Az elmúlt 30 év folyamatos megújulása következtében napjainkban már a legtöbb vállalkozó és üzletember tevékenységének teljes folyamatát PC segítségével végzi, sőt, az utca embere is számítógépen vezeti az edzéstervet, figyeli a szomszéd szobában alvó gyermekét, és társas kapcsolatait is egyre inkább a virtuális világban ápolja. Az internet elmosta a munkavállaló és a foglalkoztató közti éles határvonalat is. Napjainkban már több millióan otthonról, saját maguk főnökeként végzik munkájukat, és online cserkészik be ügyfeleiket.
Esther Dyson szerint a 3D nyomtatás is hasonló pályát fog befutni: szép lassan elmúlik majd az újdonság varázsa, és fokozatosan begyűrűzik a mindennapjainkba. Idővel elég olcsó lesz ahhoz, hogy bárki (akár otthon is) alkalmazza - gyerekjátékok, protézisek vagy újabb (nyomtató)gépek nyomtatására.
A számítógéphez és az internethez hasonlóan a 3D nyomtatás is világszerte átformálja majd az ipart és az üzleti életet. Már most egyre több olyan 3D-s nyomtatásra szakosodott szolgáltató működik, amely saját tervezésű, személyre szabott kivitelezést garantál, illetve online katalógusból kiválasztható, vagy 3D-s design shopokból megrendelhető formákat kínál.
Dyson jóslata szerint ezeket az egyéni igényekre összpontosító szolgáltatókat hamarosan felváltja majd a tömegtermelésre épülő kisboltok sokasága, ahol készen lehet megvásárolni az árucikkeket. Így a 3D-tervezés is át fog alakulni: lesznek bárki által szabadon felhasználható tervek, és lesznek márkás, logóval ellátott dizájnok. Valószínűleg egyre újabb és újabb márkák fognak majd kiemelkedni, ám az is valószínű, hogy még nehezebb lesz életben maradni a piacon.
A 3D nyomtatás technológiája azonban talán még nagyobb hatással lesz a készletek és cserealkatrészek piacára, mint magára a gyártásra. Hiszen a kereslet az ilyen „pótárukra" kevésbé kiszámítható, mégis pontosabban meghatározható. (Ha egy szerkezetben elromlott egy bizonyos alkatrész, akkor azt kizárólag ugyanolyannal lehet pótolni.)
A felhalmozott készletek menedzselése is egyszerűbbé válhat a 3D nyomtatás révén. Szinte realtime, a meghibásodás pillanatában és akár rögtön a helyszínen a nyomtatóból életre lehet hívni az új alkatrészt - akár a régi alapanyag újrahasznosításával. Így nemcsak pénzt és időt takaríthatunk meg, hanem tekintettel lehetünk a környezetvédelmi szempontokra is, ráadásul a csereárukat nem kell feleslegesen ide-oda szállítani.
Az „új rendnek" természetesen lesznek vesztesei is: a fuvarozó vállalatok, illetve a logisztikai cégek. Ha majd otthon is elő tudjuk állítani, illetve újra tudjuk hasznosítani az árucikkeket, akkor a fuvarozás iránti igény jócskán megcsappan majd.
Összességében mindannyian a 3D technológia nyertesei leszünk. Már rövidtávon nő a hatékonyság és az újrahasznosítás, hosszútávon pedig az alapanyagok hatékonyabb felhasználásának és a legkiválóbb dizájnok gyorsabb elterjedésének köszönhetően világszerte emelkedni fog az életszínvonal.
Esther Dyson (1951 -) svájci születésű amerikai befektető, a világ egyik legnagyobb feltörekvő digitális technológiákkal foglalkozó vállalkozója. Többek között a del.icio.us és a Flickr létrehozásánál is jelen volt, manapság repüléssel és egészségüggyel kapcsolatos start-upokra fókuszál, valamint az EDventure Holdings vezetője.