brusszel


Hullámzó árak - A vitorlázás költségei

Figyelő Online - BAKA F. ZOLTÁN—SZIRMAI S. PÉTER
2013.07.28  14:00   frissítve: 2013.07.24 13:00
mail
nyomtatás
Pár millió forintért bárki a balatoni vitorlástársadalom középosztályának tagjává válhat, de ennél szerényebb belépési csomaggal is fel lehet jutni a fedélzetre. A kikötői díjakat éles árverseny tartja kordában.Részletek a friss Figyelőben.
Az idén 80-100 ezer forint közötti összegért kerülhetünk birtokába annak a vitorlázó tudásnak, amivel vízre szállhatunk. A képzések általában egyhetesek, viszont az alapdíj nem tartalmazza a hatósági vizsga költségét, s van, ahol a szállást is külön kell fizetni. A pöcsétes papír megszerzése további 60-70 ezer forint kiadással jár.

Aki belevág egy tanfolyamba, jó eséllyel saját hajót is szeretne, noha nem biztos, hogy ez a bölcs választás. Leharcolt lélekvesztőt ugyan akár pár tízezer forintért is lehet venni, de aki kényelmes, több utas igényeit is kiszolgálni képes vitorlás büszke gazdája akar lenni, ennél nagyságrendekkel komolyabb kiadással kell számolnia. Sümegi Ferenc, a gyenesdiási Yacht Egylet elnöke szerint a csillagos ég a határ, 30-50 millió forintért már nagyon komoly hajókat lehet vásárolni, de vannak ennél is drágább építmények. Ő személy szerint, miután nyugdíjba vonult a tanári pályáról, egy 1980-as, pár milliós hajót vásárolt hitelből.

A fenntartási sem olcsó. Tavaly az alacsony vízszint igazi vitorlás-népvándorlást okozott. Egyes kikötőkbe egyszerűen nem lehetett a mélyebb merülésű ha-jókkal be- vagy éppen onnan kijutni. A nagyobb vitorlások tulajdonosai ezért kénytelenek voltak alkalmasabb éves tárolóhelyet találni a környéken, ha centiről centire haladva, nagy nehezen ki tudták egyáltalán ügyeskedni a vízi járművet a veszélyes iszappadok között. Akinek nem sikerült, várt, vagy trélerrel költöztette hajóját a kis víz idején is használható kikötőbe, hogy a 30-40 millió forintos sporteszközt használni tudja a szezonban.

Az apály csak tovább élezte a kikötők és a jachtklubok közötti, a Kékszalagnál is keményebb versenyt. Egy család számára kényelmes, úszó nyaralóként is megfelelő 26-30 láb hosszú (8-9 méteres) hajó után jellemzően 500-700 000 forint az éves tárolási díj. Persze előtte érdemes megnézni, mi jár érte cserébe. Benne foglaltatik-e például a daruzás költsége a téli kiemelésnél és a tavaszi vízre tételnél? Ingyen jár-e a tárolókocsi a hajónak, vagy külön kell ezért is fizetni? Az olcsónak számító félmilliós éves díj ugyanis ilyen pluszköltségekkel gyorsan felmegy a végén 600-650 000 forintra is. Az árverseny mindenesetre éles. A díjait emelő kikötőkezelőnek a vendégkör megritkulásával kell számolnia. Tavaly az alacsony vízállás mellett a díjemelések is sokakat vettek rá a kikötőváltásra. A témáról az eheti Figyelőben olvashat bővebben.

 

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.