brusszel


A jövő felélése elkezdődött!

Papp József a rezsicsökkentés mellékhatásairól és kockázatairól
Figyelő Online - Papp József
2013.11.07  11:00   
mail
nyomtatás
Tavaly a kábelszolgáltatómat felvásárolta egy globális cég. Akadozni kezdett az internet, a tévécsatornák közül pedig épp az a kettő került ki, amelyet nézni szoktam. Lakhelyemen pont akkor kezdte kiépíteni hálózatát egy új szolgáltató.
Váltottam: jobb minőségű netet kapunk, újra nézhetem a kedvelt csatornáimat, és ismét lett vonalas telefonunk: az országon belüli vonalas hálózatokon korlátlanul lehet beszélni. A telefont, amelynek havi díja 5000 forint volt, már évekkel ezelőtt lemondtuk. A korábbi szolgáltatónak a világhálóért és a tévéért havi 11 ezret fizettünk. Most a három szolgáltatás mindösszesen 5200 forintba kerül a korábbi 16 ezer helyett. Azaz harmadnyi árat fizetek jobb minőségű szolgáltatásért.

A rezsicsökkentés, amely rövid távon a választópolgárok korrumpálására szolgál, hosszabb távú célja pedig a piac újraosztása, mindenképpen káros következményekkel jár. A verseny kiiktatásával a szolgáltatások színvonala csökken, a tarifák többlépcsős mérséklése miatt az árak pedig nem fedezik majd az amortizációt. A szükséges pótlások elmaradnak, hacsak nem dotálja majd az állam az árakat. A szubvenció fedezete természetesen más nem lehet, mint újabb adókat kivetni.

Két éve egy lakástakarékban felgyülemlett pénzből újra cseréltem az elavult gázkazánomat. A gázfogyasztásunk harmadával esett vissza. A beruházás a megtakarításból 4 év alatt megtérül. De ha azt vesszük, hogy a lakástakarékhoz az állam is hozzájárult, a megtérülés még gyorsabb. És közben keresletet támasztottunk gázkészülékre, -szerelésre, kéményépítésre. Az energiaracionalizálásra ösztönző szabályozó rendszer – német mintára történő – kialakításával egy látványos és fenntartható gazdasági növekedést lehetne beindítani. A rezsicsökkentés erőltetett kampányával viszont elveszik az energiahatékony megoldások iránti érdekeltség.

Lakóhelyemen már évek óta jól működik a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés. Mivel a konyhai és kerti hulladékot komposztáljuk, kommunális hulladékot alig termelünk, így a kuka kisebbre cserélésével csökkenteni tudtuk a szemétdíjat. Azáltal pedig, hogy a PET-palackokat magyar szabadalom alapján gyártott készülékkel zsugorítjuk és külön zsákba gyűjtjük, azt pedig a tisztán maradó zsugorítmányokból magas hozzáadott értékű termékeket előállítani képes újrahasznosító cég költségére postára adjuk, még pénzt is kapunk, zsugorítmányonként két forintot.

De ha nálunk is azon az elven működne a hulladékgazdálkodás, mint a legfejlettebb országokban, vagyis a hulladékot nem szemétnek, hanem értékes alapanyagnak tekintenénk, akkor egyáltalán nem is lenne szükség a szemétdíjra. A magyar kormányok azonban úgy döntöttek, hogy az uniós támogatásokból inkább drága hulladéklerakókat építenek. A rezsicsökkentési kampány, a szemétlerakási díjak uniós direktívák által előírt drasztikus emelésével egyidejűleg, súlyos következményekkel jár. Azon túl, hogy a csökkentett szemétdíjak nem fedezik a lerakás költségeit, és emiatt a szolgáltatók nem viszik el a szemetet, az a veszély is fenyeget, hogy vissza kell majd fizetni a lerakók építésére felhasznált uniós támogatásokat. Folyósításuk feltétele ugyanis az önfenntartó hulladékgazdálkodás rendszerének a megteremtése, amelynek legfőbb eleme az amortizációt is tartalmazó szemétdíjak kirovása.

