inkább preferálják az LCD LED tévéket. Így a nagyjából 90 és 700 ezer forint között árusított plazma is jelentősen alábecsült kategóriának számít – teszi hozzá Rab Sándor.
Ezzel szemben például a pestszentlőrinci Plazmadiszkontban – amely nevével ellentétben magas árfekvésű készülékeket árusít – azt látják, hogy a plazmatévéket a drágább készüléket és magas szolgáltatási színvonalat kereső vevők vásárol-ják. „A plazmatévék világa a 106 centiméteresnél kezdődik. A HD-adások és a Full HD-filmek nyújtotta felbontáshoz valójában a 120 cm körüli készülékek a belépő méretek” – mondja Szalai Jenő, a Plazmadiszkont tulajdonos-ügyvezetője. A kategóriát a Media Markt tapasztalatai alapján sem kell temetni, a plazmakészülékek iránt is nőtt a kereslet, köszönhetően a jó ár-érték aránynak és annak, hogy ez a technológia kifejezetten kedvez a sportközvetítéseknek.
Olcsó beszerzés
A korábbi évek tévévásárlásai nyomán kevés szórakozóhelyen kellett ez évben beruházni. A belvárosi Instant a közvetítéseket projektor és kivetítő használatával oldja meg. A margitszigeti Holdudvarban sem használnak tévéket, egy-egy jelentősebb programra nagyméretű LED-falat bérelnek. Szomszédjukban, a Champsben azonban a LED-falon kívül projektoros vetítéssel és plazmatévékkel is igyekeznek becsábítani a vendégeket. Igaz, az idén ők sem fejlesztették az eszközparkjukat. Pataki László üzletvezető szerint a plazmatévék nagyon strapabírók, a
3 évesek is kiválóan működnek, de van 8-10 éves készülékük is. Az olcsó beszerzés és fenntartás híveiként a belvárosi helyükön 25-26 LCD-tévével működnek, és az utóbbi 2-3 évben már nem is költöttek ilyesmire. Sokszor ugyanis kihasználatlanul állnak az eszközök. Ha nincs az ideiekhez hasonló sportesemény, akkor gyakran csak minden második készüléket kapcsolják be egy-egy meccs kedvéért.
KIKÖLTEKEZTEKAmi a legújabb, OLED-technológiát illeti, sorsáról teljesen megoszlanak a vélemények. „Mivel a technológia nem igényli a háttérvilágítást, így a mérnökök 4 milliméter vékony, akár 140 centiméter képátlójú, extrakönnyű monitorokat tudtak al-kotni” – mondja Szili Krisztián. A korábbi terveket felülírva az LG nemrég jelentette be, hogy már ez év végén megkezdi az újítás tömeggyártását. Mások ugyanakkor nem hiszik, hogy az OLED felforgatná a piacot a következő években.
Jövőre ráadásul híján leszünk nagy sporteseményeknek, és az is valószínűtlen, hogy a hazai vásárlóerő szárnyalni kezdene. Igaz, addigra legalább a végtörlesztés hatásai gyengülnek, hiszen az idén ez is visszafogta a költekezési lehetőségeket.