A rezsicsökkentést a választási küzdelem Jolly Jokerévé tevő vetélkedés nem szolgál semmilyen közérdeket. De blokkolja az amúgy is gyenge lábakon álló gazdasági növekedést.  Mindez azért is roppant sajnálatos, mert a korrekt versenyen alapuló piacgazdaság a fentiekben bizonyított módon eleve képes kikényszeríteni azokat a reakciókat, amelyeknek eredőjeként a rezsiköltségek optimalizálódnak. Mindazonáltal a rezsicsökkentést kormányprogrammá tevő politikának abban igaza van, hogy a közszolgáltatások díjai Magyarországon magasak.

Ennek oka egyrészt a korrekt piaci verseny, valamint a rezsiköltségekkel való takarékoskodásra ösztönző érdekeltségi rendszer hiánya, illetve az, hogy a politikai elit ellenérdekelt a kiadások csökkenésével járó innovatív megoldások széles körű elterjedésében. Másrészt pedig azért olyan magasak a rezsidíjak, mert azokba olyan „járadékokat” építettek be, amelyeket aztán a találóan hipokrita parazitának nevezett állam működtetésére fordítanak. A beépített tételek egy része közvetett módon, más részük közvetlenül finanszírozza a képmutató élősdiséget.

A szocialisták, akik a rezsicsökkentés második ütemét most megszavazták, sárosak azért, hogy ezek a járadékok beépülhettek a közszolgáltatások díjaiba. Felelősek a gázárban elismert költségként szereplő, a szakértők által szükségtelennek minősített gáztárolók utólagos finanszírozására szolgáló tételekért. Vagy az áram árába beleszámolt garantált profitért, amelynek egy részét az új tulajdonosok – nehéz a gyanút elhessegetni – esetleg visszacsorgatták.

A rezsidíjakban vannak olyan elemek is, amelyek közvetlenül finanszírozzák a képmutató élősdiséget. A költségvetési kiadások közül a GDP-hez viszonyítva az uniós átlagot lényegesen meghaladja az állam működési költségeinek, gazdasági tevékenységének, valamint a kamatkiadásoknak az aránya. A túlárazott közbeszerzések, a piaci versenyt torzító támogatások, az államosítások, valamint a kamatfelárak fedezetére szolgáló adókat a multinacionális összeszerelő cégektől nem lehet beszedni. A nagy termelékenységű, teljes kibocsátásukat exportáló vállalatok által megtermelt GDP-ben az adók aránya alacsony.

A magyar kkv-szektor vagy nem tudja, vagy nem hajlandó megfizetni ezeket az adótételeket, a keresetek egy részének zsebbe adásával eltitkolja jövedelmének egy hányadát. Így leginkább a közszolgáltató cégek azok, amelyektől a legtöbb adót lehet beszedni. Néhány vízműnek a nyilvános beszámolóik alapján megbecsültem a GDP-jét. 57 százalék az általuk előállított GDP adótartalma! Ezek a cégek nem tudnak elköltözni, sok esetben állami tulajdonban vannak, így a bérek adóit sem tudják elcsalni. Ráadásul mivel nem exportálnak, a hozzáadott érték adóját, az áfát is itt fizetik meg, szemben az exportőrökkel, akik ilyen adót nem kell, hogy teljesítsenek. Nem véletlen, hogy ezekre a közszolgáltatókra egy új adónemet vetettek ki, a vezetékadót.

Azt a rezsicsökkentést, amely ezeknek a járadéktételeknek a lefaragására irányulna, maximálisan támogatnám. De jól tudjuk, hogy nem erről van szó. A hipokrita parazitizmus csapjainak elzárása helyett a rezsicsökkentés fedezete a szolgáltatók profitja és az amortizáció. Mi sem árulkodóbb ennél, mint az, hogy egy nemrégiben elfogadott salátatörvényben az állami vízközművek mentesülnek az amortizációs visszapótlási kötelezettség alól. Azaz a pénzt elkölthetik. És el is fogják, mert a csökkenő bevételekből más módon nem lehet a működést finanszírozni. A jövő felélése elkezdődött!

A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalkozásfejlesztési Intézetének docense
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200